بررسی شعارها و برنامه‌های گروه‌های فعال

دنیای اقتصاد- فردا برای بخش‌خصوصی کشور، روزی سرنوشت‌ساز است. انتخابات ششمین دوره اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در پرتو ابلاغ اصل ۴۴ و نیز ضرورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، ماهیتی‌ پیچیده‌تر از دوره‌های قبل دارد. در این دوره از انتخابات سه گروه ائتلافی در انتخابات اتاق تهران شکل گرفته که در کنار دو تشکل سازمان‌یافته قابل توجه‌اند. بررسی تطبیقی شعارها و برنامه‌های گروه‌های فعال در انتخابات اتاق بازرگانی تهران

رقابت چند گانه؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

گروه بازرگانی- فردا برای بخش‌خصوصی کشور، روزی سرنوشت‌ساز است. انتخابات ششمین دوره اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در پرتو ابلاغ اصل ۴۴ و نیز ضرورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، ماهیتی‌ پیچیده‌تر از دوره‌های قبل دارد. بنابراین شکل‌گیری شعارها و رویه‌های تازه در انطباق و هم آوایی با این دو مولفه مهم، قابل تفسیر است تا جایی که حتی طیف سنت‌گرای اتاق نیز با شعارهای متفاوت وارد میدان رقابت شده است. اگر شعارهای انتخاباتی را مولفه‌ای بنیادین در همگرایی نامزدها و گروه‌ها تلقی کنیم در این صورت بررسی شاکله‌ ساختاری و مفهومی این شعارها بیانگر روش شناسی و برنامه عمل آنها خواهد بود.

در این دوره از انتخابات سه گروه ائتلافی در انتخابات اتاق تهران شکل گرفته که در کنار دو تشکل سازمان‌یافته قابل توجه‌اند.

مجمع فعالان توسعه

در فهرست این مجمع، طرفداران و حامیان ریاست فعلی اتاق ایران با شعار اصلی «هم‌اندیشی - همکاری - هم‌افزایی» ائتلاف کرده‌اند. آنها محورهای استراتژی انتخاباتی خود را به شرح زیر بیان کرده‌اند:

- اجرای ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان نقطه عطف تحول زیربنایی در ساختار اقتصادی کشور

- همگامی با دولت در زمینه اجرای سیاست‌های عدالت‌محور با قبول مسوولیت اجتماعی از سوی بخش‌خصوصی

- ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان و فارغ‌التحصیلان، با تشکیل خوشه‌های کارآفرینی

- اعتقاد به صادرات غیرنفتی به عنوان اصلی‌ترین راهکار توسعه اقتصادی کشور

در سخنرانی‌ها و نشست‌های مطبوعاتی این گروه نیز، همین چند شعار، محور اصلی بوده است، گروهی که پیشینه فعالیت رهبران آن به ۲۸سال گذشته بر می‌گردد و مدیریت اتاق ایران در این مدت به دست آنها سپرده شده است.

گروه خواستاران تحول در اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن

آغازگاه فعالیت رسمی این گروه را باید پنجمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی یعنی ۴ سال پیش دانست. اگرچه زمزمه‌های تحول‌خواهی همواره در ساختار بخش خصوصی کشور وجود داشته اما در اسفند ماه ۱۳۸۱ زمزمه عملی شد و هیات نمایندگان اتاق تهران و همین طور تعداد کثیری از اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور رفتار متفاوتی پیشه کردند. این گروه اتاق تهران را که پیش از آن به صورت مستقل وجود نداشت بنیان نهادند تفکیک اتاق تهران از اتاق ایران که یکی از منابع مهم مالی و ساختاری آن بود از همان آغاز چالش برانگیز شد و هیات رییسه اتاق تهران که عمدتا چهره‌های تازه بودند با تاکید بر استقلال اتاق تهران آن را گسترش دادند تا جایی که تعداد اعضای این اتاق در این چهار سال بیش از دو برابر شد. در این میان افزایش توان مالی اتاق تهران و قدرت تاثیرگذاری آن نیز کاملا مشهود است. چنان که حتی بعد از استیضاح هیات رییسه اولیه (قبلی) در سال گذشته، هیات رییسه فعلی نیز بر استقلال این اتاق پای فشرده است.

خواستاران تحول با شعار «مدیریت نوین، اتاق نوین و خدمات نوین» فهرست خود را طراحی و تنظیم کرده‌اند و در نشست‌های مطبوعاتی‌شان رئوس این شعارها را که در مناسبت با سازوکار جدید تجارت جهانی قرار دارد به اطلاع مخاطبان رسانده‌اند.

مهم‌ترین محورهای شعار تحول‌خواهان از این قرار است:

- کمک به تسریع خصوصی سازی واقعی، آزاد سازی اقتصادی و کوچک کردن دولت. آنها بر این باورند که خصوصی سازی به معنای انتقال مدیریت واحدها به بخش‌خصوصی است و نه فی‌المثل «توزیع سهام عدالت».

- تلاش برای فراهم آوردن امکان پیوند اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی و اصلاح قوانین در این راستا، قوانینی همچون امور گمرکی،‌ صادرات و واردات،‌ قانون کار و همچنین قوانینی که موجب بی‌ثباتی اقتصادی و افزایش نرخ ریسک سرمایه‌گذاری می‌شوند.

