مریم عسگری - روزهای پایانی سال برای مردم روزهای سخت و پرمشغله‌ای است.
چرا که خانه‌تکانی، تغییر دکوراسیون منزل و محل کار، نقاشی ساختمان و ... از اموری است بسیاری از مردم را به خود مشغول می‌کند.

شاید نقاشی در و دیوارهایی که روسیاهی‌شان را از شومینه و بخاری‌های نفتی و گازی و ... به دل گرفته‌اند یکی از وقت‌گیرترین و پر‌هزینه‌ترین اموری باشد که برخی از مردم با آن دست به گریبان هستند.
«احمد منافی» یکی از افرادی است که در زمینه نقاشی ساختمان و گچبری فعالیت می‌کند.
به گفته وی، با نزدیک شدن به عید نوروز بازار کار نقاشان ساختمانی گرم و پررونق می‌شود. زیرا اکثر افراد ترجیح می‌دهند در اسفند ماه اقدام به نقاشی ساختمان کنند و این کار را به پس از سپری شدن ماه‌های سرد سال که استفاده از لوازم گرم‌کننده باعث کثیف شدن دیوارها می‌شود موکول کنند. وی هزینه نقاشی ساختمان را نسبت به اسفند‌ماه سال گذشته ثابت اعلام کرد و گفت: «برخی نقاشان ساختمانی در روزهای پایانی سال هزینه نقاشی ساختمان را بالا می‌برند و برخی دیگر با دریافت عیدی از صاحب‌خانه سعی در افزایش دستمزد خود دارند.»
در حال حاضر هزینه نقاشی ساختمان با رنگ روغن حدود متری ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است که این اختلاف قیمت به جنس رنگ به کار رفته شده، میزان خسارت دیدگی دیوارها و تعداد دفعات رنگ‌آمیزی دیوار بستگی‌دارد. هزینه نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک نیز حدود متری ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری است. «ابطحی» یکی‌دیگر از نقاشان ساختمان، هزینه نقاشی آپارتمان‌های ۷۵ متری را حدود ۴۰۰هزار تومان، ۸۵ متری ۶۰۰هزار تومان و آپارتمان‌های بالای ۱۰۰ متر را حدود ۷۵۰ تا یک میلیون تومان اعلام کرد. هزینه نقاشی سقف نیز با طرح‌های ماه و ستاره، گل و ... حدود ۳۰ تا ۷۰هزار تومان است.
البته این قیمت‌ها بستگی به متراژ اتاق دارد.
«انواری» یک فروشنده انواع رنگ در بازار نیز می‌گوید: «بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند نقاشی ساختمان را خود به عهده بگیرند. که در این صورت تنها متحمل پرداخت هزینه خرید رنگ، قلم‌مو و ... می‌شوند.» به گفته وی، قیمت رنگ روغن در انواع براق و مات به‌ترتیب حدود کیلویی ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان و ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است. به گفته این فروشنده اکثر رنگ‌های موجود در بازار، ایرانی هستند و رنگ خارجی در بازار بسیار کم یافت می‌شود که همین مقدار کم نیز چینی و بسیار بی‌کیفیت است و با قیمت پایین‌تری نسبت به رنگ‌های ایرانی به فروش می‌رسند. قیمت تینر نیز حدود کیلویی ۱۷۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان و نرخ بتونه در دو نوع پلاستیک و روغنی به ترتیب کیلویی۵۰۰ و ۸۵۰ تومان است. قیمت قلم موی نقاشی ساختمان نیز در انواع ایرانی حدود ۶۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است که این قیمت‌ها به اندازه قلم‌مو و مارک آن بستگی دارد. قلم‌موهای چینی و ایتالیای نیز حدود ۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر از قلم‌موهای ایرانی هستند.
نرخ رنگ‌های زیر اعلام شده از نمایندگی فروش شرکت‌ها است.