بازتاب تازه‌ترین گزارش البرادعی

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد

البرادعی: ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد

آژانس می‌تواند عدم انحراف مواد هسته‌ای ایران را تایید کند

بلر: حمله نظامی به ایران اشتباه است

رایس: علاقه‌ای به درگیری با ایران نداریم

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: به طور علنی باید عنوان کنم که واشنگتن علاقه‌ای به درگیری با تهران ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان ادعا کرد: آمریکا هیچ علاقه‌ای به بسته شدن شاهراه‌های ارتباطی با ایران ندارد و در صورتی که تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند واشنگتن آماده گفت‌وگو با تهران است.رایس افزود: اجازه دهید در همین جا به طور علنی اعلام کنم که آمریکا هیچ تمایلی به درگیری با ایران ندارد، هیچ تمایلی.او که پس از بازگشت از سفر خاورمیانه‌ای خود گفت‌وگو می‌کرد ادعا کرد: گزینه این است که به تلاش‌های خود ادامه داده و کسانی را که در ایران عاقلانه فکر می‌کنند متقاعد کنیم، مسیری که آنها در آن قرار دارند سازنده نیست.این در حالی است که نخست‌وزیر انگلیس برای اولین بار در یک جمع عمومی اعلام کرد: حمله نظامی به ایران یک اشتباه محض است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه تایمز، تونی بلر اعلام کرد: حمله نظامی به ایران به منظور حل پرونده هسته‌ای این کشور اشتباه است.این برای اولین بار است که بلر به طور صریح و در جمع خبرنگاران حمله به ایران را یک اشتباه خوانده است.

رییس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد: تهران به درخواست‌های شورای امنیت عمل نکرده و همچنان به غنی‌سازی ادامه می‌دهد.

محمد البرادعی در گزارشی که روز پنج‌شنبه همزمان در نیویورک و وین منتشر و در اختیار اعضای سازمان ملل قرار گرفت در خصوص آخرین وضعیت فعالیت هسته‌ای ایران گزارش داد که تهران عملیات غنی‌سازی اورانیوم را ادامه داده و فعالیت‌هایش را به حالت تعلیق درنیاورده است.

وی در این گزارش که پس از پایان مهلت ۶۰روزه به درخواست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه ۱۷۳۷ در ۲ دی‌ماه سال‌جاری منتشر شد، اعلام کرد که ایران به عملیات نصب سانتریفوژ‌ها و عملیات مرتبط با UF۶ ادامه می‌دهد.

در این گزارش با اشاره به اینکه ایران همچنان به فعالیت‌های مربوط به طرح رآکتور‌ آب سنگین ادامه می‌دهد، آمده است: هیچ علامتی مبنی بر بازپردازی فعالیت‌ها در هیچ‌کدام از پایگاه‌های اعلام شده، مشاهده نشده است.

البرادعی در این گزارش اعلام کرده است ایران نیازمند آن است که با حداکثر همکاری و شفافیت،‌ آژانس را برای بازسازی تاریخ برنامه‌های هسته‌ای خود کمک کند.

البرادعی افزوده است: بدون این همکاری و شفافیت آژانس قادر نخواهد بود که درباره فقدان مواد و برنامه‌های هسته‌ای ایران یا در خصوص ماهیت صلح‌آمیز آن اطمینان یابد.

رییس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این گزارش آورده است:پیرو توافق جامع پادمان NPT ایران دسترسی‌هایی را برای آژانس به مواد و برنامه‌های هسته‌ای اعلام شده خود، فراهم کرده است.

وی افزود: ایران همچنین گزارش مواد هسته‌ای حسابرسی شده در رابطه با مواد و برنامه‌های مورد درخواست آژانس را نیز فراهم کرده است.

در این گزارش آمده است: آژانس اکنون می‌تواند عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران را تایید کند، اما کماکان از فرآیند‌های بیشتر در تلاش‌های خود برای تحقیق کامل درباره سوابق فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ماهیت و وسعت آن ناتوان است.

خبرگزاری فرانسه نیز از دیدار بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و البرادعی پیش از انتشار گزارش درباره ایران خبرداد.

بان‌کی‌مون در این دیدار ضمن اظهار نگرانی نسبت به عمل نکردن ایران به درخواست‌های شورای امنیت گفت: ایران باید هرچه سریع‌تر خواسته شورای امنیت را در مورد تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اجرا کند و وارد مذاکرات مستمر با جامعه بین‌المللی شود تا این مساله به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در واکنش به گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این گزارش سندی بر صلح آمیز بودن و اثبات توانمندی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

علی‌اصغر سلطانیه افزود: در این گزارش به صراحت عنوان شده که هیچ نوع فعالیت بازفرآوری اورانیوم در ایران وجود ندارد و این خود اثبات‌کننده تناقضی جدی در قطعنامه‌های شورای امنیت است که از ایران خواسته تا فعالیت‌های بازفرآوری خود را تعلیق کند در حالی که در این گزارش و گزارش‌های قبلی مدیر کل آژانس ذکر شده بود که هیچ نوع فعالیت بازفرآوری وجود ندارد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اگر چه در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های غنی‌سازی خود را تعلیق نکرده است لیکن جای تعجب ندارد، چرا که‌ایران علنا اعلام کرده بود که «هیچ توجیه فنی و حقوقی برای تعلیق وجود ندارد».

سلطانیه تاکبد کرد: نکته مهم گزارش مدبر کل این است که تمام فعالیت‌های تاسیسات هسته‌ای نطنز زبر نظر آژانس و تحت نظارت بازرسان و دوربین‌های آژانس بوده است و تمام مواد هسته‌ای از جمله ۶۶ کیلوگرم UF۶ غنی شده تحت نظارت آژانس بوده است.

