آهنگ رشد  مشاغل آمریکا کند شد

رفیعه هراتی- در ماه مارس کارفرمایان آمریکایی کمترین میزان استخدام را ظرف ۹ ماه گذشته ثبت کردند. با این وجود نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح طی چهار سال گذشته رسید، زیرا سهم مردم آمریکا از نیروی کار کاهش یافت. این مساله در روند بهبود بازار کار وقفه ایجاد می‌کند. به گزارش بلومبرگ، آمار وزارت کار آمریکا که روز جمعه منتشر شد، نشان داد اشتغال در ماه مارس تا ۸۸ هزار مورد افزایش یافته است. این میزان کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. ۸۷ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ انتظار داشتند در این ماه ۱۹۰ هزار شغل ایجاد شود. براساس گزارش وزارت کار آمریکا، نرخ بیکاری از ۷/۷ درصد به ۶/۷ درصد کاهش یافته است که کمترین سطح از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون به شمار می‌رود.

گزارش وزارت کار آمریکا همچنین نشان داد مشاغل در بخش خرده‌فروشی در ماه مارس بیشترین کاهش را از فوریه سال ۲۰۱۲ تاکنون داشته است و مشاغل کارخانه‌ای با کاهش ۳هزار موردی رو به رو شده است.

براساس این گزارش، سهم جمعیت در سن کار از نیروی کار که نرخ مشارکت نامیده می‌شود، به ۳/۶۳ درصد یعنی کمترین سطح از مه سال ۱۹۷۹ تاکنون رسیده است. به دلیل کاهش نرخ مشارکت حتی با وجود رشد اندک مشاغل، نرخ بیکاری پایین آمده است. در ماه مارس تعداد آمریکاییان بیکار به ۷/۱۱ میلیون نفر کاهش یافته که کمترین میزان از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

روند رشد بازار کار آمریکا درست زمانی کند شده که کاهش خودکار بودجه از اول ماه مارس آغاز شده است. با اجرای این کاهش، از بودجه سازمان‌های دولتی ۵ درصد و از بودجه وزارت دفاع ۸ درصد کاسته می‌شود. آلن کروگر، رییس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید، در این باره می‌گوید:«کاهش خودکار بودجه تاثیری مخرب بر اقتصاد خواهد داشت. این مساله یکی از مشکلاتی است که با آن رو‌به‌رو هستیم.» کروگر همچون اوباما بر اجرای یک بسته کاهش کسری بودجه، شامل افزایش درآمدهای مالیاتی به علاوه کاهش پرداخت‌ها، به جای کاهش بودجه تاکید می‌کند. او معتقد است آمریکا باید برای تضمین رشد اقتصادی خود در آینده، به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و آموزش ادامه دهد.

با این وجود، لورنس سامرز، وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا، رشد اقتصادی سالمی را برای امسال و سال آینده پیش‌بینی می‌کند و معتقد است نباید درمورد گزارش مشاغل نگران بود. سامرز که در دوسال نخست ریاست‌جمهوری اوباما ریاست شورای اقتصاد ملی را به عهده داشت، معتقد است اقتصاد آمریکا در سال جاری ۵/۲ درصد و در سال آینده بیش از ۳ درصد رشد خواهد کرد. این در شرایطی است که براساس گزارش وزارت کار آمریکا، مشاغل بخش خصوصی در ماه مارس با افزایش ۹۵ هزار موردی رو به رو شده است. اما مشاغل بخش دولتی ۷ هزار مورد کاهش یافته است. بر مبنای این گزارش در بخش ساخت و ساز ۱۸ هزار شغل ایجاد شده است. این بخش در ماه فوریه ۴۹ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده بود.

از سوی دیگر، سیاست‌گذاران فدرال رزرو آمریکا در تاریخ ۲۰ مارس در بیانیه‌ای تاکید کردند تا زمانی که چشم‌انداز بازار کار به طور مستمر بهبود یابد، به برنامه خرید ماهانه ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه ادامه خواهند داد. این اقدام که به منظور پایین نگه‌داشتن نرخ بهره انجام می‌شود، به افزایش رشد اقتصادی و کاستن از بیکاری کمک می‌کند.