مترجم: شادی آذری- در اواسط قرن نوزدهم میلادی مسافرت، تجارتی پیچیده بود. سرفرانسیس گالتون در کتاب راهنمای خود به نام «هنر مسافرت» که اولین بار در سال 1855 منتشر شد، توصیه‌هایی در مورد آموزش گله‌گاوها، کوهنوردی مقدماتی و مقابله با وحشیان را در کنار سایر اطلاعات حیاتی و ضروری ارائه داد. اما کمی مانده به انتشار کتاب گالتون، توماس کوک یکی از وزرای انگلستان شروع به از میان برداشتن برخی از مشقت‌های مسافرت کرد.

او این کار را از طریق سازماندهی مسائل سفر برای اعضای گروهی که تمپرنس سوسایتی نام گرفته بود، انجام داد.
هم‌اکنون توماس کوک نام یک شرکت آلمانی سفرهای تعطیلاتی است که روز دوشنبه دوازدهم فوریه به مجموعه‌ای دیگر از تغییرات در تجارت توریسم واکنش نشان داد.
این شرکت موافقت خود را برای ادغام با رقیب انگلیسی خود «مای‌ تراول» اعلام کرد.
نتیجه این ادغام تشکیل شرکتی بزرگ به ارزش 8/2میلیارد پوند معادل با 46/5میلیارد دلار است. این شرکت جدید بزرگ سالانه برای تعطیلات حدود 19میلیون توریست اروپایی برنامه‌ریزی می‌کند و قصد دارد در این بخش از صنعت توریسم در آینده فعالیت‌های خود را گسترش دهد. هر دوی این شرکت‌ها پیش از این به شرکت فرست چویس چشم دوخته بودند.
از سوی دیگر این شرکت توریستی انگلیسی هم به دنبال یک شریک بود. این‌گونه تعطیلات از پیش هماهنگ‌شده در کنار این‌گونه شرکت‌ها، شاید موجب هراس گالتون می‌شد. چون او کسی بود که سختی و مشقت بخش لازم تجربه‌های مسافرتش بود. اما مسافران مدرن بیش از هر زمان دیگری برای ترتیب دادن یک تعطیلات خوب رو به سوی اینترنت آورده‌اند.


شرکت‌های توریستی بزرگ که ارائه‌دهنده همه مجموعه خدمات مربوط به مسافرت‌های تعطیلاتی هستند، به امید کاهش هزینه‌ها و جذب مسافرانی که به صورت آنلاین به دنبال هماهنگ کردن برنامه تعطیلاتشان هستند، با یکدیگر ادغام می‌شوند. صنعت ارائه کلیه خدمات مربوط به تعطیلات زمانی پا گرفت که میزان درآمدها بالا رفت و فرصت استفاده از تعطیلات محقق شد. اما طی دهه گذشته دفاتر آژانس‌های مسافرتی در رقابت با مراکز اینترنتی به چالش افتادند. به عنوان مثال در انگلیس طی ۲۰سال منتهی به سال ۲۰۰۵ تعداد مسافرت‌های خارجی ایام تعطیلات ۳برابر شد و به ۴۴میلیون رسید.
اما در شرایطی که در اواخر دهه 80میلادی آژانس‌های مسافرتی 60درصد رزرو مسافرت‌ها را انجام می‌دادند. تا سال 2006 آنها فقط بیش از 40درصد رزروها را انجام دادند و این سهم همچنان در حال کاهش است.
آژانس‌های توماس کوک و مای تراول امیدوارند با انعقاد این قراردادشان بتوانند سالانه ۷۵میلیون پوند صرفه‌جویی کنند و به یقین حدود ۳۳۷۷۵نفر از کارکنانشان را بیکار می‌کنند و ممکن است برخی از شعب خود را تعطیل کنند. گسترش دسترسی به اینترنت به مسافران این امکان را داده است که با انعطاف بسیار بیشتری مسافرت‌هایشان را بتوانند برنامه‌ریزی کنند. بسیاری از شرکت‌های خدمات مسافرتی هم‌اکنون خدماتشان را از طریق اینترنت ارائه می‌دهند. اما برخی از ارائه‌دهندگان تخصصی خدمات تعطیلات که به طور اختصاصی و تنها از طریق اینترنت فعالیت می‌کنند، هم به این فعالیت اقتصادی وارد شده‌اند. (حدود ۷درصد از آنها بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در انگلیس). شانس رزرو مستقیم بلیت‌های هواپیما، هتل و اجاره خودرو توسط شرکت‌ها بسیار بیشتر شده است.
به همین دلیل مشتریان به طور روزافزون با پروازهایی که خودشان انتخاب می‌کنند و محل‌های اقامتی که به سلیقه خودشان برگزیده‌اند، سعی می‌کنند نحوه گذراندن تعطیلات خود را خودشان طراحی کنند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نزدیک به 40درصد کل امکانات مسافرتی اروپاییان تا پایان سال آینده به صورت آنلاین خریداری شود. از سوی دیگر آمریکایی‌ها پیشتاز حرکت به سمت مسافرت‌های آنلاین هستند.
حدود نیمی از کل رزرو بلیت‌های هواپیمایی آنها هم‌اکنون از طریق اینترنت انجام می‌شود. سایت‌های مسافرتی پیشتازی چون اکسپدیا، تراولوسیتی و اوربیتز همچنان مشتریان آژانس‌های سنتی را از آنها می‌ربایند.
فرصت هماهنگ کردن مسافرت‌ها در آخرین دقایق توسط اینترنت به‌رغم تقاضای روزافزون در صنعتی که سال گذشته در سرتاسر جهان درآمدی 2تریلیون دلاری را به ارمغان آورد، باعث شده است آژانس‌های مسافرتی دچار خسارت شوند.
مسافرانی که برای فعالیت‌های اقتصادی در سال سفر می‌کنند و معمولا سفرهای کاری دارند هم از امتیاز استفاده از اینترنت برای هماهنگ کردن سفرشان استفاده می‌کنند.
وب‌سایت‌های مربوط به مسافرت کارکنان شرکت‌ها به کارکنان شرکت‌ها اجازه می‌دهند برای مسافرتشان بلیت و هتل رزرو کنند.
البته این کار در چارچوب قوانینی که کافرمایانشان وضع کرده‌اند در سرتاسر آمریکا رایج شده است.
اروپا هم در این زمینه شاهد گسترش روزافزون است. در شرایطی که سال گذشته تنها 5درصد پرداخت هزینه مسافرت‌های کارکنان شرکت‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شد، پیش‌بینی می شود سال آینده این رقم به 20درصد برسد.
قیمت‌گذاری شفاف، رقابت و منابع گسترده اطلاعاتی و مقایسه مکان‌های مختلف در اینترنت موجب ارزانی و سهولت مسافرت بیش از هر زمان دیگری شده است. اما فعالیت‌های اقتصادی آژانس‌های مسافرتی به روش قدیمی بیش از هر زمان دیگری دشوار شده است.
هنوز مسافرت و مشقت با هم معنا می‌‌یابند حداقل اگر چه توصیه‌های سر فرانسیس گالتون در مورد نحوه شکار اردک بدون هیچ گونه ابزار خاص یا گماردن یک نگهبان شب هنگام خواب افراد کاروان اکنون معنا ندارد، اما مشقت و دشواری سفر تنها نوع خود را تغییر داده و هنوز به‌طور کامل از بین نرفته است.