وی تصریح کرد: اظهارات ایران مبنی بر این که اورانیوم را تا سقف ۵درصد غنی می‌کند نیز در این گزارش اثبات شده، در نتیجه آنالیزها ثابت کرده که اظهارات ایران صحیح بوده است، بنابراین گزارش هم اثبات‌کننده موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در غنی‌سازی اورانیوم و هم اثبات‌کننده صداقت ایران است زیرا آنچه که ادعا می‌کند و به آژانس اظهار نموده صادقانه است.

در همین حال، وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: روسیه،‌ آمریکا و اتحادیه اروپا گام‌های آتی را براساس گزارش البرادعی خواهند برداشت.

سرگئی لاوروف،‌ افزود: باید به طور مداوم سعی در رسیدن به هدف‌مان، یعنی جلوگیری از نقض رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای داشته باشیم.

از سوی دیگر در پی خودداری ایران از توقف برنامه هسته‌ای، انگلیس خواستار اقدامات بیشتر شورای امنیت برای منزوی کردن ایران شد.

مارگارت بکت، وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعاهای غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: انگلیس نسبت به یک راه‌حل مذاکراتی متعهد است و اکنون با شرکای بین‌المللی خود مشورت می‌کند تا راهی برای متوقف کردن ایران از کسب ابزاری که برای تولید تسلیحات هسته‌ای مناسب است پیدا کند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: از گزارش محمد البرادعی این طور برمی‌آید که ایران از قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت اطاعت نکرده است و فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم بازفراوری را تعلیق نکرده است.

بکت ادامه داد: بنابراین همان‌طور که در قطعنامه ۱۷۳۷ آمده است ما از شورای امنیت خواهیم خواست اقدامات جدیدی را اتخاذ کند تا ایران از نظر بین‌المللی منزوی‌تر شود.

وزیر امورخارجه آمریکا نیز پیش از انتشار گزارش البرادعی گفت: مساله ایران به دستورکار شورای امنیت باز می گردد و قدرت‌های بزرگ از همه کانال‌های ممکن برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران استفاده خواهند کرد.

کاندولیزا رایس نیز پنج‌شنبه در برلین و پس از دیدار با فرانک والتر اشتاینمایر و سرگئی لاوروف، وزرای امورخارجه آلمان و روسیه و خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: قدرت‌های بزرگ در نظر دارند از تمامی کانال‌های ممکن و نیز شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران و بازگرداندن آن به مذاکرات پس از تعلیق غنی‌سازی استفاده کنند.

وی ادعا کرد: تاکید اصلی شورای امنیت همواره بر بازگرداندن ایران به مسیر مذاکره بوده و امید است تحریم‌ها به ایرانی‌ها نشان دهد که انزوایشان با گذشت زمان بیشتر خواهد شد و وقت آن است رویه دیگری در پیش گیرند.

دنیس سیمونوئه، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه نیز روز پنج شنبه در کنفرانسی خبری گفت: اگر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند ایران به خواست جامعه بین‌الملل عمل نکرده، ما بر لزوم پیگیری مسیری قاطع و متحد از سوی جامعه بین‌المللی مصر هستیم.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آلمان دیروز پس از دیدار با دبیرکل سازمان ملل، گفت: هنوز به بازگشت ایران به میز مذاکره درباره مساله هسته‌ای این کشور امید هست.

فرانک والتر اشتینمایر، تصریح کرد: نمی‌توانیم از اظهارات عمومی کنونی در ارزیابی موضعمان استفاده کنیم . خصوصا درباره گام بعدی در شورای امنیت.

وزیر خارجه آلمان اضافه کرد: امید من برای موفقیت در این زمینه از دست نرفته اما بار دیگر می‌گویم تصمیم‌گیری اکنون در دست ایران است.

محمد سعیدی معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفت: تهران آماده است طی ۳ هفته مسائل باقی مانده بر سر مساله هسته‌ای کشورمان در آژانس را حل کند.

وی در خصوص گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و میزان پایبندی به قطعنامه ۱۷۳۷ از سوی ایران گفت: مدیرکل آژانس در این گزارش اذعان داشته است که‌ایران دسترسی کامل بازرسان آژانس را طی دوره گذشته و نظارت و کنترل آنها بر فعالیت‌های هسته‌ای را فراهم کرده است.

وی با اشاره به گزارش البرادعی افزود: هیچ نشانی از انحراف در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و مواد هسته‌ای مشاهده نشده است. این موضوع مهمی است که مدیرکل به آن در گزارش اشاره کرده است.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به ارسال پرونده‌ایران از آژانس به شورای امنیت گفت: مدیرکل آژانس در حالی به عدم انحراف فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران اشاره می‌کند که برخی کشورها به دلیل سیاسی پرونده‌ایران را از مسیر اصلی خود یعنی آژانس خارج کرده‌اند و گزارش اخیر البرادعی مغایر با نتیجه‌گیری است که مقامات آمریکایی و شورای امنیت آن را مطرح می‌کنند.

برگزاری نشست ۱+۵

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد: کشورهای ۱+۵ از روز دوشنبه در لندن دور هم جمع می‌شوند تا در مورد پرونده هسته‌ای ایران و اتخاذ تصمیم جدید در قبال فعالیت هسته‌ای تهران رایزنی کنند.

نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، دوشنبه عازم لندن می‌شود تا با نمایندگان انگلیس، آلمان، روسیه، چین و فرانسه در مورد پرونده هسته‌ای ایران رایزنی کنند.

نشست این شش کشور به منظور تبادل نظر در مورد پرونده هسته‌ای ایران و گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت و شورای حکام است.