سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد: مسوولیت مذاکره با ایران درباره عراق در‌حال‌حاضر به «رایان کروکر»، سفیر آمریکا در این کشور واگذار شده است. به گزارش خبرگزاری قطر، تام کیسی در سخنانی با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا اعلام کرد‌: جورج بوش، زلمای خلیل‌زاد، سفیر سابق آمریکا درعراق را مسوول انجام مذاکره با همتای ایرانی‌اش درباره اوضاع عراق کرده بود و این ماموریت در‌حال‌حاضر به عهده «رایان کروکر»، سفیر جدید آمریکا در بغداد است.

کیسی توضیح داد: دولت آمریکا خواستار فعال کردن کانال تماس و ارتباط با ایران در سطح سفرا در بغداد شد، تا به این ترتیب میزان تعهد ایران را به وعده‌هایش درباره کمک به دولت عراق با عمل و نه با حرف بسنجد. از سوی دیگر، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه‌شب در مسکو اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته تا گفت‌وگوهایی را درباره امنیت عراق با ایران انجام دهد، زیرا مقام‌های آمریکایی بر این باورند که زمان انجام این کار فرا رسیده است.

واشنگتن پست نیز نوشت: لی همیلتون، نماینده سابق کنگره آمریکا که ریاست گروه تحقیقات عراق را نیز برعهده داشت، تصمیم کاخ سفید را پیشرفتی دلگرم‌کننده توصیف کرده است. او در مصاحبه با واشنگتن پست اظهار داشت هرچند ما مشکلات زیاد و دشواری با ایران داریم، ولی باید مذاکرات خود را آغاز و آن را حفظ کنیم تا در نهایت به مذاکرات سطح بالا بین مقامات دو طرف منجر گردد. به گفته وی، دولت بوش نباید در مورد موضوعات بحث سختگیری کند. هرچند بهتر است که مذاکرات پیش شرط داشته باشد، ولی در مورد دستور کاری باید انعطاف‌پذیری وجود داشته باشد و انتظار داشته باشیم که این مذاکرات در یک جلسه به پایان نرسد و ادامه داشته باشد. از سوی دیگر، ریچارد پرل از اعضای موسسه آمریکایی اینترپرایز که یکی از حامیان اصلی جنگ عراق است، ضمن اعتراض به تصمیم برای مذاکره با ایران اظهار داشت‌، این اقدام در خاورمیانه به عنوان نشانه‌ای از ضعف تلقی خواهد شد.