مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گفته‌های برخی از بازرسان این آژانس درباره توانایی هسته‌ای ایران گفت: ما معتقدیم آنها (ایرانی‌ها) دانش بسیار زیادی در زمینه غنی سازی اورانیوم دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، در پی انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز از توانایی‌های هسته‌ای ایران، برخی دیپلمات‌ها و مقام‌های غربی به این خبر واکنش نشان داده‌اند و همین امر سبب شده تا این روزنامه با برخی مقام‌های مطلع در این باره تماس گرفته و نظر آنها را درباره توانایی‌های هسته‌ای ایران جویا شود.

درهمین رابطه محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه ایران دستاوردهای زیادی در برنامه هسته‌ای خود کسب کرده، گفت‌: ممکن است برخی از شنیدن این خبر ناراحت شوند، اما باید بگویم این خبر صحت دارد.

گزارش بازرسان از نطنز

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات عالی رتبه‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد، بازرسان آژانس نتیجه گرفته‌اند که ظاهرا ایران اغلب مشکلات فنی را حل کرده است و اکنون در حال آغاز غنی‌سازی در مقیاسی بسیار وسیع‌تر از گذشته است.

به گزارش ایسنا، این روزنامه افزود: این یافته‌ها ممکن است محاسبات دیپلماسی در اروپا و واشنگتن را که هدفش تحمیل تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی ایران که دلیل عمده‌ آن جلوگیری از دانستن چگونگی تولید مواد قابل استفاده در سلاح است جلوگیری کند.

این روزنامه به نقل از دیپلمات‌ها و کارشناسان هسته‌ای در وین افزود: در یک بازرسی که روز یکشنبه در فاصله‌ کوتاهی از زمان درخواست انجام آن و پیش از ارائه‌ گزارش به شورای امنیت که اوایل هفته آینده انجام خواهدشد از تاسیسات هسته‌ای نطنز در روز یکشنبه صورت گرفت بازرسان متوجه شدند که مهندسین ایران تقریبا ۱۳۰۰ سانتریفوژ را مورد استفاده قرار می‌دهند و سوخت کافی برای راکتورهای هسته‌ای را تولید می‌کنند. این روزنامه افزود: تا چندی پیش ایرانی‌ها در حفظ سانتریفوژهای حساس که با سرعت بسیار بالای لازم برای تولید سوخت کار کنند مشکل داشتند و بیشتر آن‌ها را به شکل خاصی به حرکت در می‌آوردند یا اصلا این کار را انجام نمی‌دادند. اکنون به نظر می‌رسد بر همه‌ این مشکلات فائق آمده‌اند.

این روزنامه نوشت محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما معتقدیم آن‌ها تقریبا از دانش چگونگی غنی‌سازی برخوردارند.

وی افزود: از حالا به بعد مساله فقط تکمیل آن دانش است، کسی دوست ندارد این را بشنود، اما این یک واقعیت است.

نیویورک تایمز نوشت: مشخص نیست که آیا ایران می‌تواند پیشرفت اخیرش را حفظ کند یا خیر. موانع مهمی در غنی‌سازی اورانیوم مشترکند و کارشناسان می‌گویند خیلی امکان دارد که محاسبه‌ اشتباه، نقص تجهیزات یا خرابکاری مانع از رسیدن ایران به هدفش برای تولید سوخت هسته‌ای شود.