«مرده شور» برنده تندیس شد

نگاه سوم- مراسم اهدای جوایز پنجمین دوره از جایزه ادبی صادق هدایت با حضور نویسندگان، شاعران، علاقمندان ادبیات و نمایندگان رسانه‌ها عصر پنج‌شنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در پنجمین دوره از جایزه ادبی صادق هدایت دکتر ایرج کاشف به سخنرانی درباره «بوف کور و مدرنیسم» پرداخت. وی گفت: ویژگی مهم مدرنیسم صادق هدایت نقادی سکولارش درباره جامعه ایرانی بود. هدایت تجربه مدرنیته را به لحظه زیست پیوند می‌زند. کاشف ادامه داد: هدایت در پی تلفیق تجربه شخصی‌اش با مدرنیته بود که حاصل آن با تجربه دیگر روشنفکران بسیار متفاوت است. آثار هدایت امروز در گستره وسیعی خوانده می‌شود که می‌توان آن حاصل بلوغ تفکر نیروهای مدرن ایران دانست.

سپس خسرو سینایی، فیلم‌نامه نویس و کارگردان، گفت: در ایران صادق هدایت را به عنوان یک نویسنده می‌شناسیم و مجذوب او نیز شده‌ایم و برای شناخت بیشتر به خودمان زحمت نداده‌ایم. یادمان باشد وقتی که صادق هدایت به پاریس رفت جوانی ۲۴ساله بود و مثل یک گیرنده حساس رادیویی تمام چیزهای دور و اطراف خود را جذب و در نوشته‌هایش پیاده می‌کرد. او به نقاشی نیز علاقه‌مند بود و در طرح‌هابیش می‌بینیم که تا حد زیادی متاثر از مکتب‌های معاصر زمان خودش بود. وی ادامه داد: هدایت را نباید فقط از طریق نوشته‌هایش شناخت. هدایت از هنرهای مختلفی تاثیر می‌گرفت چنانچه در فیلم «گفت‌وگو با سایه» که با تحقیق دوست عزیزم «حبیب احمدزاده» نشان داده شده است، هدایت حتی متاثر از سینما هم بود و به موسیقی هم علاقه داشت. او موسیقی کلاسیک را به خوبی می‌شناخت و در «بوف‌کور» خواسته‌ یا ناخواسته آن را پیاده کرد.

سینایی در پایان گفت: چند بعدی بودن هدایت از ماندگاری اوست من در اینجا چند قطعه والس موزات را با آکاردئون اجرا می‌کنم و می‌دانم که هدایت این آهنگ‌ها را وقتی به کافه پاریس می‌رفت شنیده است.

پس مهرداد پازوکی با نواختن پیانو به خواندن اشعاری از اخوان ثالث پرداخت.

در ادامه مراسم حسین قدیمی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

در این مراسم ۱۰داستان به عنوان آثار برگزیده معرفی شد. از این میان داستان نسرین مدنی با عنوان «مرده‌شور» برنده تندیس، مرضیه جوکار با داستان «وسوسه‌ همه جنگل‌ها» و آراز بارسقیان با «غریبه» برنده لوح تقدیر این دوره از جایزه ادبی داستان کوتاه صادق هدایت بودند.

جهانگیر هدایت، پسر عموی صادق هدایت و مسوول برگزاری جایزه ادبی داستان کوتاه صادق هدایت به عنوان آخرین سخنران گفت: پنج سال است که این جایزه را در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌کنیم و در طول این مدت سه هزار نفر از ایران، افغانستان، تاجیکستان و دیگر نقاط جهان با ارسال آثار در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: پس از هر دوره ۴۰داستان برگزیده را انتخاب می‌کنیم و در قالب کتابی با نام «یاد هدایت» منتشر می‌کنیم.