منوچهر متکی در ارزیابی از دور اول مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق تصریح کرد: متاسفانه طرح و نقشه روشنی که نتیجه آن خارج شدن از شرایط کنونی برای آمریکایی‌ها باشد، در برنامه آنها نمی‌بینیم. به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه درباره دور دوم گفت‌وگو‌های ایران و آمریکا و اینکه آیا دور اول از نظر تهران رضایت بخش بوده است، گفت: هدف از این گفت‌وگوها کمک به دولت و ملت عراق بر اساس وحدت ملی، احترام به تمامیت ارضی و بازگشت آرامش و ثبات و امنیت به عراق است. متکی با تاکید بر اینکه امنیت در عراق، امنیت منطقه و امنیت جمهوری اسلامی است و ناامنی عراق ناامنی کل منطقه است، خاطرنشان کرد: در بررسی‌های اولیه یافته‌های جالب توجهی از گفت‌وگوها به دست آوردیم. وی افزود: نخستین یافته‌ها آن است که آمریکایی‌ها در عراق به طور جدی با مشکل مواجه هستند که علت آن دقیقا سیاست‌های غلط واشنگتن در عراق است.

وزیر امورخارجه ایران در ادامه تشریح دیدگاه تهران از نتایج دور اول گفت‌وگو با واشنگتن، افزود: یافته دوم مهمتر از یافته اول و عبارت از این است که متاسفانه طرح ونقشه روشنی که نتیجه آن خارج شدن از شرایط کنونی برای آمریکایی‌ها باشد، در برنامه آنها نمی‌بینیم.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نیازمند به کمک هستند و قبل از هرکس خود باید به خودشان کمک کنند و تصمیم بگیرند که سیاست‌هایشان را در عراق تصحیح کنند. متکی با بیان این موضوع که ما کلمه به کلمه از ۴ ساعت مذاکراتی را که در بغداد صورت گرفت، مورد بررسی قرار دادیم، افزود: سیاست ایران در حمایت از مردم و دولت عراق، بازگشت آرامش وپشتیبانی از روند سیاسی آن کشور، ثابت و قطعی است.

وی تاکید کرد: چنانچه درخواستی از دولت عراق برسد با نظر مثبت آن را بررسی می‌کنیم که به تازگی درسفر برهم صالح، اظهارات وزیر خارجه و پیام‌های نوری المالکی نخست وزیر عراق این درخواست وجود دارد و ما هم در حال بررسی آن هستیم. وی در ارتباط با امکان مطرح شدن مسائل و موضوع‌هایی غیر از عراق در گفتگوهای ایران و آمریکا در بغداد خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرد که موضوع گفت‌وگو، عراق، محل گفت‌وگو، عراق و در حضور مقامات عراقی خواهد بود. وی باتاکید براینکه هدف از این گفت‌وگوها تلاش برای روشن شدن سیاست‌های غلطی است که در عراق به کار گرفته شده، افزود: این که گفت‌وگو در باره موضوع خاص به طور وضعی احیانا آثار دیگری داشته باشد، نمی خواهم درباره آن صحبت کنم، ممکن است که حتی بر مسائل دیگر هم اثر داشته باشد، اما گفت‌وگوی صرفا پیرامون عراق و مسائل عراق بوده است. متکی در ارتباط با عکس العمل آمریکایی‌ها در قبال طرح اشتباهات واشنگتن درعراق توسط ایران گفت: البته آمریکایی‌ها معمولا عادت کرده‌اند که بگویند و دیگران گوش کنند، ولی احتمال می‌دهیم شرایط کنونی آنها را وادار کند که کمی هم بشنوند و راه دیگری هم ندارند. وی با تاکید براینکه برای تهران، عراق و مردم و دولت آن کشور و حمایت از آن‌ها مهم است، خاطرنشان کرد: درخلال گفت‌وگوها، رییس هیات ایرانی درحضور مقامات عراقی اشکالات سیاست‌های آمریکا را بیان کرد، بنابراین گفتند که بالاخره دراتخاذ مواضع مناسب نباید ناامید شد.

وزیرامور خارجه ایران درباره تاثیر گفت‌وگوهای عراق بر روابط آینده ایران و آمریکا اظهار کرد: سیاست و مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به موضوع‌های مختلف، ازجمله مسائل منطقه، عراق، افغانستان، هسته‌ای و سایر موضوع‌ها، کاملا روشن است.

وی تاکید کرد: این موضوع‌ها به طرق مناسب منطقی و دیپلماتیک قابل حل است، لذا همواره بین دو نظرمبتنی برحل سیاسی و دیپلماتیک یا به کارگیری زور که دیگران مورد بررسی قرار می‌دادند، گزینه جمهوری اسلامی ایران مبتنی حل دیپلماتیک مسائل بوده است.

وی درباره این سوال که در طرف دیگر آیا آن‌ها در موقعیتی هستند که در شرایط کنونی جنگ دیگری را به منطقه تحمیل کنند، افزود: ما کاخ سفید را در موقعیتی نمی‌بینیم که بتواند بحرانی دیگر را بر پرداخت‌کنندگان مالیات آمریکایی تحمیل کند. وی افزود: موضوع روابط ایران و آمریکا پرونده قطوری است که در سالیان قبل از پیروزی انقلاب و تمام سال‌های بعد از انقلاب در مناسبات بین دو کشور و به دلیل عملکردهای دولت‌های آمریکا شکل گرفته است. وی اظهار کرد: در مقاطعی از این ۲۸ سال گوشه‌هایی از اعترافات برخی از مقامات آمریکا نسبت به سیاست‌های غلطشان چه در تاریخ مناسبات چه در سالیان طولانی بعد از پیروزی انقلاب راشنیده‌ایم، بدون آن که در عملکرد آمریکا و رویکردهای آمریکا نسبت به ایران آثار وضعی و عملی آن را مشاهده کرده باشیم.

وی افزود: بنابراین در مقطع کنونی بحث روابط ایران و آمریکا در دستور کار ما قرار ندارد و آن نیازمند شواهد بسیار گسترده‌تری است که ما از رفتار و عملکرد آمریکایی‌ها مشاهده می‌کنیم.

متکی درارتباط با زمان انجام دور دوم گفت‌وگوهای تهران و واشنگتن اظهارکرد: درخواست مطرح شده از سوی مسوولان عراقی را در دست بررسی داریم و به محض اینکه بررسی‌ها خاتمه پیدا کند نظرات خود را به دولت عراق منعکس خواهیم کرد. وی گفت که این بررسی‌ها احتمالا بیش از یک یا دو هفته طول خواهد کشید.