قول ترکیه برای کمک به نجات گروگان‌های ایرانی

عکس: ایرنا

وزیر خارجه ترکیه: ما زائران ربوده شده ایرانی را همچون شهروندان خود تلقی می‌کنیم

دنیای‌اقتصاد- علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه در دیدار با احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در آنکارا به وی گفته است که تعدادی از زائران ایرانی ربوده شده در سوریه از بازنشستگان سپاه و ارتش هستند. صالحی که روز سه‌شنبه برای رایزنی با همتای ترک خود به آنکارا سفر کرده بود، در مسیر بازگشت به تهران جزئیاتی از مذاکرات دو ساعته خود با داود اوغلو را تشریح کرد و از جمله گفت که تعدادی از زائران ایرانی ربوده شده در سوریه از بازنشستگان سپاه و ارتش هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیران خارجه ایران و ترکیه پس از مذاکرات دو ساعته خود با خبرنگاران سخنی نگفتند، از این رو بود که صالحی در مسیر برگشت به تهران و چند دقیقه قبل از فرود هواپیما در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران اعزامی در مورد گفت‌وگوهای صورت گرفته میان وی و وزیر خارجه ترکیه گفت: این سفر پیرو مذاکره تلفنی با دولت ترکیه بود که محور آن موضوع آزادی زائران در بند و تحولات سوریه بود. طی گفت‌وگو با دوستان ترک در مورد ارتباط ترکیه با برخی جریانات در سوریه به تفصیل گفت‌وگو کردیم تا همان‌گونه که این کشور در آزادی اسرای قبلی ایرانی کمک کردند این بار هم تلاش کنند تا ایرانیان در بند آزاد شوند.

معارضان یک دست نیستند

وزیر خارجه با بیان اینکه معارضان در سوریه یک دست نیستند، گفت: انتظار نداریم که نفوذ کشور ترکیه به مفهوم دسترسی به تمام معارضان باشد. البته اوغلو اعلام کرد که شهروندان ایرانی همانند شهروندان ترکیه هستند. ما هم از معارضان که مسلمان هستند می‌خواهیم در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر از راه اخوت اسلامی وارد شده و شهروندان و زائران ایرانی را آزاد کنند.

زائران وابسته به سپاه نبودند

صالحی درباره گفت‌وگوهایش با همتای ترک توضیح داد: اخبار منتشر شده در مورد وابستگی این افراد به سپاه را تکذیب کردیم و شرح دادیم برای مدتی بود که زائران به سوریه نمی‌رفتند، اما از زمانی که دمشق آرام شد مجددا آغاز به اعزام زائران کردیم و بازنشستگان ادارات مختلف از سپاه و وزارتخانه‌های دیگر به نوبت در لیست زائران قرار گرفتند و عشق و شور ایرانی‌ها به اهل بیت (ع) آنقدر زیاد است که ما نمی‌توانیم مانع اقبال مردم به زیارت عتبات شویم. به هر حال تعدادی از این عزیزان از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند، البته افرادی نیز از ادارات مختلف دیگر بوده‌اند و حتی قرار بود در مرحله بعد بازنشستگان ادارات دیگر نیز اعزام شوند که آرام آرام راه برای زیارت سایر مردم و شهروندان نیز باز شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در فیلمی که در مورد این افراد پخش شده شاهد هستیم که این افراد زائر بوده‌اند و هیچ وسیله‌ای غیر از لباس و وسائل شخصی و کارت‌های شناسایی نداشتند. این افراد بین زینبیه و فرودگاه بازداشت شدند و ورود پاسپورت آنها نیز مشخص است. این گروه سه اتوبوس بوده‌‌اند که دو اتوبوس به فرودگاه منتقل شدند، اما راننده‌ای که مسوول اتوبوس سوم بوده است یک باره به فرعی می‌رود و این اتفاق رخ می‌دهد. وزیر خارجه گفت: در این دیدار کوتاه با وزیرخارجه ترکیه در مورد سوریه هم گفت‌وگو داشتیم که محور گفت‌وگوها نفی خشونت‌ها بود. ایران هم اعلام آمادگی کرد که می‌تواند میزبانی گفت‌وگوی معارضان با دولت سوریه را برعهده بگیرد و از حضور معارضان برای گفت‌وگو با ایران استقبال می‌کند.

صالحی درباره روابط ایران با ترکیه گفت: روابط ایران و ترکیه در زمینه‌های علمی، فرهنگی و تجارت در سطح عالی است و انتظار داریم این روابط عمیق‌تر شود. هر چند اختلاف نظرهایی در موضوعات روابط بین‌الملل وجود دارد.

