فعالیت‌های هسته‌ای کند نشده است

رد احتمال تغییر سیاست ایران در اوپک

تبادل موشکی ایران و کره شمالی را تکذیب می کنیم دنیای اقتصاد: مجید اعزازی- سخنگوی وزارت خارجه احتمال تغییر سیاست ایران در اوپک با توجه به سرپرستی رییس‌جمهور بر وزارت نفت را رد کرد. رامین مهمانپرست دیروز در کنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران همچنین خبر کند شدن روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران به نقل از گزارش سازمان ملل را تایید نکرد و درباره تبادل فناوری موشکی ایران و کره شمالی نیز گفت: دانش فنی ایران در حدی است که نیازی به سایر کشورها برای انتقال قطعات و دانش فنی وجود ندارد.

مهمانپرست دیروز در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سرپرستی احمدی‌نژاد بر وزارت نفت در سیاست ایران در اوپک تاثیر خواهد گذاشت؟ گفت: ادغامی که در وزارتخانه‌های مختلف صورت می‌گیرد طبق مصوبه مجلس انجام شده است. بر اساس مصوبه مجلس تعداد وزارتخانه‌ها باید در طول برنامه پنجم کاهش یابد و دولت نیز برای انجام این مصوبه مجلس، وزارتخانه‌های نفت و نیرو را در هم ادغام کرد.

وی افزود: زمانی که قرار است ساختار جدید و شرح وظایف وزارتخانه‌ای به تصویب مجلس برسد تا مدتی که این کار صورت نگرفته، هر وزارتخانه‌ای که وزیر نداشته باشد،‌ رییس‌جمهور سرپرستی آن وزارتخانه را عهده‌دار می‌شود.

مهمانپرست این مساله را کاملا طبیعی خواند و تصریح کرد: به هیچ‌وجه به معنای تغییر سیاست‌های ما در زمینه‌های نفت و اوپک نیست، ما سیاست‌های اصولی، بلند‌مدت و رویکردی را داریم که حتما به نفع ملت ما و کشورهای مختلف خواهد بود.

فعالیت‌های هسته‌ای کند نشده است

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ منتسب به سازمان ملل مبنی بر کند شدن روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران در پی تحریم‌های شورای امنیت و بلوکه شدن این گزارش توسط روسیه و چین، با بیان اینکه به نظر نمی‌آید فعالیت‌های هسته‌ای ما کند شده باشد، اظهار کرد: ما فعالیت‌های خودمان را انجام می‌دهیم. فعالیت‌های هسته‌ای ما کاملا صلح‌آمیز است و گزارش‌های دقیق آن به اطلاع مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌رسد و تحت نظارت دوربین‌های آژانس قرار دارد و آنها به خوبی در جریان هستند که این فعالیت‌ها مسیر خود را طی می‌کند و به هیچ وجه هم کند نشده است. مهمانپرست یادآور شد: شاید اقداماتی که کشورهای غربی انجام دادند و تبلیغی که به صورت مداوم می‌کنند مبنی بر اینکه این اقدامات باعث کند شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده، به لحاظ روحی برای آنها مقداری دلگرم کننده باشد.

وی ادامه داد: اینکه تلاش می‌کنند با اختیاراتی که برای خودشان در شورای امنیت قائل شده‌اند فشارهای بیشتری را وارد کنند، این هم مورد تایید همه کشورها نیست و ما نیز در جریان قرار داریم که این زیاده‌خواهی‌ها با مخالفت برخی کشورها مثل روسیه و چین مواجه شده است.

زمان گفت‌و‌گوهای ایران و ۱+۵؟

زمان آغاز گفت‌و‌گوهای ایران و گروه ۱+۵ سوالی دیگر در نشست دیروز سخنگوی وزارت خارجه بود. مهمانپرست در این باره گفت: گفت‌وگوهای ما و کشورهای ۱+۵ بستگی به طرف مقابل دارد. ما آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کردیم. شرایطی که باید ایجاد شود همان مطالبی است که قبلا توسط تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام شده بود. ما آمادگی خود را برای گفت‌و‌گو و همکاری حول نقاط مشترک اعلام کردیم و هر کدام از این ۳ بخش تامین نشود، گفت‌وگوهای پرباری نخواهیم داشت.

