طبق متمم قانون حقوق زنان: کارکنان زن در دوران بارداری و پس از زایمان حقوق برابر دارند. متمم قانون در ۳۵فصل تنظیم و در دوازدهمین کنگره ملی شانگهای که در سه‌شنبه برگزار شد به‌تصویب رسید. حمایت از منافع و حقوق زنان می‌گوید که زنان در دوران بارداری و دوران پس از زایمان می‌توانند در یک پست جدید مشغول به کار شوند و همان حقوق و دستمزد سابق را دریافت نمایند.

سانگ ژونگ‌بی (Sang Zhongbei)، مدیر امور زنان در اتحادیه اصناف شانگهای گفت: «در قانون پیشین صریحا گفته شده بود که حقوق پایه آنها باقی بماند و قرارداد و پیمان کاری آنها خاتمه نمی‌یابد. به همین خاطر برخی از شرکت‌ها و موسسات در این دوران و در زمانی که به دلیل بارداری شغل جدیدی به آنها محول می‌شد، حداقل حقوق و دستمزد را پرداخت می‌کردند.

اما امروز، حقوق پایه تنها بخش کوچکی از دستمزد را شامل می‌شود. و لازم بود که یک متمم به قانون افزوده شود.

این قانون همچنین می‌گوید که کارکنان در دوران بارداری و پس از زایمان حجم کار کمتر و زمان کاری کمتری در روز باید داشته باشند.

کارکنان بایستی در دوران مرخصی زایمان حداقل ۸۰درصد از حقوق خود را دریافت کنند.

این متمم اعلام می‌دارد که شرکت‌ها باید حداقل هر دو سال یکبار تست سلامت از پرسنل زن خود انجام دهند و دولت موظف است این تست را در مورد زنان بازنشسته اجرا نماید.

سانگ می‌گوید: در ۳۰سال اخیر بیماری سرطان سینه در شهر بسیار شیوع یافته است.

در سال ۱۹۷۲، از هر ۱۰۰۰۰۰نفر ۷/۱۷نفر زن دچار سرطان سینه بودند. در سال ۲۰۰۴ از هر ۱۰۰۰۰۰نفر ۶۶/۵۵نفر زن مبتلا بودند.

به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم به منظور اطمینان و پیشگیری بیماری مذکور، که عامل مهم مرگ و میر در زنان شده است، در صورت امکان سالی یک بار این تست سلامت را برای پرسنل زن انجام دهند.

این قانون همچنین توصیه می‌کند که شرکت‌ها با پرسنل زن قرارداد خاصی مبنی بر تضمین رعایت حقوق و مزایای آنها امضا کند.

وی اظهار می‌دارد: «قرارداد مخصوص زنان، بیان‌کننده فرهنگ جدیدی در شرکت‌ها می‌باشد».

شرکت موتوردیزل شانگهای برای پرسنل زن خود در ۷ماه از دوران بارداری روزانه یک‌ساعت بیش از سایر پرسنل زمان استراحت در نظر گرفته است.

بیش از ۳۰هزار شرکت این قرارداد مخصوص را امضا نموده‌اند که ۷۰۰هزار زن شاغل در این شهر را پوشش می‌دهد.

منبع: شانگهای‌دیلی