مسوولان در اظهار نظرها رعایت کنند

وی با اشاره به برخی گلایه‌های دولت ترکیه گفت: متاسفانه برخی اظهارنظرها موجب ناراحتی دولت ترکیه شده است. هیچ مسوولی در ترکیه تاکنون موضع منفی علیه ایران نداشته است، هر چند آقای اردوغان در مورد برخی از اظهارات مطرح شده واکنش منفی نشان داد ولی مسوولان ایرانی در تمامی سطوح مختلف باید رعایت برخی از جنبه‌ها را بکنند. باید شرایط طوری شود که از همگرایی به واگرایی منجر نشود.

اهداف سفر وزیرامور خارجه به ترکیه

وزیرخارجه کشورمان پس از ورود به خاک ترکیه ابتدا در جمع خبرنگاران اعزامی از ایران اعلام کرد: بیش از ۳۰ بار است که با همتای خود در این کشور در خصوص سوریه و همچنین ایرانیان در بند تماس و گفت‌وگو داشته‌ام. ما دائم در حال رایزنی و گفت‌وگوی دوجانبه هستیم تا بتوانیم ۴۷ زائر ربوده شده را هر چه زودتر آزاد کنیم در این مورد هم با طرف قطری صحبت داشته‌ایم.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: ترکیه و ایران دو کشور مهم و نقش آفرین در منطقه هستند و موضوعات بدون دو طرف قابل برطرف شدن نیست و در موضوع سوریه هم با کمک ترکیه و ایران می‌توان به برون رفت از آن کمک کرد.

وزیر امور خارجه گفت: اتفاقات رخ داده در سوریه منطقه را حساس کرده و باعث افراطی‌گری می‌شود که با توجه به نزدیکی این کشور به اروپا به نفع آنها هم نیست. منطقه خاورمیانه همانند موزائیکی زیباست که قومیت‌های مختلف اعم از مسلمان و مسیحی هزاران سال است که در آن با صلح و آرامش زندگی می‌کنند، ولی دست‌هایی در کار است تا این موزائیک را به هم بزند. در این مورد مفصل صحبت خواهیم کرد تا به نتایج مثبت در این سفر دست یابیم تا کل منطقه به صلح رسیده و امنیت جهانی تامین شود.

وی اظهار کرد: برادران ترک ما دخالتی در جنگ نداشته‌اند، ما اشتراکات زیادی با دولت ترکیه داریم و خواسته هر دوی ما بحث آزادی احزاب و انتخابات و رفع فساد حکومتی است البته اختلافاتی هم داریم ولی مسائل باید به صورت طبیعی پیش برود و حرف ما همین روند طبیعی مسائل است زیرا سوریه حکومت دارد و آماده اجرای درخواست مردم است.

درخواست از آنکارا برای آزادی اسرای ایرانی

در همین حال ، ایسنا گزارش داد که وزیر خارجه کشورمان در دیدار با همتای ترک خود هدف اصلی سفرش به ترکیه را آزادی اسرای ایرانی ربوده شده در سوریه خواند.

بر اساس این گزارش، صالحی طی سفر کوتاهش به آنکارا در دیدار با احمد داود اوغلو از دولت آنکارا خواست، تمامی تلاش خود را برای کمک به حل سریع و موثر این مساله به کار گیرد.

وی با اشاره به این که وضعیت سوریه وارد مرحله حساسی شده است، ابراز امیدواری کرد که برای یافتن راه‌های جلوگیری از فاجعه و برون‌رفت از بحران سوریه نهایت درایت، حکمت و هوشمندی به کار گرفته شود.

صالحی تاکید کرد: تنها در پرتو درایت و هوشمندی می‌توان به حل مشکلات و برون‌رفت از بحران از طریق راهکار سیاسی و در چارچوب گفت‌وگوی ملی حقیقی کمک کرد.

اوغلو: زائران ربوده شده را همچون شهروندان خود تلقی می‌کنیم

در همین حال، وزیر خارجه ترکیه در این دیدار با اشاره به روابط نزدیک دو کشور و منافع دو ملت ایران و ترکیه تصریح کرد که آنکارا برای روابط با تهران احترام ویژه‌ای قائل است.

وی گفت: قبلا نیز گفته‌ام ما زائران ربوده شده ایرانی را همچون شهروندان خود تلقی می‌کنیم و با تمامی توان و ظرفیت تلاش‌های خود را برای کمک به آزادی آنها به کار خواهیم گرفت.

داود اوغلو تاکید کرد: به شما اطمینان می‌دهم در این راستا هر کاری را که بتوانیم، انجام می‌دهیم. در این دیدار طرفین همچنین درباره آخرین تحولات منطقه به تبادل‌نظر پرداختند و درخصوص اهمیت گسترش و تحکیم مناسبات دوجانبه تهران و آنکارا به دور از هرگونه جنجال و تاثیرپذیری عوامل غیرمسوول گفت‌وگو شد. مساله مسلمانان میانمار نیز از محورهای مذاکرات دو طرف بود.

