هشدار لاریجانی به روسای دو سازمان دولتی

تصدی ریاست سازمان جوانان و تربیت بدنی خلاف شرع و قانون اساسی است و ادامه این روند برای آنان مشکل‌ساز خواهد شد

دنیای اقتصاد- علی لاریجانی رییس مجلس در دیدار با معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها، ریاست بر سازمان‌های تربیت بدنی و جوانان را «خلاف شرع» و «غیرقانونی» خواند و تاکید کرد باید هر چه زودتر تکلیف وزارتخانه ورزش روشن شود. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری یکشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت: چند ابهام در مصوبه مجلس برای تشکیل وزارت ورزش وجود دارد که اجرای این مصوبه را با مشکل روبه‌رو می‌کند. اگرچه احمدی نژاد اصرار دارد که باید ابهام‌ها رفع و بعد مصوبه اجرا شود، لاریجانی نیز تاکید کرده که دولت اول قانون را اجرا کند بعد ابهام‌ها را رفع می‌کنیم و تصدی ریاست دو سازمان تربیت بدنی و جوانان را نامشروع خوانده است.

اختلاف دولت و مجلس بر سر تشکیل وزارت ورزش و جوانان زمانی شدت گرفت که نه تنها دولت پس از پایان مهلت سه ماهه خود از زمان تصویب این مصوبه در مجلس، تلاشی برای تشکیل این وزارتخانه و معرفی وزیر به مجلس نکرد؛ اکنون پس از گذشت بیش از سه ماه از اجرایی نشدن مصوبه مجلس، کمیته مشترک دولت و مجلس برای بررسی و رفع ابهام‌های تشکیل وزارت ورزش و جوانان فعال شده است، اما روسای دو قوه نیز هنوز بر حرفشان تاکید دارند.

ریاست نامشروع

رییس مجلس در این باره گفت: اکنون تصدی ریاست سازمان جوانان و سازمان تربیت بدنی خلاف شرع و قانون اساسی است و ادامه این روند برای آنان مشکل‌ساز خواهد شد.

علی لاریجانی شامگاه دوشنبه در دیدار با معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با تاکید بر ضرورت تشکیل وزارت ورزش اظهارکرد: مجلس و شورای نگهبان رای خود را درخصوص تشکیل این وزارتخانه اعلام کردند و هرچه زودتر باید تکلیف این وزارتخانه روشن شود.

دولت خلاف قانون اساسی عمل نکند

لاریجانی با اشاره به ادغام وزارتخانه‌ها گفت: برای اجرای هر تصمیمی، اول باید طراحی و بعد از تصویب آن را اجرایی کرد و ما نمایندگان مجلس هم که قسم خوردیم خلاف قانون اساسی عمل نکنیم از دولت همین توقع را داریم.

وی با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: در این قانون مصوب شده که در پایان سال دوم برنامه، دولت باید تعداد وزارتخانه‌ها را کاهش دهد و ما به دولت در کوچک کردن آن کمک می‌کنیم و این اختیار هم به دولت دادیم که خودش پیشنهادهایش را برای ادغام وزارتخانه‌ها بیاورد تا در مجلس شرح وظایف را بررسی و تصویب کنیم و بعد از تصویب در مجلس این قانون اجرایی شود.

رییس مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز کار قوه مقننه را از شئون ولایت خواندند، یعنی باید با توجه به این شان، کارها در کشور انجام شود.

وی افزود: باتوجه به آنکه هر سه قوه در اصول باهم توافق دارند و پایبند به قانون اساسی هستند، هرکدام باید براساس وظایف تعیین شده در این قانون رفتار کنند.

سوال از وزیر اتلاف وقت نیست

لاریجانی با اشاره به ضرورت تعامل میان مجلس و دولت گفت: سوال از وزرا زمینه را برای حضور بیشتر آنان در مجلس فراهم می‌کند و این امر بر ارتباط دو طرفه می‌افزاید و باید وزرا به نمایندگان ملت پاسخ بدهند، چون آنها هم در برابر مردم باید پاسخگو باشند و توضیحات قانع‌کننده‌ای بدهند و نباید به اینگونه طرح سوالات و تذکرها به دید یک زحمت یا اتلاف وقت نگریست.

وی خاطرنشان کرد: سوال از وزیر یکی از راه‌های تعامل میان مجلس و دولت است که باعث همگرایی و جلوگیری از ایجاد پاره‌ای از مشکلات می‌شود، زیرا بیان نظرات مختلف و متنوع می‌تواند باعث خلق ایده‌های خوب شود که این امر به دولت کمک می‌کند.

ابهام‌های تشکیل وزارت ورزش

در همین حال سیدرمضان شجاعی‌کیاسری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، ۳ ابهام تشکیل وزارت ورزش از نگاه دولتمردان را تشریح کرد و گفت: اولین ابهام اینکه در صورت کاهش تعداد وزارتخانه‌ها به ۱۷ وزارتخانه، دولت وزارت ورزش را با کدام وزارتخانه ادغام کند؟ دوم اینکه تشکیل وزارت ورزش بر تعداد وزارتخانه‌ها می‌افزاید و سوم اینکه از آنجایی که معمولا ماموریت‌های سازمان تربیت‌بدنی نوعا NGO و مردمی است. لذا اگر تبدیل به وزارتخانه شود، ممکن است در عرصه‌های بین‌المللی دچار مشکل شویم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: از سوی دیگرچون فعالیت هیات‌ها و فدراسیون‌های ورزشی در حال حاضر در قالب تشکل‌های مردمی انجام می‌شود، ارتباط آنها با وزارتخانه‌ای شدن ورزش در قالب یک ارتباط اداری تعریف شده و دیگر از حالت مردمی خارج می‌شود.