صالحی: نیروگاه بوشهر از ایمن‌ترین نیروگاه‌های دنیا است

برق هسته‌ای تا دو ماه دیگر در شبکه سراسری

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، نیروگاه بوشهر را یکی از ایمن‌ترین نیروگاه‌های دنیا خواند و خبر داد که این نیروگاه الان بحرانی شده و به راه افتاده است. به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو که روز سه‌شنبه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه برگزارشد، در جمع خبرنگاران درباره راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نیز با بیان اینکه این نیروگاه الان بحرانی شده و به راه افتاده است، خاطرنشان کرد: این نیروگاه همانند سماوری است که تا دو ماه دیگر به جوش می‌آید و می‌توانیم ۴۰ درصد قدرت نیروگاه بوشهر را داشته باشیم. وی با اشاره به سخنان شهریورماه سال گذشته در زمان سوخت گذاری نیروگاه بوشهر یادآور شد: آن زمان گفتیم راه‌اندازی نیروگاه ۹ ماه تا یکسال طول می‌کشد و هنوز تا شهریور چند ماه زمان داریم، اما تلاش می‌کنیم این زمان را ۹ ماهه به پایان برسانیم.

صالحی با اشاره به اشکال فنی که در پمپ‌های نیروگاه ایجاد شده بود، این را عاملی برای تاخیر دو ماهه راه‌اندازی این نیروگاه دانست؛ چرا که این امر موجب خروج سوخت از نیروگاه و بازنگری و شست‌وشوی تجهیزات آن شد.

وی نیروگاه بوشهر را یکی از ایمن‌ترین نیروگاه‌های دنیا خواند که جدیدترین تکنولوژی‌ها را دارد و خاطرنشان کرد: بحث نیروگاه بوشهر تمام شده است. صالحی در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیز گفت: طبق توافقنامه امنیتی نیروهای آمریکایی باید تا سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کنند و عراق هم بر این موضوع مصر است که این موضوع را در آخرین سفر خود به عراق شاهد بودم. وزیر خارجه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را یک ضرورت خواند و اظهار کرد: با توجه به اینکه ارتش عراق می‌تواند امنیت را تامین کند حضور آنها در این کشور دیگر هیچ توجیهی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه ایران تا زمانی که در تحریم‌های سازمان ملل است نمی‌تواند به عضویت سازمان شانگهای درآید، اظهار کرد: نمی‌دانم آقای لاوروف براساس اساسنامه شانگهای این موضوع را مطرح کرده یا نظر شخصی خود را مطرح کرده است.