رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه هلند به دلیل اعدام یک شهروند ایرانی- هلندی به اتهام قاچاق مواد مخدر اعلام کرده است، روابطش را با ایران به حالت تعلیق درمی‌آورد، گفت: این خبر به این شکل که اعلام شده، صحت ندارد. به گزارش ایسنا، وی دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران توضیح داد: پس از اعلام این موضوع عکس‌العمل برخی از کشورهای غربی به ویژه مقامات دولت هلند را نیز داشتیم با اشرافی که مقامات دو کشور به تابعیت این فرد داشته‌اند، این اقدام دخالت کردن در امور داخلی کشور ما است. مهمانپرست با بیان اینکه دستگاه قضایی از استقلال کاملی برخوردار است، عنوان کرد: این دخالت به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست. این فرد با گذرنامه ایرانی وارد کشور شده است و ما تابعیت دوگانه را به هیچ وجه قبول نداریم.

برخی اظهارات مسوولان هلند غیرمسوولانه است

مهمانپرست همچنین درباره اظهارات برخی از مقامات هلند در مورد پرونده تبعه ایرانی که به جرم قاچاق موادمخدر اعدام شده بود، گفت: برخی اظهارات مسوولان هلند غیرمسوولانه است. جای تاسف دارد که کشورهایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند و همیشه سعی می‌کنند خود را کشورهای متمدنی جلوه دهند از پرونده‌هایی حمایت می‌کنند که موضوع آن یا جنایت است یا خیانت یا قاچاق موادمخدر. افکار عمومی مردم دنیا قضاوت می‌کنند که ملتی که برای مبارزه با مواد مخدر چهار هزار شهید می‌دهد و هزینه‌های سنگینی متحمل می‌شود، متمدن است یا کشوری که از پرونده فرد قاچاقچی حمایت می‌کند که در هلند نیز به دلیل سوابقش مجرم شناخته شده بود. ملت‌های دنیا در این رابطه قضاوت می‌کنند که کدام کشور متمدن است.

وی تاکید کرد: مسیری که کشورهای غربی دنبال می‌کنند، مسیر بن‌بستی است. اگر قرار باشد ایده‌های این کشورها حتی در منطقه خودشان محقق شود، متاسفانه کشورهایی که مانند هلند این گونه اقدامات را در دستور کار دارند در آینده به کشورهایی مملو از قاچاقچیان، ‌جنایتکاران و خیانتکاران تبدیل خواهد شد. نمونه دیگر مسیر غلط کشورهای غربی و به خصوص هلند را می‌توانیم در مسیر حمایت از تروریسم مشاهده کنیم، کسانی که پرونده‌های بیش از ۱۲ هزار ترور را در سابقه خود دارند، متاسفانه توسط این کشورهای مدعی حقوق بشر حمایت می‌شوند. رفتار این دولتمردان، کشورهای آنها را به مامنی برای قاچاقچیان و جنایتکاران و تروریست‌ها تبدیل می‌کند. این در حالی است که هلند اعلام کرد که سفیر ایران را در لاهه برای دریافت توضیحات در خصوص چگونگی دفن پیکر زهرا بهرامی که به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شده است به وزارت خارجه خود احضار کرده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه از لاهه گزارش داد: سخنگوی وزارت خارجه هلند اعلام کرد که سفیر هلند در تهران پس از آنکه زهرا بهرامی در غیاب خانواده‌اش دفن شد، برای انجام مشورت به لاهه باز خواهد گشت. بنگت وان لوسدرخت، سخنگوی وزارت خارجه هلند به خبرگزاری فرانسه گفت: از نحوه‌ رفتار در خصوص پیکر زهرا بهرامی یکه خوردیم و می‌خواهیم به بی‌احترامی صورت گرفته در برابر خانواده وی اعتراض کنیم.