پیشینه غلامحسین الهام

* غلامحسین الهام متولد ۱۳۳۸ و دارای مدرک دکترای حقوق جزا است

* وی پیش از انتصاب به سمت وزارت دادگستری مسوولیت‌های سخنگویی دولت نهم و ریاست دفتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری را برعهده داشته است، قبل از دولت نهم، او سخنگوی شورای نگهبان بود.

* الهام همچنین عضو حقوقدان شورای نگهبان، عضو هیات‌امنای دانشگاه های شهید چمران و علامه طباطبایی است.

* الهام از سال‌های ۱۳۵۹ به بعد مسوولیت دادیار و قائم‌مقام دادستان انقلاب اسلامی سپاه پاسداران، دفتر نظارت و دفتر سیاسی دادستانی کل کشور، عضو هیات‌بازرسی شورای‌عالی قضایی در دادگاه‌های کیفری، مشاور سیاسی دادستان عمومی تهران، معاون دانشکده حقوق دانشگاه تهران و معاون دانشگاه تهران، مشاور وزارت دادگستری در تدوین لوایح حقوقی، عضو کمیته تدوین لوایح قضایی نیروهای مسلح،‌ قائم‌مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را عهده‌دار بود. الهام فهرست اموالش را ارائه کرد

غلامحسین الهام در حاشیه آیین معارفه خود در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های آینده در وزارت دادگستری تبیین قانونی اصل ۱۶۰ قانون اساسی و سایر اصولی که ارتباط بین قوه قضاییه و مجلس را قانونمند و تعریف می‌کند را از جمله برنامه‌های خود در سمت جدید برشمرد.

الهام، مهم‌ترین لوایح مورد نیاز برای تحول در دستگاه قضایی را کاهش عناوین جرایم و قضازدایی، به ویژه توجه به اصل۱۶۰ قانون اساسی در سمت جدید برشمرد.

وزیر دادگستری در ضمن یادآور شد که در کنار مسوولیت وزارت دادگستری، در سمت سخنگویی دولت نیز باقی خواهد بود. خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید: «آیا شما توان انجام این سه شغل را با هم دارید؟» گفت: کسی که بار دوشش ملس باشد، بر عهده آن مسوولیت می‌گذارند. چرا این مساله را از من سوال می‌کنید؟ من پاسخگوی این مساله نیستم. من چه کار کنم؟ اگر شما راضی می‌شوید تمام مسوولیت‌ها را واگذار کنم و اگر تکلیف نباشد برای من کار معلمی عشق است. این مسوولیت‌ها از قدیم وجود داشته است و آن جوری که برخی تصور می‌کنند، تداخل ندارد. شورای نگهبان یک کار فنی و تخصصی انجام می‌دهد و یک سرمایه فکری است. کار اجرایی نیز که در دستگاه اجرایی متمرکز است.الهام گفت: من طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی لیست اموالم را منتشر کرده‌ام که عبارت از سه دانگ منزل مسکونی و یک پیکان مدل ۸۳ است.

محمد عاملی: غلامحسین الهام که پیش از این به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهوری و سخنگوی دولت نهم برای افکار عمومی شناخته شده بود، روز گذشته به عنوان وزیر دادگستری آغاز به کار کرد.

در مراسم معارفه جایگزین مرحوم جمال کریمی راد که در ساختمان حوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شده، علاوه بر روسای قوای قضاییه و مجریه، برخی مسوولان عالی قضایی، تعدادی از اعضای مجلس و چند تن از وزیران کابینه حضور داشتند. وزیر دادگستری براساس شرح وظایفش، رابط قوای مجریه و قضاییه به شمار می‌آید. این عضو کابینه تاکنون بارها از سوی نمایندگان مردم مورد سوال درباره عملکرد قوه قضاییه قرار گرفته است.

از سوی دیگر شخص وزیر جدید دادگستری، به صفت عضویت در شورای نگهبان، عضو قوه مقننه هم محسوب می‌شود که البته جهت عضویت در شورای مذکور، پیشتر از سوی آیت‌ا... شاهرودی به مجلس پیشنهاد شده بود. این ویژگی‌ها باعث شده نمایندگانی که به الهام برای تصدی سمت وزارت رای مثبت دادند، ابراز امیدواری کنند که او نقش رابط و هماهنگ کننده قوا را ایفا کند.

