عدم برنامه‌‏ریزی، بازار میوه ماه رمضان را دچار مشکل کرد

ایلنا- عدم برنامه‌‏ریزی ، بازار میوه را در ماه رمضان آشفته ساخت.

«سعید ابوطالب»، رییس سابق اتحادیه صنف بارفروشان تهران، گفت: «ارزان و گران بودن میوه در ماه مبارک رمضان دارای علل مختلفی است. این درحالی است که گرمای بی‌‏سابقه و غیرمترقبه هوا در تابستان، باعث شد که میوه‌های سردرختی زودتر از موعد به بازار عرضه شود. وی افزود: این عرضه زودتر از موعد باعث کاهش شدید قیمت‌‏ها شد. این درحالی است که در دوره‌‏ای از اوایل تابستان، کشور شاهد وفور میوه ارزان بود. ضمن این که حجم زیادی میوه نظیر پرتقال نیز وارد شده بود که حتی زیر قیمت واردات نیز در بازار عرضه و فروخته می‌شد.

ابوطالب گفت: با کم شدن ذخیره انبارهای وارداتی و نیز تغییر و افزایش تعرفه، روند واردات کند شده و عرضه ذخیره‌‏های موجود در انبارها به صورت کنترل شده و با قیمت بالاتر صورت گرفت.

وی تصریح‌‏کرد: در این مقطع زمانی میزان میوه‌‏هایی که به صورت عمده و ارزان وارد بازار می‌‏شد، کمرنگ شد، ضمن این که در حال حاضر مراحل پایانی حضور میوه‌‏های تابستانی را در بازار شاهد هستیم.

رییس سابق اتحادیه صنف بارفروشان تهران، گفت: اقلام عمده تولید فصل فعلی، انگور، سیب و مرکبات است. این درحالی است که سیب در حال برداشت است و مرکبات نیز از آبان ماه به بعد برداشت می‌‏شود. یعنی محصول عمده ما که به وفور در بازار یافت می‌‏شود، انگور است که کفایت نمی‌‏کند.وی اظهار کرد: دولت باید برای مواقع پرمصرف برنامه‌‏ریزی کند تا تنوع میوه وجود داشته باشد. به نحوی که مانند مرغ ذخیره‌‏سازی را از ماه‌‏ها قبل شروع کند، ضمن این که اجازه واردات را داده و با کنترل تعرفه، قیمت را کنترل کند تا به چنین معضلاتی در این مواقع برخورد نکنیم.

ابوطالب گفت: برای واردات میوه باید حتما تمهیداتی از یک ماه جلوتر صورت گیرد، چراکه برای واردات محصولی نظیر پرتقال مجبور به واردات از جنوب آفریقا هستیم که این امر حداقل یک ‌‏ماه زمان می‌‏خواهد.

وی تاکیدکرد: این طور نیست که دولت هر زمان که اراده کند بتواند میوه را بلافاصله وارد کند، بلکه این امر پروسه‌‏ای دارد که باید در مدت زمان معین طی شود. ضمن این که از قبل باید تصمیم‌‏گیری و برنامه‌‏ریزی شود. این درحالی است که تا زمانی که ما آمار دقیق و واقعی از تولیدات نداشته باشیم، برنامه‌‏ریزی برای این کار ممکن نیست و این سیستم جواب نمی‌‏دهد.

ابوطالب گفت: دنیا برای مواجهه با این بحران، ستادی را به نام ستاد ساماندهی غذا تشکیل داده که برای میوه تمامی مسایل پیش‌‏بینی می‌شود. به نحوی که منطقه‌‏ای را به عنوان مرکز تولیدی میوه دنیا شناسایی کرده و کمبودهای خود را از آن جبران خواهد کرد.