دنیای‌اقتصاد- رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از کاهش ۵ درصدی شمار کشته‌های سرصحنه تصادفات در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد. این در حالی است که به گفته سردار دکتر اسکندر مومنی سفرهای مردم در نوروز امسال ۱۱ درصد افزایش داشته‌اند. در نوروز ۹۱ نیز آمارهای پلیس نشان می داد که تصادفات ۲۰ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته است. در آن سال منوچهر جهانیان، رییس ستاد مرکزی سفرهای کشور میزان افزایش سفرهای نوروزی را ۵۱ درصد اعلام کرده بود. با این وجود در نوروز ۹۱ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم از کاهش ۱۰ درصدی فوت سر صحنه‌های تصادف خبر داده بود. امسال نیز هنوز آمار جامعی از شمار قربانیان حوادث جاده‌ای اعلام نشده است، اما رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در چهارمین روز از فروردین اعلام کرد که از ۲۴ اسفند تا آن روز ۷۴ تن جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند. سازمان هلال احمر در پایان نوروز سال گذشته اعلام کرده بود که به بیش از دو هزار مجروح در حوادث جاده‌ای امدادرسانی کرده است. امسال نیز به گفته مدیر روابط عمومی اورژانس تهران، در طرح نوروزی اورژانس تهران که از ۲۶ اسفندماه تا ۱۷ فروردین اجرا شد به ۲۴ هزار و ۹۸۳ تن در شهر و جاده امدادرسانی شده است.

مشهد و مازندران در صدر پرترددها

در این بین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: آمارها نشان می‌دهد پرترددترین شهر در نوروز امسال شهر مقدس مشهد بوده و بیشترین سفرها نیز به استان مازندران انجام شده است.

به گفته وی بیشترین حجم سفرهای نوروزی به شهرهای زیارتی و شهرهای شمالی کشور و استان‌های اصفهان و فارس انجام شده است. وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم تردد در محورهای کشور در آزادراه‌های تهران - کرج و تهران - قم ثبت شده است، تصریح کرد: فارس، اصفهان و مرکزی پرتصادف‌ترین استان‌های کشور و خراسان شمالی، کهکیلویه و بویراحمد و ایلام کم تصادف ترین استان‌های کشور در ایام نوروز بودند.

وی با اشاره به اینکه در میان شهرها بیشترین تصادفات درون شهری متعلق به شهر «تهران» بوده است، تاکید کرد: در عین حال بیشترین کاهش تصادفات در استان‌های خوزستان، لرستان و مازندران ثبت شده که این استان‌ها توانسته‌اند نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیشترین کاهش تصادفات را داشته باشند.

وی میانگین سنی رانندگانی را که در نوروز امسال تصادف کردند، ۳۶ سال عنوان کرد و گفت: در عین حال بیشترین واژگونی‌ها متعلق به رانندگان بالای ۴۰ سال سن، بیشترین سبقت و انحراف به چپ متعلق به رانندگان ۳۰ تا ۴۰ سال سن و بیشترین سرعت غیرمجاز متعلق به جوان‌ها یعنی افراد زیر ۳۰ سال بوده است. وی در خصوص تلخ ترین حادثه نوروز امسال گفت: مرگ ۶ تن که بر اثر خستگی و خواب آلودگی در محور خواف خراسان‌رضوی رخ داد، تلخ‌ترین حادثه نوروز بوده است.

توقیف بیش از ۵۷ هزار خودرو متخلف در نوروز

در عین حال، رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از توقیف ۵۷ هزار و ۵۱۲ خودرو متخلف در جاده ها تا روز دوازدهم فروردین ماه خبر داد. سرهنگ رضا سلبی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اتمام مسافرت‌های نوروزی و طرح نوروزی پلیس راهور اظهار کرد: پلیس این خودروها را که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز از جمله سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز شده بودند به مدت ۷۲ ساعت توقیف کرد.