کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب با نرخ تورم

وزیر امور اقتصادی و دارایی از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب با نرخ تورم خبر داد. شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: با توجه به کاهش نرخ تورم، در ابتدای سال که بسته سیاستی - نظارتی سال ۸۹ تدوین و نهایی شد، نرخ سود سپرده‌ها متناسب با نرخ تورم تعیین شد و اندکی کاهش یافت. وی تصریح کرد: البته برای سپرده‌های بلند مدت که در مدیریت نقدینگی موثرترند، نرخ سود کاهش بسیار کمتری نشان می‌دهد، همچنین نرخ سود در سپرده‌های روز شمار نیز با اندکی کاهش مواجه شده است. حسینی افزود: البته ابزارهای جایگزینی برای این منظور وجود دارد که خرید اوراق مشارکت از جمله آنها است. حسینی خاطرنشان کرد: نرخ سود اوراق مشارکت به صورت روز شمار است و سود آن در سررسید کمتر از نیم درصد از سپرده‌های متناظر خواهد بود.

نوسازی خزانه کشور

همچنین وزیر اقتصاد در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از بازبینی قوانین و مقررات مربوط به حوزه مالی و محاسباتی و نوسازی خزانه کشور در لایحه قانون برنامه پنجم توسعه خبر داد. حسینی افزود: در این باره چندین برنامه در دستور کار قرار دارد و بحث‌های کارشناسی زیادی انجام شده و تغییرات در این بخش را دستگاه‌های اجرایی که با خزانه سر و کار دارند به خوبی احساس می‌کنند. وی ادامه داد: در حال حاضر جریان تبادل اطلاعات بخش عمده‌ا‌ش به صورت الکترونیکی و مکانیزه انجام می‌شود. همچنین نظام تولید و توزیع آمار و اطلاعات خزانه‌داری و بودجه تقریبا به صورت آنلاین است و همکاران ما در خزانه‌داری به صورت روزانه وضعیت پرداخت‌ها را رصد و گزارش می‌کنند. به گفته وی، این امر خیلی به تصمیم‌سازی‌ها از جمله در مورد تخصیص بودجه، ابلاغ اعتبارات و سرعت در این کار کمک می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اقدامات دیگری که برای نوسازی خزانه در حال انجام است، اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات، پرداخت‌هایی است که از سوی بخش‌های مختلف انجام و در نهایت به حساب خزانه منتقل می‌شود به طور خاص نیاز به مراجعه به بانک نداشته باشد و ارائه آن خدمت در همان حوزه انجام می‌شود. حسینی ادامه داد: کار مهم دیگری که در دستور کار است بازبینی قوانین و مقررات مربوط به حوزه مالی و محاسباتی است که بخشی از آن در لایحه قانون برنامه پنجم توسعه آمده است تا از مرحله حسابداری نقدی گذر کنیم. با این حال در این حوزه نیاز داریم تا اصلاحاتی فراتر از این هم داشته باشیم.