نگاه سوم - ملکه الیزابت دوم انگلیس لقب «شوالیه» را به سلمان رشدی که پس از نوشتن کتاب «آیات شیطانی» احساسات مسلمانان را برانگیخت، اعطا کرد. با این اقدام این از این پس این نویسنده با لقب «سر (Sir)» خوانده می‌شوند که به هنرمندان، ورزشکاران، دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و دیگران در مراسم سالگرد تولد ملکه اعطا می‌شود. رشدی پس از دریافت این لقب گفت: «من از دریافت این افتخار بزرگ احساس هیجان می‌کنم و عمیقا سپاسگذارم که کارم به این شکل مورد توجه قرار گرفته است.» سلمان رشدی که فرزند یک بازرگان موفق هندی است در سال ۱۹۴۷ در خانواده ای مسلمان در شهر بمبئی به دنیا آمد.

کتاب چهارم او (آیه‌های شیطانی چاپ ۱۹۸۸) که نبردی کیهانی میان خیر و شر را ترسیم می‌کند و عالم خیال، فلسفه و طنز را در هم می‌آمیزد و بلافاصله پس از چاپ به خاطر ارائه تصویری کفرآمیز از پیامبر اسلام محکوم شد.

این کتاب در بسیاری کشورهای اسلامی‌ممنوع شد و در سال ۱۹۸۹، امام خمینی(ره)، با صدور فتوایی خواستار اعدام سلمان رشدی شد. امام خمینى فرمودند: سلمان رشدى اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامى هم خود را به کار گیرد تا او را به درک واصل گرداند.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اعطای نشان شوالیه به سلمان رشدی از سوی ملکه انگلیس گفت: این اقدام از مصادیق بارز اسلام ستیزی مسئولین عالیرتبه انگلیسی است. حسینی، تقدیر از سلمان رشدی را، نوعی جنگ با اسلام توصیف کرد. وی در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها گفت: «مدال دادن به یکی از منفورترین چهره‌ها در جهان اسلام، نمونه بارزی از ضدیت با اسلام در میان مقامات ارشد بریتانیاست».

به اعتقاد حسینی مدال دادن به سلمان رشدی، نشان داد که روند توهین به اسلام، تصادفی نبوده، بلکه با حمایت کشورهای غربی انجام شده است.

همچنین ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام جایزه‌ای ۱۵۰هزار دلاری برای هر کس که بتواند حکم امام خمینی مبنی بر اعدام سلمان رشدی مرتد را اجرا کند، تعیین کرد. در سال ۸۳ این ستاد مبلغ ۱۰۰‌هزار دلار برای فردی که بتواند سلمان رشدی مرتد را اعدام کند، تعیین کرده بود.