گوگل مجموعه خدمات  صفحه‌گسترده و واژه‌پرداز عرضه می‌کند

شرکت «گوگل» اعلام کرد در آینده نزدیک مجموعه جدید خدمات اینترنتی خود به نام «گوگل اپلیکیشنز سوئیت» (Google Apps Suite) را شامل یک نرم‌افزار صفحه‌گسترده (مشابه نرم‌افزار «اکسل» مایکروسافت) و یک نرم‌افزار واژه‌پرداز (مشابه نرم‌افزار «وورد» مایکروسافت) ویژه استفاده تحت دامنه (Domain) اختصاصی سازمان‌ها ارائه خواهد کرد. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی‌ورلد»، «گوگل» پیش از این مجموعه‌ای از خدمات اینترنتی با همین نام را به صورت رایگان عرضه کرده بود که شامل خدمات ایمیل «جی‌میل»، خدمات مسنجر «گوگل تاک» و خدمات تقویم اینترنتی «گوگل کلندر» همین شرکت می‌شد که سازمان‌ها می‌توانستند با استفاده از دامنه اینترنتی به ثبت رسیده خود، این خدمات را که «گوگل» میزبانی آنها را بر عهده دارد با نام خود برای مشتریان و کاربرانشان ارائه دهند.

به طور مثال بسیاری از دانشگاه‌ها با استفاده از همین خدمات «گوگل» به دانشجویان خود ایمیل‌هایی با پسوند نام دانشگاه، ارائه کرده بودند.

شرکت «گوگل» هم‌اکنون درحالی خود را برای ارائه اینترنتی و رایگان نرم‌افزارهای صفحه گسترده و واژه‌پرداز آماده می‌کند که بازار این نرم‌افزارها در گذشته به صورت تقریبا انحصاری به مجموعه «آفیس» شرکت مایکروسافت تعلق داشته است.

تفاوت خدمات اینترنتی «گوگل» با مجموعه «آفیس» در این است که کاربران باید مجموعه «آفیس» را خریداری کرده و پس از نصب در رایانه از آن استفاده کنند، اما مجموعه «گوگل اپلیکیشنز سوئیت» نیازی به نصب شدن در رایانه ندارد و کاربران تنها با وصل شدن به اینترنت می‌توانند از این نرم‌افزارها که گوگل میزبانی آنها را بر عهده دارد، استفاده کنند.

البته نباید فراموش کرد که به طور مثال ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزار واژه‌پردازی که توسط «گوگل» میزبانی می‌شود به هیچ وجه با ویژگی‌های متنوع نرم‌افزار «وورد» شرکت «مایکروسافت» قابل مقایسه نیست اما به هر ترتیب ایده استفاده از نرم‌افزارهای میزبانی شده توسط «گوگل» به جای خریداری و نصب نرم‌افزارهای مشابه مایکروسافت، توجه بسیاری کارشناسان را به خود جلب کرده ‌است.

«گوگل» مجموعه جدید «گوگل اپلیکیشتز سوئیت» را تا پایان سه ماه اول سال میلادی جاری در اینترنت ارائه خواهد کرد.