وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی از طریق بانک‌ها خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران باید طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را به بانک‌های عامل معرفی کرده تا بانک‌ها در قالب قراردادهایی که با هیات عامل این صندوق دارند، مبادرت به اعطای تسهیلات ‌کنند. به گزارش ایرنا، ‌شمس‌الدین حسینی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در برنامه پنجم توسعه مورد توجه و پیگیری قرار خواهد گرفت، تقویت تامین منابع مالی در کشور با استفاده از سرمایه‌های خارجی است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه در این زمینه یکی از اقدامات را تشکیل صندوق توسعه ملی ذکر کرد و گفت: یکی از اولویت‌های صندوق توسعه ملی تلفیق منابع این صندوق با منابع مالی خارجی و جذب منابع مالی خارجی است. به گفته وی، در مجموع برآوردها این است که باید در برنامه پنجم توسعه حدود هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود که پیش‌بینی می‌شود بخش عمده‌ای از این منابع به علت ظرفیت‌های داخلی کشور قابل تامین باشد؛ اما باید حداقل یک پنجم این منابع را از خارج تامین کرد که این امر نیز می‌تواند در قالب‌ تامین مالی به شکل فاینانس و سرمایه‌گذاری عملی شود. حسینی رقم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را در زمان حاضر با توجه به در نظر گرفتن میزان فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی رسمی و غیررسمی حدود ۱۰ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: بخش قابل توجهی از سرمایه‌های خارجی که ناشی از پس‌انداز در خارج از کشور است و به صورت قانونی به کشور منتقل می‌شود به عنوان سرمایه خارجی ثبت نمی‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: بسیاری از ایرانیان و هموطنان ایرانی در خارج فعالیت اقتصادی دارند که سرریز پس‌انداز و مازاد آن را به داخل کشور وارد می‌کنند، بنابراین سرمایه خود را به عنوان یک سرمایه‌گذار ایرانی به ثبت می‌رسانند. وی با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید سعی کنیم سرمایه‌گذاری خارجی را به چند برابر افزایش دهیم، افزود: در مجموع با در نظرگرفتن فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی باید این رقم را به چهار برابر برسانیم و ۲۰۰ میلیون دلار از محل منابع خارجی تامین کنیم. حسینی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاران خارجی چگونه می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند، گفت: در اساسنامه صندوق پیش‌بینی شده که حداقل ۲۰ درصد از منابع حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی به این صندوق واریز شود؛ ضمن آنکه این صندوق می‌تواند از بازارهای مالی و پولی هم پول تجهیز کند.

حسینی در خصوص مصوبه جدید هیات وزیران که اختیار مدیریت سهام عدالت را تا زمان آزادسازی به دولت داده است و اینکه آیا این مصوبه ناقض اصل ۴۴ نیست، گفت: مصوبات هیات وزیران لازم‌الاجرا است.