پیام صالحی به گروگانگیرهای سوری

وزیر خارجه‌ در حاشیه جلسه هیات دولت نیزدر پاسخ به اینکه آیا ادعاهای گروه‌های تروریستی در سوریه درست است که تعدادی از زائران ایرانی گروگان گرفته شده را به شهادت رسانده‌اند؟‌ گفت: ما اطلاع دقیقی در این ارتباط نداریم و باید این ادعاها مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

صالحی همچنین گفت: من از همین جا می‌خواهم خطاب به این افراد پیام بفرستم که شما نیز مسلمان هستید، علی‌الظاهر مسلمانید و این عزیزان که گروگان گرفته‌اید مسلمان هستند و در این ایام مبارک و شب‌های قدر امید داریم که اخوت اسلامی یکی از موضوعات اصلی در تصمیم‌گیری‌های آنها باشد و این عزیزان را از اسارت آزاد کنند؛ چرا که اقدامی ناجوانمردانه شده است و ان‌شاءالله آنها بتوانند از اسارت رهایی پیدا کنند.

نامه به بان کی مون برای آزادی اتباع ایرانی در سوریه و لیبی

در رویدادی دیگر، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه و لیبی خواستار همکاری و مشارکت دبیرکل سازمان ملل متحد برای آزادی فوری آنها شد. به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی در نامه‌ای به بان کی مون با ابراز نگرانی از وضعیت اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه و لیبی خواستار همکاری و مشارکت دبیرکل سازمان ملل متحد برای آزادی فوری آنها شد. وزیر خارجه کشورمان در نامه خود توجه دبیرکل سازمان ملل متحد را به ربوده شدن ۴۷ زائر ایرانی توسط نیروهای به اصطلاح ارتش آزاد سوریه در چهاردهم مردادماه سال‌جاری، جلب و اضافه کرد: در اقدام دیگری ۷ عضو هیات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که به دعوت هلال احمر لیبی از این کشور بازدید می‌کردند، توسط مردان مسلح ناشناس در بنغازی در دهم مردادماه سال‌جاری ربوده شده‌اند.

صالحی با تاکید بر نگرانی عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین خانواده‌های این افراد ربوده شده نسبت به امنیت و سلامت آنها تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران گروگانگیران را مسوول جان این افراد می‌داند.

وزیر خارجه کشورمان در پایان این نامه تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی فوری این افراد است و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی را نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر دوستانه قلمداد می‌کند.

وی خواستار همکاری و مساعی دبیرکل سازمان ملل متحد برای آزادی اتباع ایرانی دربند شد.

آمریکا دریافت نامه ایران را رد کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هیچ نامه رسمی از جانب ایران درباره زائران ایرانی ربوده شده در سوریه دریافت نکرده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که ایران دیپلمات سوئیس در تهران را (در اعتراض به ربوده شدن زائران ایرانی در سوریه) به وزارت خارجه احضار کرد اما آمریکا هیچ‌گونه نامه رسمی از ایران درباره این موضوع دریافت نکرده است.

وی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد اما در پاسخ به این سوال که آیا منطقی است ایران، آمریکا را مسوول (ربوده شدن و جان زائران) ایرانی بداند،‌گفت: این کار بی‌معنی به نظر می‌رسد. ونترل در عین حال اتهامات آمریکا علیه ایران در سوریه را تکرار کرد.

بر اساس این گزارش، در پی ربایش شهروندان و زائران ایرانی توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت دولت آمریکا در سوریه، کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به وزارت خارجه احضار شد. کاردار سوئیس در تهران روز دوشنبه توسط مدیرکل آمریکای شمالی به وزارت خارجه فرا خوانده و نسبت به این قبیل اقدامات به وی هشدار داده شد. رضا زبیب با اشاره به حمایت آمریکا از گروه‌های مسلح و شورشی در سوریه دولت آمریکا را مسوول سلامت ۴۷ زائر ربوده شده دانست و تاکید کرد: از دولت آمریکا انتظار می‌رود با استفاده از نفوذ خود نزد ربایندگان امکان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها را فراهم کند. در پی این احضار، حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه خبرداد که یادداشت ایران به حافظ منافع آمریکا تسلیم شده است.

وی همچنین اظهار کرد: در این یادداشت با توجه به حمایت علنی آمریکا از گروه‌های تروریستی و ارسال سلاح به سوریه، مسوولیت تامین امنیت و جان ۴۷ زائر ایرانی ربوده شده در دمشق متوجه آمریکا دانسته شده است.