به‌همت جمعی از متخصصان برجسته کشور، انجمن پیشگیری و درمان چاقی در ایران با هدف آگاهی‌رسانی، آموزش گروه‌های مرتبط و پیشگیری از روند رو به رشد چاقی و تبعات آن تشکیل شد. علی‌اکبر سیاری، نایب رییس این انجمن در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به این که چاقی و اضافه وزن، بیماری رو به گسترش قرن حاضر بوده و جامعه ما نیز از سرایت و عوارض آن ایمن نیست، اضافه کرد: تغییر شیوه زندگی و نوع تغذیه، کم‌تحرکی و تغییر در نوع حمل و نقل باعث ایجاد مساله‌ای به نام چاقی شده که پیامد آن بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی - عروقی و چربی ‌خون است.

وی اعضای اصلی انجمن پیشگیری و درمان چاقی را متشکل از پزشکان و متخصصان، داخلی، غدد، کودکان، تغذیه و اپیدمیولوژی عنوان کرد و افزود: برگزاری برنامه‌های آموزشی برای جامعه پزشکی در قالب سمینارها، کنگره‌ها و سخنرانی‌ها، انتشار کتب و جزواتی با همین مضامین، ایجاد کارگاه‌های تحقیقی و مشارکت و همکاری با وزارت بهداشت، به‌منظور آموزش تیم پزشکی مراکز بهداشتی در سراسر کشور جهت تشخیص، پیشگیری و درمان مبتلایان به چاقی از عمده برنامه‌های این انجمن به شمار می‌آید.

وی همچنین ارتباط با انجمن‌های‌ خارجی و تبادل اطلاعات را از این‌ طریق از دیگر برنامه‌های این انجمن ‌برشمرد و تصریح‌کرد: برگزاری جلسات ماهانه توسط اعضای انجمن از دیگر اقدامات و برنامه‌های آن محسوب ‌می‌شود.