سومین سفر منطقه‌ای جلیلی با محوریت سوریه

عکس: AFP جلیلی پس از بیروت و دمشق، دیروز به بغداد رفت

رایزنی درباره تحولات سوریه با مقامات عراقی

دنیای اقتصاد- سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در ادامه سفر منطقه‌ای خود وارد بغداد شد تا با نخست وزیر، رییس مجلس و وزیر خارجه عراق ‌آخرین تحولات منطقه و اوضاع سوریه را بررسی کند. جلیلی پیش از این، در روزهای ۲۹ و ۳۰ خردادماه جاری نیز به بغداد سفر و با مقامات عراق دیدار کرده بود؛ زمانی که دومین دور گفت‌وگوهای ایران و۱+۵ در سال جاری در این شهر برگزار شد.

این بار، اما رایزنی‌های او نه در «حاشیه» مذاکراتی مهم با قدرت‌های جهانی که در «متن» سفری دیپلماتیک جلوه گر شد، چه آنکه تلاش‌های جلیلی در دنبال کردن «راه‌حلی جدید برای بحران سوریه» از اواسط هفته جاری آغاز شد و او در روزهای دوشنبه و سه شنبه به منظور رایزنی درباره تحولات سوریه و منطقه با میشل سلمان رییس‌جمهور لبنان و بشار اسد رییس‌جمهور سوریه به بیروت و دمشق سفر کرد.

دیروز، اما نوری مالکی نخست وزیر عراق بلند پایه ترین مقام عراقی میزبان جلیلی بود . مالکی در این دیدار گفت: شرایط جدید منطقه‌ای و بین‌المللی ساختار قدرت‌های منطقه‌ای را دگرگون کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نوری مالکی ابراز امیدواری کرد که اجلاس غیرمتعهدها که قرار است به زودی در تهران برگزار شود برای موفقیت کشورهای مستقل جهان موثر باشد و این جنبش به هدف بنیان‌گذاران آن نائل شود.

سعید جلیلی هم در این دیدار گفت: بیداری اسلامی در منطقه فرصت نوینی پدید آورده است که کشورهای منطقه با هم افزایی قدرت، نقش جدیدی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کنند.

جلیلی با اشاره به ریاست عراق بر اتحادیه عرب و ایران بر جنبش غیرمتعهدها گفت: هر دو کشور می‌توانند ظرفیت جدیدی در مناسبات بین‌المللی شکل دهند و قطب جدید و مقتدری برای پیشبرد گفتمان پایداری و پیشرفت در سطح جهان ایجاد کنند.

راه‌حل بحران سوریه، دمکراسی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار اسامه نجیفی رییس مجلس عراق، تنها راه‌حل بحران در سوریه را دمکراسی، برگزاری انتخابات و اتکا به آرای مردم دانست.

جلیلی گفت: ارسال سلاح و تروریست‌ها به سوریه راه‌حلی برای بحران آن کشور نیست و کشتارها و اعمال تروریستی باید فورا در این کشور متوقف شود.

جلیلی افزود: مشکل سوریه باید از طریق گفت‌وگو و صندوق رای بر طرف شود نه سلاح و جنگ.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نقش کلیدی عراق در مشارکت در حل بحران‌های منطقه و جهان گفت: عراق با داشتن ظرفیت‌های مهم فرهنگی، قومی و مذهبی می‌تواند نقشی اساسی در حل اختلافات و مشکلات منطقه و جهان را ایفا کند و می‌تواند به نمونه خوبی برای دمکراسی در جهان بدل شود.

جلیلی اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر مبنای این بنا شده است که هیچ طرفی در عراق نادیده گرفته نشود و حقوق همه طرف‌ها حفظ شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روی کار آمدن نظام‌های اسلامی در ایران، عراق، ترکیه و حکومت‌های مبتنی بر دمکراسی در منطقه گفت: هم‌اکنون فرصتی تاریخی پیش آمده است تا امت اسلامی از ظرفیت‌های به‌وجود آمده منتهای استفاده را برده و با همدیگر متحد شوند.

سعید جلیلی گفت: اروپایی‌ها روز به روز در حال تشکیل اتحادیه هستند؛ اما برای کشورهای اسلامی نسخه اختلاف می‌پیچند؛ ولی به نظر می‌رسد تحولات ایجاد شده در کشورهای مختلف خصوصا بیداری اسلامی و از بین رفتن دیکتاتورهای مختلف هم‌اکنون به عامل نگرانی رژیم صهیونیستی بدل شده است.

اسامه نجیفی رییس مجلس عراق هم ضمن تایید سخنان دکتر جلیلی، بر نقش محوری ایران و ترکیه در حل مشکلات منطقه تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین با وزیر خارجه عراق در بغداد دیدار و درباره مسائل مورد علاقه با وی گفت و کرد.