دنیای اقتصاد- علی عسکری، رییس سازمان مالیاتی در نشستی مطبوعاتی از برنامه مالیاتی کشور در سال ۹۰ خبر داد و در عین حال اعلام کرد که مذاکره برای چگونگی پرداخت مالیات از سوی اصناف در سال ۹۰ آغاز شده است. وی همچنین از پیشنهاد درآمد ۲۹ هزار میلیارد تومانی برای بودجه ۹۰ خبر داد و ضمن آن از اصلاح پایه معافیت مالیاتی کارمندان دولت متناسب با قانون یارانه‌ها سخن به میان آورد. عسکری درباره اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هم گفت که ۵۰ درصد طلافروشان و ۶۵ درصد آهن‌فروشان برای اجرای این قانون ثبت‌نام کرده‌اند. رییس سازمان امور مالیاتی گزارش داد

وضعیت مالیات‌ها در سال ۹۰

عسکری: پیشنهاد ما درآمد ۲۹ هزار میلیارد تومانی مالیاتی در بودجه ۹۰ است

۵۰ درصد طلافروشان و ۶۵ درصد آهن‌فروشان برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کردند

دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ- تحقق ۸۰درصدی درآمدهای مالیاتی طی ۱۰ ماه نخست سال‌جاری، ۷هزار میلیارد تومان معوقه بانکی، ۲۵۰۰ ممنوع‌الخروج مالیاتی، ۱۰۰۳ میلیارد تومان درآمد ارزش افزوده در فصل پاییز، پیشنهاد ۲۹هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه ۹۰، جلوگیری از پرونده سالاری در سازمان مالیاتی با اصلاح ساختار مالیاتی و نیز بازنگری در برخی نرخ‌های مالیاتی، مهم‌ترین اخباری بود که دیروز علی عسکری رییس سازمان امور مالیاتی در یک نشست مطبوعاتی به مناسبت دهه فجر عنوان کرد. رییس سازمان امور مالیاتی از تحقق ۸۰درصدی درآمدهای مالیاتی در ۱۰ ماه نخست سال‌جاری به میزان ۱۶هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان خبر داد. علی عسکری دیروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در وزارت اقتصاد برگزار شد، افزود: در بخش مالیات‌های مستقیم ۸۵درصد و مالیات‌های غیرمستقیم ۶۲درصد تحقق صورت گرفته که البته مالیات‌های غیرمستقیم نسبت به سال قبل از رشدی معادل ۳۲ درصد برخوردار بوده است. به گفته وی، در بخش مالیات‌های غیرمستقیم به خاطر تاخیر در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، هزار میلیارد تومان عدم تحقق درآمدی اتفاق افتاد اما در مجموع در ۱۰ ماه امسال ۱۳هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان در مالیات‌های مستقیم و ۲هزار و ۹۴۳ میلیارد تومان در مالیات‌های غیرمستقیم و در مجموع ۱۶ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی محقق شده است.

لیست ممنوع‌الخروجی‌ها

عسکری با بیان اینکه لیست ممنوع‌الخروجی‌ها لیست سیاسی است که گاهی کم و گاهی اضافه می‌شود، گفت: در مجموع ۴۵۰۰ ممنوع‌الخروج داشتیم که ۲هزار نفر از آنها رفع ممنوعیت شده‌اند و کسانی هستند که یا تسویه کرده و یا مشکل‌شان را با سازمان حل کرده‌اند. به گفته وی طبق قانون ممنوع‌الخروجی یکی از ابزارهای مقابله با فرار مالیاتی است.

۷۰۰۰میلیارد تومان معوقات مالیاتی

معاون وزیر اقتصاد همچنین درباره میزان معوقات مالیاتی تصریح کرد ۶۵۰۰میلیارد تومان از معوقات مالیاتی در سال قبل به ۷هزار میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است. اما این در حالی است که از این میزان از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۶۵۰ میلیارد تومان وصول شد که نسبت به سال گذشته وصول معوقات از رشد ۴۱درصدی برخوردار بوده است.

وی گفت: البته نزدیک به ۵هزار میلیارد تومان از این میزان معوقات مربوط به شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی وابسته به دولت هستند. همچنین ۱۳۰۰میلیارد تومان از این میزان مربوط به تجدید ارزیابی دارایی شرکت ملی گاز است که براساس ماده ۲۵۱ مکرر، این مشکل رفع شد و در حال حاضر حجم کل معوقات به حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. عسکری درباره مطالبات مشکوک‌الوصول تصریح کرد: برخی از این مطالبات امکان وصول برای سازمان مالیاتی ندارد که البته با تلاش در حال رصد کردن موارد قابل وصول هستیم. وی افزود: برخی از آنها مربوط به کارت‌های بازرگانی است به این ترتیب که برخی، از کارت‌های بازرگانی دیگران برای واردات استفاده کردند و برخی دیگر از این کارت‌ها ۵۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارند.

عسکری گفت: در حال حاضر به جمع‌آوری اطلاعات مشغولیم و متناسب با نوع و وضعیت به پرونده‌ها رسیدگی خواهیم کرد.