- اصلاح اتاق بازرگانی متناسب با نیازهای روز. این تغییرات به مفهوم استقلال اتاق‌های شهرستان‌ها و ارتقای اتاق ایران تا سطح کنفدراسیون اتاق‌های سراسر کشور است.

- خواستاران تحول بر فعال سازی نقش اتاق در مراجع تصمیم گیری و اثر گذار تاکید دارند.

- اطلاع رسانی شفاف و ارائه خدمات مشاوره حقوقی،‌ مشاوره مدیریتی،‌ خدمات آموزشی و... . کمک به توانمند سازی بنگاه‌های اقتصادی از دیگر برنامه‌های استراتژیک خواستاران تحول است.

«نوآفرینان» اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن

اگر چه مدیران گروهی که با عنوان «نوآفرینان» سازماندهی شده یک سال پیش (اسفندماه ۸۴) به اتاق تهران راه یافتند اما نشانه‌ها حاکی از آن است که این گروه اکنون سامان تعیین‌کننده دارد. طی یک سال گذشته چهره‌های شاخص «نوآفرینان» همچنان از اتاق تهران به عنوان یک اتاق مستقل از اتاق ایران نام بردند که ظاهرا خلاف پیش‌بینی‌های رسمی بود. «نوآفرینان» گروهی جدید هستند که معیارهای تنظیم فهرست‌نهایی خود را چنین برشمرده‌اند:

- برخورداری از درجه بالای اخلاق در کسب‌و‌کار

- مقبولیت اجتماعی در بین صنف، اتحادیه، انجمن و یا تشکل حرفه‌ای

- واجد تخصص و تجربه کافی در حرفه خود

- تلقی فعالیت در اتاق به عنوان وظیفه ملی

- برخورداری از روحیه و توان لازم برای ایجاد تحول در ساختار اقتصادی ایران و اتاق

- دارای باور و توان مدیریت انتقال عاملیت فعالیت‌های اقتصادی از بخش دولتی به بخش‌خصوصی

- کمک به ترکیب متوازن از تنوع بخش‌های اقتصادی و حوزه‌های وابسته

چهره‌های شاخص این گروه که در هیات‌رییسه و هیات‌ نمایندگان فعلی اتاق تهران جای دارند طی سال جاری با فراخواندن وزرای دولت به نهاد بخش‌خصوصی، باب گفت‌و‌گو و تفاهم با آنها را در خصوص مسائل و موضوعات کلان و خرد اقتصاد و تجارت کشور گشودند و این رویه را با تاکید بر جهانی شدن اقتصاد و تجارت ایران ادامه دادند.

تشکل‌ها و خانه صنعت و معدن

این دو گروه نیز فهرست نامزدهای خود را رسما به میدان رقابت فرستاده‌اند.

در کشوری که بخش‌خصوصی پرتوان هنوز سامان نگرفته، نقش نهادهایی که با ابتکار عمل فعالان واقعی این بخش، آینده اقتصاد و تولید و تجارت کشور را ترسیم می‌کنند، بسیار چشمگیر است.آنها با شعارها و برنامه‌های مشخص که ماحصل تجربه، مدیریت و دانش‌های نوین است انتخابات اتاق را پیگیری می‌کنند و بی‌تردید تاثیری ملموس از خود به جای خواهند گذاشت.

ائتلاف مدیران و کارآفرینان برای تشکیل اتاق جوانان

این ائتلاف در پی آن است که در ایران نیز همچون دیگر کشورهای دنیا، اتاق جوانان را بنیان نهد که به اعتقاد آنان از ضروریات نوگرایی، تعامل و همگرایی با جهان امروز است.

ترکیب‌بندی گروه‌ها

خواستاران تحول در اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن فهرست خود را با ۴۰نفر از فعالان اقتصادی بست. نوآفرینان اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن نیز ۳۶نفر از بازرگانان و صنعتگران را در فهرست خود جای داد. از این میان هشت نفر به طور مشترک در فهرست «خواستاران» تحول و «نوآفرینان» قرار گرفته‌اند. حال آنکه «تحول‌خواهان» و «مجمع فعالان توسعه» تنها یک نفر را به طور مشترک در فهرست خود دارند. اگرچه مجمع فعالان توسعه با فهرستی ۴۰نفره پای به رقابت انتخابات گذاشته است اما ۱۷نفر از همراهان این مجمع در لیست ۳۶نفره نوآفرینان نیز دیده می‌شوند. با این حال طی روزهای گذشته این شایعه بر زبان‌ها افتاد که از فهرست نهایی «نوآفرینان» آنها که نامشان در فهرست «مجمع فعالان توسعه» قرار گرفته، پا پس کشیده‌اند اما ظاهرا این فقط یک شایعه بود!

«خانه صنعت و معدن تهران» نیز ۳۷ نفر از فعالان اقتصادی را گردآورده که از این میان با «خواستاران تحول» ۱۶نفر، «نوآفرینان» ۱۷نفر و با «مجمع فعالان توسعه» تنها ۲نفر اشتراک دارد.

«ائتلاف بزرگ تشکل‌های اقتصادی» نیز در لیست ۳۷نفره خود با «مجمع فعالان توسعه» ۴نفر، «خواستاران تحول» ۲۷نفر و با «نوآفرینان» ۱۰نفر عضو مشترک دارد.