شورای انقلاب فرهنگی: ما مجوز نداده‌ایم

دنیای اقتصاد - در حالی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز ایجاد دانشگاه ایرانیان وابسته به شورای‌عالی ایرانیان را صادر کرده است تا این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از کشور اقدام کند، اما رییس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اعطای مجوز راه‌اندازی دانشگاه «جامع بین‌المللی ایرانیان» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام نشده و این موضوع در هیات نظارت و بررسی شورای عالی پیگیری می‌شود. شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور که اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد به عنوان جانشین رییس‌جمهور در این شورا فعالیت می‌کند، در سال ۸۸ تاسیس دانشگاهی غیردولتی و غیرانتفاعی با نام دانشگاه بین‌المللی مجازی ایرانیان خارج از کشور را تصویب کرد و امروز در شرایطی که این دانشگاه برای پذیرش دانشجو اعلام آمادگی کرده است، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده است که از سوی این شورا مجوزی برای این دانشگاه صادر نشده است و وزارت علوم مسوولیت اعطای مجوز به این دانشگاه را برعهده داشته است.

ابوالفضل حسنی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی، دیروز طی گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر با تایید صدور مجوز راه‌اندازی دانشگاه ایرانیان توسط معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجوز راه‌اندازی این دانشگاه قبل از سال ۹۰ صادر شده است و قرار بر این بود که ساخت‌وساز دانشگاه ایرانیان را انجام دهند و سپس در این بحث وارد شویم که چه رشته‌هایی در این دانشگاه وارد شوند.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در پاسخ به اینکه دانشگاه ایرانیان در کجا راه‌اندازی می‌شود هم گفته است: هنوز مشخص نیست. احتمالا در خارج از تهران راه‌اندازی می‌شود. شاید هم این دانشگاه را در مناطق آزاد راه‌اندازی کنند. به گفته او نحوه پذیرش در این دانشگاه هنوز مشخص نیست و پذیرش بدون کنکور در این دانشگاه در حال حاضر تایید نمی‌شود و باید مورد بررسی قرار گیرد.

شورای انقلاب فرهنگی مجوز نداده است

با این حال اما روز گذشته رییس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اعطای مجوز راه‌اندازی دانشگاه «جامع بین‌المللی ایرانیان» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام نشده و این موضوع در هیات نظارت و بررسی شورای عالی پیگیری می‌شود.

حسن غفوری‌فرد که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو می‌کرد، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از روند اعطای مجوز به چنین دانشگاهی گفت: اعطای مجوز راه‌اندازی دانشگاه «جامع بین‌المللی ایرانیان» از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صحت ندارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوزی برای تاسیس این دانشگاه غیردولتی و غیرانتفاعی صادر نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند برای موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی مجوز تاسیس صادر کند یا خیر، گفت: پیش از این شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز راه‌اندازی موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی را صادر می‌کرد، اما اکنون وزارت علوم و بهداشت این مجوزها را صادر می‌کنند.

غفوری‌فرد خاطرنشان کرد: در این زمینه آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی تجدیدنظر شد و اختیار اعطای مجوز به موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی به وزارت علوم و بهداشت داده شد و اکنون این وزارتخانه‌ها مستقیما مجوز صادر می‌کنند.

نماینده تهران با بیان اینکه «تا آنجا که اطلاع دارم مجوزی برای راه‌اندازی دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان صادر نشده است»، تاکید کرد:‌ مطمئنا این موضوع را در هیات نظارت و بازرسی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیگیری خواهیم کرد.

دو سال پیش ارسلان قربانی قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از اعطای مجوز به این دانشگاه خبر داده و گفته بود طبق موافقتی که با معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته است روند تاسیس این دانشگاه هرچه سریع‌تر انجام می‌شود.