قصاص با قدرت‌نمایی چاقو

دادستان عمومی و انقلاب تهران دیروز درباره اعدام قاتل سعادت‌آباد، پرونده نازنین خسروانی و روزنامه‌نگاران شرق، انتشار روزنامه هم میهن، پاسخ به غلامحسین الهام، اعدام جاسوس اسرائیلی، پرونده عیسی سحرخیز و فریبرز رییس دانا و... سخن گفت. به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه ۱۶ (بعثت) در جمع خبرنگاران درباره سرانجام پرونده حادثه سعادت‌آباد اظهار کرد: دیوان عالی کشور طی دادنامه‌ای که روز یکشنبه صادر کرد، حکم را تایید کرده است. البته نسبت به بخش‌هایی از این حکم ایراداتی گرفته، ولی در خصوص قصاص قاتل، با همان کیفیتی که در حکم دادگاه بدوی بوده، آن را تایید کرده است و در صورتی که اولیای دم برای اجرا تقاضا کنند، هفته آینده این حکم را اجرا خواهیم کرد.

وی درباره نحوه اجرای این حکم نیز گفت: ما اکنون فقط می‌توانیم حکم قصاص به اضافه قدرت‌نمایی به وسیله چاقو را اجرا کنیم. به دلیل اینکه اجرای حکم به صورت علنی موجباتی دارد، اجازه دهید اطلاع‌رسانی در این رابطه صورت گیرد؛ اما بنای ما برای اجرا هفته آینده خواهد بود.

سرنوشت متهمان سندیکای شرکت واحد

درباره اتهامات اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد از دادستان عمومی و انقلاب تهران سوال شد که جعفری دولت‌آبادی پاسخ داد: این افراد دارای پرونده‌های امنیتی هستند که برخی از آنها از سال‌های قبل در بازداشت به سر می‌برند که برای یکسری از آنها حکم صادر شده و یکسری دیگر نیز در مرحله تحقیقات هستند.

انتشار «هم‌میهن» فعلا ممکن نیست

خبرنگاری در رابطه با پرونده روزنامه هم‌میهن سوال کرد که دادستان تهران در پاسخ گفت: در مورد این پرونده درخواست اعمال ماده ۱۸ شده است و این روزنامه نمی‌تواند اکنون منتشر شود.

وضعیت شکایت دولت از مطهری و قالیباف

جعفری دولت‌آبادی در مورد آخرین وضعیت شکایت دولت از علی مطهری و محمد باقر قالیباف گفت: برای دادستانی فرقی ندارد که طرف شکایت چه کسی و از چه جناح و گروهی باشد هرچند ممکن است رسیدگی به پرونده این اشخاص دیر یا زود شود، ولی چون نام افراد را برده‌اید باید بگویم که این پرونده در حال رسیدگی است و اگر نهایی شد اعلام می‌کنیم.

وضعیت پرونده شرکت بیمه

به گزارش ایسنا، در ادامه دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره وضعیت پرونده یک شرکت بیمه نیز گفت: این پرونده مانند سایر پرونده‌ها در دادستانی مطرح است و دارای دو حلقه است، حلقه اول به دادگاه ارسال شده، تحقیقات از حلقه دوم نیز ادامه دارد، با توجه به حساسیتی که روی این پرونده ایجاد شده، اطلاع‌رسانی زودهنگام مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. رسانه‌ها اجازه دهند هنگامی که کاری صورت گرفت درباره این پرونده اعلام نظر کنیم. دامن زدن به مطلبی که هنوز به نتیجه نرسیده، مشکلاتی را به دنبال خود می‌آورد. جعفری‌دولت‌آبادی در ادامه به عزم جدی قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اجتماعی اشاره کرد و گفت: در خصوص یک پرونده تجاوز به عنف برای دو متهم این پرونده، حکم اعدام و ۱۵ سال حبس صادر شده است.

تبلیغ علیه نظام، اتهام نازنین خسروانی

خبرنگار دیگری درباره وضعیت روزنامه‌نگاران شرق سوال کرد که وی پاسخ داد: آنها مرتکب جرایم امنیتی شده بودند به این معنا که به دنبال اقداماتی بوده که با کار روزنامه‌نگاری آنها ارتباطی نداشته است. از جمله اینکه اقدام به نوشتن اطلاعیه علیه نظام و تدارکات مالی می‌کردند. این پرونده نیز در حال بررسی است. این متهمان شش نفر بودند که یکسری از آنها توسط یک نهاد تحقیقاتی دستگیر شده و بخش دیگری از آنها توسط واحد دیگری دستگیر شده‌اند و تا جایی که اکنون اطلاع دارم پنج نفر از آنها در بازداشت به سر می‌برند. دادستان تهران با اعلام اینکه «پرونده نازنین خسروانی به زودی به دادگاه ارسال می‌شود» گفت: اتهامات وی اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام است.

علت دستگیری رییس‌دانا

جعفری دولت‌آبادی درباره پرونده رییس‌دانا نیز گفت: پرونده وی در دستور کار بوده و تحقیقاتی نیز انجام شده بود. مصاحبه وی دستگیری او را تسریع کرد و در همان شب دستگیر شد.

مفاد نامه پسر سحرخیز صحت ندارد

دادستان تهران درباره نامه پسر سحرخیز نیز اظهار کرد: این نامه را در سایت‌ها ملاحظه کردیم. آقای سحرخیز محکوم شده و در حال تحمل محکومیت است. مفاد این نامه نیز صحت ندارد.