۴۲ میلیون ایرانی زیر ۳۰ سال هستند

به گفته رییس مرکز آمار ایران، از کل جمعیت کشور، دومیلیون و ۹۹۱هزار و ۴۳۰ نفر بیکار هستند. وی جمعیت کشور را ۵/۷۰ میلیون نفر اعلام کرد که بیش از ۶۰ درصد آن زیر ۳۰ سال هستند. نتایج سرشماری ۸۵ اعلام شد

۷۰/۵ میلیون جمعیت، ۳میلیون بیکار

سرشماری ۵ سال یک بار شد

هیات وزیران با پیشنهاد سازمان مدیریت مبنی بر کاهش زمان سرشماری‌ها به پنج سال یک بار موافقت کرد. به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، با تصویب هیات وزیران و بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده «۴» قانون مرکز آمار، سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور هر پنج سال یک بار انجام می شود. این مصوبه در تاریخ بیست و چهارم اردیبهشت از سوی معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

محمد مدد گفت: از کل جمعیت کشور دومیلیون و ۹۹۱هزار و ۴۳۰ نفر بیکار هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس مرکز آمار ایران دیروز در مراسم اختتامیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال۸۵ گفت: این طرح در زمستان سال ۸۴ به صورت آزمایشی در ۵ استان کشور برای رفع اشکالات آن انجام شد که در نهایت حدود ۹۰هزار نفر آمارگیر زبده در عملیات این طرح با مرکز آمار همکاری کردند.

محمد مدد همچنین با اشاره به مشارکت ۹۴/۹۹درصدی مردم در این طرح، گفت: جمعیت کشور در سال ۸۵، ۷۰میلیون و ۴۷۲هزار و ۸۴۶ نفر بود که از تعداد، ۳۵میلیون و ۸۵۴ هزار نفر مرد و ۳۴میلیون و ۶۱۸هزار زن بودند.

رییس مرکز آمار ایران پرجمعیت‌ترین استان کشور را تهران با ۱۳میلیون و ۴۱۳هزار نفر و کم جمعیت ترین آن را ایلام با ۵۴۵هزار نفر عنوان کرد وافزود: نسبت جنسی براساس این سرشماری ۱۰۴ است که تعداد خانوارهای ایرانی نیز ۱۷میلیون و ۴۹۵هزار و ۶۴۶ بودند. به گفته وی بر اساس اطلاعات توزیع جمعیت کشور در گروه‌های عمده سنی در سال ۸۵ ، جمعیت صفر تا ۹ ساله، ۵۶/۱۵ درصد جمعیت کشور، افراد ۱۰ تا ۱۹ ساله، ۸۹/۲۱درصد جمعیت، ۲۰ تا ۲۹ ساله ۰۳/۲۳ درصد، ۳۰ تا ۶۴ ساله ۳۳/۳۴درصد و افراد ۶۵ ساله و بیشتر ۱۹/۵ درصد بوده‌اند. وی با بیان این که بر اساس سرشماری سال ۸۵ نرخ رشد جمعیت کشور نسبت به سرشماری سال ۷۵ حدود ۳۵صدم درصد کاهش یافته است، افزود: نرخ رشد جمعیت کشور طی سال‌های ۷۵ تا ۸۵ ، ۶۱/۱درصد است که این نرخ در تهران ۶۳/۲درصد و در خوزستان منفی ۰۷/۲درصد است. رییس مرکز آمار ایران بیشترین رشد جمعیت را در استان سیستان و بلوچستان با ۴۰/۳درصد عنوان کرد.

وی گفت: از میان خانوارهای ایرانی سرپرست ۵۴/۹۰درصد آنها مرد و سرپرست ۴۶/۹درصد آنها زن است. رییس مرکز آمار ایران افزود: از کل جمعیت کشور، دومیلیون و ۹۹۱هزار و ۴۳۰ نفر بیکار، ۲۰میلیون و ۴۷۴هزار و ۶۳۱ نفر شاغل و ۲۳میلیون و ۴۶۶هزار و ۶۱ نفر فعال هستند. مدد سهم تعداد خانوار با تعداد پنج نفر و بیشتر از کل خانوارها را ۲۱/۳۲درصد، چهار نفر را ۴۲/۲۴درصد، سه نفر را ۹/۲۲درصد، دو نفر را ۲۷/۱۵درصد و یک نفر را ۲۱/۵درصد عنوان کرد. وی افزود: جمعیت شهری در سرشماری ۸۵ حدود ۴۸‌میلیون و ۲۴۵‌هزار و ۷۵ نفر شده در حالی که در سال ۷۵ حدود ۳۶‌میلیون و ۸۱۷‌هزار و ۷۸۹ نفر بود. مدد گفت: همچنین جمعیت روستایی در سرشماری ۸۵ حدود ۲۲‌میلیون و ۲۲۷‌هزار و ۷۷۱ نفر شده و در سرشماری ۷۵ جمعیت روستایی ۲۳‌میلیون و ۲۳۷‌هزار و ۶۹۹ نفر بوده است.

وی با اشاره به کاهش جمعیت روستایی خاطرنشان کرد: مهاجرت به شهر و تبدیل برخی روستاها به شهر از جمله دلایل اصلی کاهش جمعیت روستایی بوده است.

رییس مرکز آمار ایران تعداد واحد مسکونی در سرشماری سال ۸۵ را ۱۵‌میلیون و ۹۷۲‌هزار و ۶۱ واحد ذکر کرد و افزود: تعداد واحد مسکونی در سرشماری سال ۷۵ حدود ۱۰‌میلیون و ۷۷۰‌هزار و ۱۱۲ واحد بوده است.

وی اظهار کرد: واحدهای مسکونی یک خانوار در سرشماری ۸۵ حدود ۶۸/۹۱، دو خانوار ۷۶/۶ و سه خانوار ۵۵/۱ درصد بوده است. وی با اشاره به هرم سنی کشور گفت: براساس سرشماری ۷۵بیشترین جمعیت ۱۰ تا ۱۴ ساله (حدود ۹‌میلیون نفر) بود و در‌حال‌ حاضر به ۲۰ تا ۲۴ ساله رسیده و حدود ۹‌میلیون نفر در بالاترین درصد قرار دارند. به گفته رییس مرکز آمار ایران، تعداد سنین بین ۲۰ تا ۶۴ سال در سرشماری ۸۵ نسبت به ۷۵ افزایش یافته است. وی خاطرنشان کرد: بالاترین موازنه مهاجرتی براساس سرشماری ۸۵ حدود ۶۱۷‌هزار و ۴۰۱ نفر است. میزان ورود به تهران حدود یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر و خارج شدگان از تهران حدود ۸۰۰‌هزار نفر هستند یعنی حدود ۶۰۰‌هزار موازنه مثبت وجود دارد.