شاید از این زاویه بود که الهام در مراسم معارفه‌اش از عزم جدی دو قوه قضاییه و مجریه برای ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری خبر داد.وزیر جدید دادگستری تاکید کرد: هر دو قوه در جهت ایجاد امنیت در سرمایه‌گذاری اراده جدی دارند و هرچه این بستر در فضای قانونی فراهم شود، اعتماد مردم افزایش خواهد یافت و شکوفایی اقتصادی محقق می‌شود.الهام باز هم و البته این بار در جایگاه وزیر دادگستری به ضرورت مبارزه با مفاسد اقتصادی پرداخت و گفت: دولت هر دستی را که تلاش کند، دست مفسدی را از تجاوز قطع کند با هزینه شرعی و مناسب دولت طلا خواهد گرفت.

وی مهم‌ترین اهداف خود را مبارزه با فساد و مفسدین و استفاده از ظرفیت‌های مردم و حل اختلافات و کاهش تراکم دعاوی عنوان کرده و افزود: تلاش وزارت دادگستری عملیاتی کردن اشتراکات سه قوه خواهد بود.

الهام در پایان صحبت‌هایش با اظهار اینکه «امروز قوه قضاییه در شرایط بسیار مناسبی است و بهترین فرصت فراوری آن قرار دارد»، گفت: رییس قوه قضاییه، مجتهد و تحول‌گرا و رییس‌جمهوری عدالت محور و مهرورز، فرصت ویژه‌ای را فرا روی قوه قضاییه قرار داده‌اند.

مبارزه با مفاسد، به رونق اقتصادی لطمه نزند

آیت‌ا... هاشمی شاهرودی در این مراسم با اشاره به نقش خطیر وزیر دادگستری در هماهنگی سه قوه گفت: امیدوارم آقای دکتر الهام بتواند این رسالت خطیر را به نحو احسن ایفا کند. وی همچنین نقش وزیر دادگستری را در تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های کلان ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مهم ارزیابی کرد.

وی با اعتقاد به این که هم‌اکنون از رسیدن به اهداف اصل ۴۴ قانون‌اساسی فاصله داریم، کاستن از این فاصله را در گرو همت مسوولان، دولت خدمتگزار و مجلس هماهنگ با دولت دانست.هاشمی‌شاهرودی مبارزه با مفاسد اقتصادی را مستلزم بهره‌گیری از شیوه صحیح دانست و گفت: شیوه مبارزه باید به گونه‌ای باشد که به رونق اقتصادی لطمه وارد نکند.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: مبارزه بدون حمایت از فعالیت‌های اقتصادی سالم و آزادی فعالیت‌های اقتصادی، طریق درست نیست و اگر حمایت‌ها نباشد چه بسا رونق اقتصادی و عدالت اقتصادی مورد نظر که مطلوب همه ما است، محقق نشود.

هاشمی شاهرودی بر ضرورت مقابله با دخالت‌ها با پوشش‌های مختلف با فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: برخی مواقع دخالت‌ها موجب می‌شود اصل قضیه گم شود و به ضد خود تبدیل گردد و لذا باید مبارزه با مفاسد نهادینه شود.

رییس قوه قضائیه در پایان از خدمات ارزنده مرحوم جمال کریمی‌راد، وزیر سابق دادگستری قدردانی کرد.

هاشمی‌شاهرودی همچنین از الهام به عنوان فردی با سابقه خدمات درخشان به سه قوه یاد کرد.

***

الهام که در جلسه علنی سه‌شنبه گذشته با ۱۳۰ رای موافق وزیر دادگستری شده، یکی از شکننده‌ترین رای اعتمادها را در سابقه کابینه نهم به ثبت رساند.

وی در جلسه رای‌اعتماد ۱۰۱ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع از میان ۲۵۴ رای را به‌دست آورد.عمده دلایل مخالفت نمایندگان با او یکی چند شغله بودن الهام و دیگری انتقادات تند یکی از منتسبان او به مقامات ارشد نظام از جمله رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس بود.

یکی‌دیگر از انتقادات نمایندگان به الهام نامه او به دادستان از جایگاه رییس دفتر رییس‌جمهور مبنی بر برخورد با رسانه‌های منتقد دولت بود که الهام در جواب گفته بود که «بنده هیچ‌گاه شکایتی از مطبوعات نداشته‌ام».