رییس سازمان وظیفه عمومی از تغییر تمام کارت‌های پایان خدمت و تبدیل آن به کارت‌های هوشمند خبر داد و گفت: این طرح در سه ماه ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز می‌شود. به گزارش مهر، سردار حمید صدرالسادات در نشست خبری که دیروز در سازمان وظیفه عمومی برگزار شد با اعلام این مطلب افزود: همچنین با تمهیداتی که صورت گرفته در سال آینده همه کارت‌های معافیت قدیمی هوشمند می‌شوند و بدین ترتیب کارت‌های جعلی نیز شناسایی خواهند شد. وی همچنین با اشاره به معافیت به شرط کفالت نیز گفت: اگر مشمولی تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال و سالم خانواده و سن پدرش بالای ۵۹ سال باشد، می‌تواند کفیل پدرش شده و از خدمت وظیفه عمومی معاف شود.

رییس سازمان وظیفه عمومی با اشاره به کفالت پدربزرگ و مادربزرگ نیز گفت: در صورتی که پدر بزرگ مشمول شورای پزشکی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود مشروط بر آن که فاقد فرزند پسر بوده یا فرزندان پسر وی بنا به نظر شورای پزشکی قادر به مراقبت از پدر خود نباشند و مشمول نیز تنها نوه پسر سالم بالای ۱۸ سال وی باشد، رسیدگی و ارجاع پرونده به هیات رسیدگی بلامانع است.

سردار صدر السادات ادامه داد: چنانچه شوهر و فرزندان ذکور مادربزرگ فرد مشمول فوت کرده باشند یا به علت بیماری برابر نظریه شورای پزشکی قادر به سرپرستی از مادربزرگ مشمول نباشند و مشمول نیز تنها نوه پسر سالم بالای ۱۸ سال باشد، رسیدگی و ارجاع پرونده وی به هیات رسیدگی بلامانع است.وی با اشاره به مشمولانی که پدر آنها در حبس است نیز گفت: چنانچه مشمول یگانه مراقب خانواده باشد و پدر وی در حبس به سر ببرد و حداقل یکسال از حبس قطعی او باقی مانده باشد، رسیدگی به پرونده وی بلامانع است. رییس سازمان وظیفه عمومی درباره مشمولانی که پدر آنها مفقود شده باشد، نیز گفت: چنانچه مفقودیت پدر توسط رای دادگاه تایید شود، می‌توان به وضعیت این مشمولان نیز رسیدگی کرد.

سردار صدرالسادات از افزایش ادارات وظیفه عمومی استان‌هایی که امکان صدور برگه خروج از کشور برای مشمولان را دارند خبر داد و گفت: پیش از این ۱۶ استان در کشور می‌توانستند این برگه را صادر کنند، ولی هم اکنون تمام ۳۱ استان کشور قادر به ارائه این خدمت هستند.