۴۵ هزار مودی مالیاتی ارزش افزوده

رییس سازمان امور مالیاتی درباره مرحله چهارم مالیات بر ارزش افزوده که از مهرماه آغاز شده تصریح کرد: در این مرحله ۴۵ هزار مؤدی ثبت‌نام کرده‌اند و به جز چند اتحادیه، سایر مشمولان استقبال خوبی از اجرای قانون به عمل آوردند و ۸۰ درصد از اصناف اظهار نامه ارائه کردند. وی اضافه کرد: از صنف طلافروشان ۵۰ درصد و آهن‌فروشان ۶۵ درصد ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که مطابق ماده ۲۲ قانون، کسانی‌که اظهارنامه و صورت‌حساب ارائه نکنند، با آنها برخورد می‌شود. به گفته وی، کسانی که به قانون عمل کرده‌اند، طی اطلاعیه‌ای تمام اظهارنامه آنها به عنوان مالیات قطعی پذیرفته خواهد شد.

۱۰۰۳ میلیارد تومان درآمد ارزش افزوده

عسکری درآمد حاصل از اجرای قانون ارزش افزوده در فصل پاییز را حدود ۱۰۰۳ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به دوره قبل ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد اضافه کسب کرد. وی درخصوص سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: از ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده ۵/۱ درصد سهم خزانه و ۵/۱ درصد به‌عنوان عوارض در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد و در مجموع سهم عوارض ۵۵ درصد و سهم دولت ۴۵ درصد می‌شود. چراکه در برخی موارد فقط عوارض وصول می‌شود و مالیات به حساب نمی‌آید. مانند حامل‌های انرژی گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره که فقط عوارض گرفته می‌شود و مالیات اخذ نمی‌شود.

۲۹ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۰

رییس سازمان امور مالیاتی همچنین در خصوص پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۰ تصریح کرد که رقم ۲۹ هزار میلیارد تومان که هنوز قطعی و نهایی نشده در بودجه پیشنهاد شده که در قبال ۲۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان امسال حدود ۲۰ درصد رشد دارد.

انقلاب مالیاتی

عسکری درخصوص اظهارات رییس‌جمهور از انقلاب مالیاتی در سال ۹۰ هم گفت: تلقی رییس‌جمهور از طرح تحول نظام مالیاتی، طرحی است که از قبل شروع شده و در سال آینده به طور جدی دنبال می‌شود.

افزایش پایه معافیت مالیاتی

وی درباره پایه معافیت مالیاتی کارمندان برای بودجه سال ۹۰ تصریح کرد این پایه طوری اصلاح شد که متناسب با تاثیرات هدفمند کردن یارانه‌ها باشد و به نحوی افزایش یافت که جبران ۳ ماه پایانی سال را داشته باشیم.

نگران اجرای قانون ارزش افزوده نیستیم

عسکری درباره مقاومت‌های صورت گرفته در قبال اجرای قانونی مالیات بر ارزش افزوده نیز تصریح کرد: در همه کشورهایی که قانون اجرا شده مقاومت‌هایی صورت گرفته و این ثابت کرده که برخی از اصناف مقاومت می‌کنند و علت آن هم شفاف شدن معاملات است. البته اذعان داریم که مقاومت هم باید باشد و ما هم پیش‌بینی‌هایی انجام داده‌ایم و نگران نیستیم. وی تصریح کرد: این طرح برخی فرارهای مالیاتی را افشا خواهد کرد و به نظام‌مند کردن و یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی در جهت عدالت مالیاتی خواهد افزود.

بازنگری در برخی نرخ‌های مالیاتی

معاون وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به بازنگری در برخی از نرخ‌های مالیاتی گفت: هر سال براساس نیاز، جداول نرخ‌های مالیاتی که به صورت کتاب است، اصلاح و بازنگری می‌شوند که به عنوان مثال یکی از این اصلاحات در حوزه مالیات بر ارث است. وی افزود: با توجه به اینکه قیمت‌های مسکن تغییر کرده، بنابراین باید نرخ مالیات بر ارث واقعی شود به‌گونه‌ای که اگر از یک متوفی ۳۰۰ میلیون تومان آپارتمان به ارث بماند و دولت بخواهد ۳۰ تا ۴۰ درصد آن را به عنوان مالیات بر ارث بردارد دیگر چیزی برای ورثه باقی نمی‌ماند. عسکری اضافه کرد: درباره مالیات بر سرمایه‌گذاری‌ها در بسیاری از جاها واقعی نیست و باید متناسب با شرایط روز اقتصاد تنظیم شود.

توافق با شورای اصناف

عسکری با اشاره به اینکه مذاکرات با اصناف برای سال آینده آغاز شده گفت در حال تدوین چارچوبی هستیم که در سال آینده به چه سیاقی روند کار دنبال شود. به گفته وی ۱۵ درصد توافق صورت گرفته با اصناف در سال‌جاری درباره کسانی بود که مشمول رسیدگی نیستند. اما ممکن است از برخی از سودجویان بیش از ۱۵ درصد نسبت به سال ۸۸ دریافت مالیات داشته باشیم که در برخی از موارد خاص بیشتر از ۵۰ درصد هم دریافت شده است.

طرح جامع مالیاتی

رییس سازمان امور مالیاتی درباره آخرین وضعیت طرح جامع مالیاتی تصریح کرد: تهیه طرح جامع با همکاری شرکت فرانسوی در حال پیگیری است و ۱۰ فرآیند اصلی مالیاتی به ۸۰ فرآیند کوچک‌تر تقسیم و ارزیابی شده است و تحلیل وضعیت تا آخر فروردین ۹۰ طول می‌کشد. به گفته وی، از ابتدای اردیبهشت سال آینده نرم‌افزار طرح جامع متناسب با ایران بومی شده و اختصاصی‌سازی می‌شود که اجرایی کردن آن در ادارات تا اواسط سال ۹۱ به طول خواهد انجامید. وی همچنین از برگزاری مناقصات برای تعیین مشاور طرح در آینده نزدیک خبرداد.

عکس: نگار متین‌نیا