دفترهاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارسال نمابری به توضیح در خصوص انتشار نامه‌ا‌ی از حضرت امام (ره) پرداخت.

به گزارش «ایسنا»، متن کامل توضیح دفتر هاشمی رفسنجانی به این شرح است: پس از انتشار نامه حضرت امام (ره) برخی اشخاص حقیقی و حقوقی و نشریات اظهار داشتند که این نامه جزو اسناد محرمانه بوده و چاپ آن در این زمان مناسب نبود. در خصوص این موضوع توضیحات ذیل ضروری به نظر می‌رسد:

‌١- نامه‌ حضرت امام (ره) در آن تاریخ در جلسه‌ای در مقر ریاست‌جمهوری با حضور جمع زیادی از مسوولان، نمایندگان، فرماندهان نظامی و علمای بلاد قرائت شد و نسخه‌هایی از دست خط ایشان به تعدادی از مسوولان داده شد.

‌٢- واژه‌ «محرمانه» در فرهنگ و ادبیات سیاسی بار معنایی خاصی دارد. قاعده و قانون در تعریف اسناد طبقه‌بندی شده این است که به میزان حساسیت سند، بر روی آن عبارت محرمانه و... تا سری حک می‌شود. در صورتی که این نامه فاقد هرگونه طبقه‌بندی بوده است.

‌٣- توجه همگان را به این نکته مهم جلب می‌نماییم که سال‌ها است این نامه روی سایت‌های اینترنتی قرار گرفته و برای همگان نه تنها در داخل حتی در خارج از کشور قابل دسترسی بوده و هنوز هم در بعضی سایت‌ها هست.

‌٤- ضمن احترام و ارج نهادن به رشادت‌ها و خدمات و زحمات همه‌ فرماندهان بزرگوار و رزمندگان حماسه‌ساز هشت سال دفاع‌مقدس، فلسفه‌ انتشار این نامه صرفا پاسخ روشن و بدون ابهام توسط شخص امام (ره) به شبهات و تشکیک‌های احتمالی بود که در مورد علل ختم جنگ عنوان می‌شد. برخی آن را ناشی از سیاسی‌کاری سیاسیون و برخی ناشی از مجموعه‌ عواملی از محدودیت‌ها و شرایط و مقتضیات داخلی و بین‌المللی آن زمان برمی‌شمردند و متاسفانه در ماه‌های اخیر شبهات دیگری نیز در مورد پذیرش قطعنامه مطرح شد که برای نسل جدید ابهامات بیشتری ایجاد کرد. ضمنا انتشار این پیام به منظور منفی نشان دادن گزارش فرماندهی سپاه در آن زمان برای مشخص کردن نیازهای جبهه نبوده، بلکه دلیل بر تاثیر آن گزارش در واقع‌بینی مسوولان و کمک به تصمیم‌گیری امام راحل است و حتی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ رادیویی روز ‌٥/٧/٨٥ پس از اشاره به نامه فرماندهی سپاه، با صراحت گفت: نیازهای جبهه را در آن نامه مطرح کردند و حق‌شان بود.

در ضمن، مباحث مربوط به اختلافات تخصصی سپاه و ارتش و نامه‌ جناب آقای محسن رضایی نیز مطلب تازه‌ای نبود که برخی رسانه، اعلام کرده‌اند: «اولین بار آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی دو سه هفته‌ قبل در خطبه‌های نمازجمعه به آن اشاره کرده‌اند.» بلکه در چندین مصاحبه و سخنرانی سال‌های قبل نیز به صورت کاملا مشروح به این دو مساله اشاره کرده بودند.

به عنوان نمونه در مصاحبه‌ای که در تاریخ ‌١٥ بهمن ‌٨٢ در روزنامه کیهان چاپ شده بود، خبرنگار از آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در خصوص کیفیت اختلافات سپاه و ارتش پرسید و ایشان در جواب گفت: این اختلاف به‌گونه‌ای نبود که ما به یک طرف سوءظن داشته باشیم.

ارتش به خاطر آموزش‌ها و روش‌های کلاسیک خود یک نوع عملیات خاص را قبول داشت که همه چیز باید طبق کلاس انجام شود...سپاه در آن فاز نبود. شروع کارش از عملیات کوچک، غیرمتعارف، غافلگیری و ایثار در جنگ بود... یک اختلاف این بود که هر عملیاتی را مطرح می‌کردیم، اگر سپاه طرح می‌کرد، با منطق ارتش جور در نمی‌آمد و بالعکس. در خصوص نامه سردار رضایی نیز خبرنگار کیهان به نقل از یکی از فرماندهان سپاه گفت: وقتی امام (ره) این نامه را خواندند، گفتند آقای رضایی با این نامه گفت که ما دیگر نمی‌جنگیم و آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در پاسخ گفتند: آن نامه نشانه این بود که با توجه به شرایط موجود، نمی‌توانستیم بجنگیم.

با تجلیل و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بزرگوار ‌٨ سال دفاع‌مقدس و قدرشناسی از مجاهدت و رشادت‌های فرماندهان این حماسه بزرگ و تاریخی ملت ایران.