تقدیر 260 نماینده از منوچهر متکی

دنیای اقتصاد- ۲۶۰ نفر از مجموع ۲۹۰ نفر نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای از منوچهر متکی، وزیر سابق خارجه تشکر کردند. افزون بر این بیانیه که دیروز صبح در صحن علنی مجلس قرائت شد، دیروز بعد از ظهر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که میزبان متکی بود، به طور ویژه از وزیر سابق خارجه قدردانی کرد. در متن این بیانیه که دیروز در پایان جلسه علنی مجلس قرائت شد، آمده است: شخصیت انقلابی، تدین و تعهد جناب آقای منوچهر متکی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و سوابق درخشان مدیریتی ایشان در پست‌های گوناگون داخلی و خارجی گواه این مطلب است. به ویژه تصدی وزارت امور خارجه در دولت‌های نهم و دهم، توانمندی ایشان را در عرصه سیاست خارجی بر همگان آشکار ساخته است. بدین وسیله اینجانبان نمایندگان ملت ایران در مجلس شورای اسلامی از زحمات و تلاش‌های طاقت‌فرسا و شبانه‌روزی جناب آقای منوچهر متکی تشکر و قدردانی می‌کنیم و از درگاه احدیت سلامتی و توفیق روزافزون ایشان را خواهانیم.

این بیانیه با بیان اینکه امید است از توان ایشان در خدمت به نظام اسلامی بهره لازم برده شود، پایان یافته است.متکی دو هفته پیش (دوشنبه ۲۲ آذر) در حین انجام ماموریت خارج از کشور و دیدار با رییس‌جمهور سنگال از سمت خود برکنار شد. شیوه برکناری متکی اعتراضات متعددی را در پی داشت، اما مقامات ارشد دولت و محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور اعلام کردند که متکی پیش از عزیمت به سنگال نسبت به برکناری خود واقف بوده است.محمدرضا رحیمی، ‌معاون اول رییس‌جمهور شنبه هفته گذشته در مراسم معارفه علی‌اکبر صالحی سرپرست جدید وزارت خارجه در این باره گفت‌: اینکه رسانه‌ها نوشته‌اند آقای متکی از نحوه و زمان برکناری‌اش و هنگام انجام ماموریت دیپلماتیک در سنگال عزل شده است‌، درست نیست و هیچ مسوولی این چنین از کار برکنار نمی‌شود و او می‌دانست هنگام سفر به سنگال از کار برکنار می‌شود. متکی اما با انتشار اطلاعیه‌ای از نحوه برکناری خود انتقاد و سخنان محمدرضا رحیمی‌معاون اول رییس‌جمهور هم درباره اطلاع از برکناری‌اش را تکذیب کرد. ماجرا به این جا ختم نشد و پاسخ احمدی‌نژاد به سوال یکی از خبرنگاران در استانبول بار دیگر موجب شد تا جمعه گذشته متکی اطلاعیه مشابهی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. متکی در این اطلاعیه نوشته بود: «در پی اقدام غیراسلامی، خلاف عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین‌آمیز در نحوه برکناری وزیر امورخارجه، به نظر نمی‌رسید آقایان متوجه علت اصلی سوال و اعتراض آحاد مختلف جامعه در این مورد نشده باشند. صورت مساله کاملا روشن است؛ مقرر بود ماموریت وزیر امور خارجه صبح روز یکشنبه ۲۱/۹/۱۳۸۹ آغاز و با ورود به تهران حوالی ظهر روز چهارشنبه ۲۴/۹/۱۳۸۹ پایان پذیرد.

وزیر امور خارجه خبر برکناری خود را روز دوشنبه در اثنای ملاقات با مقامات سنگال و از زبان آنان می‌شنود.لذا بار دیگر ضمن تکذیب آنچه که در مراسم معارفه مبنی بر آگاهی اینجانب از زمان برکناری و اطلاع از روز برگزاری مراسم تودیع مطرح گردید و تاکید بر رعایت صدق در گفتار به ویژه برای مسوولان اعلام می‌دارم:این بداخلاقی‌ها را متوقف کنید، زیرا نه زیبنده نظام اسلامی ‌و سیره رهبران بزرگوار آن است و نه با شان، فرهنگ و ادب ملت عزیز ایران همخوانی دارد. انشاءالله چنین خواهد شد.»

بر اساس این گزارش، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور روز پنج‌شنبه در پایان یازدهمین اجلاس سران اکو در یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی گفت: جابه‌جایی مدیران در ایران یک امر طبیعی است. متکی هم از دوستان و مدیران محترم است. احمدی‌نژاد درباره اینکه چرا متکی وقتی در خارج از ایران بود تغییر کرد، افزود: دفتر وزیر امور خارجه در هواپیما و جاده است، فکر نمی‌کنم این مساله مشکلی داشته باشد.رییس‌جمهوری با بیان اینکه پیش از این نیز با متکی درباره این جابه‌جایی صحبت کردم بیان نقل قول از جانب وی را یک اشتباه و برداشت نادرست دانسته و تصریح کرد که ایران کشور آزادی است و همه حق اظهارنظر دارند.