به فاصله دو روز تا برگزاری هفتاد و نهمین دوره جوایز اسکار، آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که دو فیلم «مردگان» و «خورشید‌خانم کوچولو» دارای بیشترین شانس برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم هستند. به گزارش ایسنا، تحلیلگران سینما بر این عقیده‌اند، در دیگر بخش‌های جوایز اسکار برندگان احتمالی تقریبا مشخص هستند و تنها در بخش فیلم اصلی، «مردگان» مارتین اسکورسیزی رقابت سختی با «خورشید‌خانم کوچولو» دارد. در این بین اگرچه «بابل» به کارگردانی «آلخاندرو گونزالز اینارینو» هم شانس کسب جایزه بهترین فیلم را دارد، اما در مقایسه با دو فیلم دیگر چندان نباید به موفقیت آن خوش‌بین بود.

به گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس، در بخش بهترین بازیگر مرد، جایزه به احتمال فراوان به «فورست ویتیکر» برای فیلم «آخرین پادشاه اسکاتلند» خواهد رسید. در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن نیز، «هلن میرن» انگلیسی برای فیلم «ملکه» جایزه اول را به خود اختصاص خواهد داد. این در حالی است که «ادی مورفی» و «جنیفر ‌هادسون» برای فیلم «دختران رویا» جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن را دریافت خواهند کرد.

تحلیلگران سینما همچنین معتقدند مارتین اسکورسیزی شانس نخست کسب جایزه بهترین کارگردانی اسکار است تا بعد از سال‌ها ناکامی‌، برای فیلم «مردگان» این موفقیت بزرگ را به دست ‌آورد.

در همین حال، هفته‌نامه نیوزویک در یک نظرسنجی جداگانه اعلام کرد که فیلم «نامه‌هایی از ایووجیما» به کارگردانی «کلینت ایست‌وود» با ۲۸درصد، گزینه اول دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم است.

بعد از آن «مردگان»، «خورشید خانم کوچولو»، «بابل» و «ملکه» دیگر فیلم‌هایی هستند که شانس دریافت جایزه اسکار را دارند.