وی افزود: اولا طرف مقابل باید آمادگی برای گفت‌و‌گو داشته باشد. دوم اینکه باید رویکرد همکاری باشد تا این گفت‌وگوها به نتیجه برسد و سوم اینکه این گفت‌‌وگوها باید حول نقاط مشترک باشد. به گفته مهمانپرست، اگر نقاط مشترک نباشد مشخص است که نقاط اختلافی به نتیجه نمی‌رسد. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه موضع کشور ما کاملا مشخص است و توسط آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به خانم کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شده، اظهار کرد: هر زمان آمادگی مذاکره داشته باشند، می‌توانیم جزئیات مسائل را دنبال کنیم.

بحث تحریم تکراری است

وی درباره ارائه پیش‌نویس تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به کنگره آمریکا گفت: در رابطه با بحث‌هایی که در کنگره آمریکا توسط برخی نمایندگان مطرح می‌شود و بحث تحریم ایران را مورد تاکید قرار دادند، به نظر می‌آید که این بحث‌ها تکراری و بی خاصیت است. اینها مسیر غلطی است که بارها آزموده شده و هیچ گونه تاثیری بر اراده و عزم ملت ما ندارد.

رد تبادل موشکی ایران و کره شمالی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اخبار مربوط به همکاری موشکی ایران و کره شمالی، با بیان اینکه ما بارها فضاسازی نسبت به همکاری‌های ایران و کره شمالی در رابطه با انتقال فناوری و قطعات موشک‌های بالستیک را رد کرده‌ایم، اظهار کرد: این خبرسازی‌ها و فضاسازی‌ها درست نیست و این مطالب با اهداف خاصی منتشر می‌شود.

وی تصریح کرد: توانایی ایران و دانش فنی ما در حدی است که نیازی به سایر کشورها برای انتقال قطعات و دانش فنی وجود ندارد.

خبر رسمی از طرح تاسیس ارتش در امارات نداریم

مهمانپرست درباره قرارداد امنیتی بلاک واتر با امارات متحده عربی برای ایجاد یک ارتش سری در این کشور، با بیان اینکه اطلاعات رسمی و موثقی درباره این خبر دریافت نکردیم، گفت: اخباری را شنیده‌ایم که توسط مقامات رسمی تایید نشده و جزئیات مساله روشن نشده است.

وی افزود: اگر قرار باشد از نیروهای خارجی برای آموزش یا موضوعات دیگری استفاده شود، این مساله در چارچوب سیاست‌های داخلی یک کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. آنچه مهم است تامین امنیت و ثبات منطقه توسط کشورهای منطقه و با همکاری آنها است.

سرنوشت خبرنگار الجزیره؟

وی درباره وضعیت دوروتی پروز خبرنگار الجزیره انگلیسی که گفته می‌شود در سوریه بازداشت و به ایران تحویل شده است، گفت: در مورد خبرنگار الجزیره خبری مبنی بر ناپدید شدن وی و بازداشتش در سوریه مطرح شد.

بر اساس گفته‌های مسوولان همین شبکه، این فرد با توجه به اینکه برای کار خبرنگاری احتیاج به ویزای کار داشته، بدون دریافت ویزا و با گذرنامه ایرانی و با توجه به لغو روادید بین ایران و سوریه، قصد سفر به سوریه را داشته که دچار چند تخلف شده است. وی افزود: اول اینکه اعتبار گذرنامه‌ ایرانی‌اش تمام شده بود، دوم اینکه بدون ویزای خبرنگاری قصد انجام این کار را داشته و سوم اینکه گذرنامه‌های آمریکایی و کانادایی نیز به همراه خود داشته است. مهمانپرست با بیان اینکه ایران تابعیت مضاعف را قبول ندارد، اظهارکرد: ظاهرا به دلیل تخلفات صورت گرفته، مانع از انجام کاری شده که قصد داشته به طور پنهانی انجام دهد.

وی با بیان اینکه ما مساله را پیگیری می‌کنیم، گفت: اطلاع یافتن از وضعیت این فرد برای ما نیز اهمیت دارد.