دنیای اقتصاد- باز هم وعده دولت در مورد زمان تعیین میزان سهمیه خودروها و شروع سهمیه‌بندی تحقق نیافت.

وزیر نفت که روز یکشنبه از تعیین تکلیف سهمیه‌بندی در روز دوشنبه خبر داده بود، در ساعات پایانی دیروز اعلام کرد که تکلیف سهمیه‌بندی بنزین فردا (امروز، سه‌شنبه) پس از تصمیم‌گیری نهایی به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. کاظم وزیری هامانه روز یکشنبه در حاشیه جلسه هماهنگی در خصوص تامین سوخت نیروگاه‌های کشور گفت: سهمیه‌بندی بنزین دوشنبه با وجود تعطیلی رسمی کشور، نهایی می‌شود.

به گزارش ایرنا‌، وی افزود: هم‌اکنون سهمیه‌بندی بنزین برای خودروهای دولتی اجرا می‌شود و تکلیف سهمیه‌بندی دیگر خودروها نیز روز دوشنبه مشخص می‌شود.

وی با اشاره به مصوبه واردات ۵/۲میلیارد دلار بنزین برای سال‌جاری گفت: با توجه به اینکه واردات بنزین و گازوئیل توامان انجام می‌شود‌، این روند تدریجی صورت می‌گیرد و بخشی از این واردات تاکنون محقق شده که به مصرف مردم رسیده است.

وزیری‌هامانه افزود: بخشی دیگری از واردات بنزین پس از اعمال سهمیه‌بندی صورت می‌گیرد و در قالب سهمیه‌بندی نیز به هموطنان عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان واردات بنزینی که برای امسال تصویب شده است‌، با پیش‌فرض اجرا شدن سهمیه‌بندی بنزین از ابتدای امسال یا حداکثر ابتدای خرداد ماه ۸۶ بوده است، بنابراین در صورت ‌اجرا نشدن طرح سهمیه‌بندی بنزین، ۵/۲میلیارد دلار واردات بنزین برای کل سال‌جاری کافی نیست.

در همین حال، تماس‌های روز گذشته خبرنگار دنیای‌اقتصاد با اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز راه به جایی نبرد، چرا که گویا آنان هم از تعیین تکلیف سهمیه‌بندی بی‌خبر بودند.

حسین آفریده از اعضای این کمیسیون در‌این‌باره گفت: هیچ‌اطلاعی از تعیین سهمیه خودروهای شخصی نداریم و وزارت نفت در این باره با ما مشورتی نکرده است.

وی افزود: نه تنها من، بلکه هیچ‌کدام از اعضای کمیسیون انرژی مجلس، راجع به تعیین تکلیف نهایی سهمیه‌بندی خبری ندارند.

کمیسیون انرژی و نیروی انتظامی خواستار ارائه بنزین آزاد شدند

از سوی دیگر، مخبر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مقاومت دولت در پذیرفتن فروش آزاد بنزین در کنار طرح سهمیه‌بندی این فرآورده نفتی، گفت‌: دولت باید بداند که در صورت عدم عرضه بنزین به ‌صورت آزاد‌، این طرح نیز عملی نخواهد بود.

عماد حسینی به تاکیدات مسوولان نیروی انتظامی در فروش آزاد بنزین علاوه بر اجرای سهمیه‌بندی اشاره و تصریح کرد‌: دولت باید علاوه بر تعیین نرخ جدید برای بنزین آزاد‌، اجرای طرح فروش آزاد را همراه با سهمیه‌بندی بپذیرد. وی بیان داشت‌: براساس توافق، قرار شده است که امور بین‌الملل وزارت نفت نرخ بنزین را به صورت شناور و ماهانه اعلام کند تا بشود این پروژه بزرگ کارت هوشمند را درست سازماندهی و سیاست‌گذاری کرد‌. حسینی با توجه به تمهیدات امنیتی شکل گرفته امکان هر گونه جعل کارت را منتفی دانست و افزود‌: برای پیشگیری از تبعات و مشکلات بعدی سهمیه‌بندی بنزین، اعضای کمیسیون انرژی مجلس عرضه بنزین به نرخ آزاد را علاوه بر سهمیه‌بندی‌، خواستار شدند.

وی قیمت عرضه بنزین به صورت آزاد را منوط به نظر دولت دانست و گفت : هرچند فروش بنزین به صورت آزاد علاوه بر سهمیه‌بندی هنوز مورد توافق دولت نیست و در این مورد دولت بحث فراهم شدن یکسری ابزارها را مطرح می‌کند، اما باید گفت در صورتی که بنزین آزاد وجود نداشته باشد‌، سهمیه‌بندی عملی نخواهد بود و اگر دولت بخواهد هر‌گونه لایحه‌ای را در خصوص تغییر مصوبه مجلس مبنی‌بر اجرا نشدن سهمیه‌بندی بنزین ارائه کند‌، با عدم پذیرش و رای نمایندگان روبه‌رو خواهد شد.