استقبال لبنان‌ از احمدی‌نژاد

عکس: president.ir استقبال لبنانی‌ها از احمدی‌نژاد

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور دیروز صبح در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی - اقتصادی و به منظور ملاقات و رایزنی با مقامات لبنان، به مدت دو روز به این کشور سفر کرد.

دیدار و گفت‌وگو با میشل سلیمان، رییس‌جمهور لبنان و امضای ۱۷ سند همکاری میان تهران و بیروت در حضور رییسان جمهور دو کشور از مهم‌ترین برنامه‌های روز نخست سفر احمدی‌نژاد به لبنان بود. این سفر به دعوت رسمی میشل سلیمان و در چارچوب توسعه روابط سیاسی دو کشور و تعمیق همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد در بدو ورود به فرودگاه بیروت از سوی نبیه بری رییس مجلس، وزیر امور خارجه و شماری از مسوولان و مقامات بلند پایه لبنان مورد استقبال قرار گرفت. جمع کثیری از ایرانیان مقیم و مردم لبنان نیز با حضور در فرودگاه بیروت و با در دست داشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران و تصاویری از امام راحل، مقام معظم رهبری و احمدی‌نژاد از رییس‌جمهوری اسلامی ایران به گرمی استقبال کردند. رییس‌جمهوری اسلامی ایران در مسیر پنج کیلومتری فرودگاه بیروت تا کاخ ریاست‌جمهوری لبنان مورد استقبال گرم، صمیمی و پرشور و بی‌نظیر مردم لبنان قرار گرفت. استقبال کنندگان در طول مسیر به رسم آیین و سنت خود با پاشیدن برنج خشک و گل افشانی شادمانی خود را از حضور دکتر احمدی‌نژاد در کشورشان نشان دادند.

سپس رییس‌جمهور در کاخ ریاست جمهوری لبنان مورد استقبال میشل سلیمان همتای لبنانی خود قرار گرفت.

تاکید بر ضرورت گسترش روابط

بر اساس این گزارش، دیدار رییسان جمهور دو کشور اولین برنامه احمدی‌نژاد بود. در این دیدار رییسان جمهور ایران و لبنان در اولین دور از مذاکرات رسمی بر ضرورت گسترش و توسعه روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه بخش اقتصادی تاکید کردند.

احمدی‌نژاد و میشل سلیمان همچنین حفظ روحیه وحدت و یکپارچگی و مقاومت را در مقابل رژیم صهیونیستی و حامیان آن مورد تاکید قرار داده و خواستار هوشیاری در مقابل فتنه انگیزی و اختلاف افکنی دشمنان شدند.

احمدی‌نژاد در این نشست گفت: ایران و لبنان دارای منافع و دشمنان مشترک هستند و در شرایط کنونی ضرورت دارد بیش از گذشته در کنار هم قرار بگیرند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه لبنان در خط مقدم مقاومت و مقابله با دشمنان ملت‌های منطقه قرار دارد، اظهار کرد: دشمنان برای سیطره بر ملت‌ها به دنبال ضربه زدن به لبنان هستند. از این‌رو حمایت و پشتیبانی دولت‌ها و ملت‌های منطقه از مردم و مقاومت لبنان در حقیقت ناکامی دشمنان را در سیطره بر منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی افزایش سطح روابط دو جانبه را خدمت به ملت‌های دو کشور دانست و گفت:‌ از مهم‌ترین عواملی که دشمنان را در رسیدن به اهداف پلید خود مایوس می‌کند، توسعه روابط برادرانه بین دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد روابط دو جانبه را با استفاده از تمامی ظرفیت‌های ممکن هر چه بیشتر گسترش دهد. رییس‌جمهور همچنین ضرورت حفظ وحدت، انسجام و یکپارچگی لبنان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران با تمام گروه‌های لبنانی ارتباط دوستانه و نزدیکی دارد و از وحدت همه گروه‌های لبنانی استقبال می‌کند و آنرا به نفع امنیت و ثبات منطقه و لبنان می‌داند.

رییس‌جمهور لبنان نیز در این دیدار گفت: لبنان درصدد ایجاد شکوفایی و گسترش روابط دو جانبه و همکاری‌های منطقه ای با ایران است و در تلاش است روابط دو کشور را به الگویی در منطقه تبدیل کند. حفظ روحیه وحدت و یکپارچگی در نقطه مقابل خواسته رژیم صهیونیستی قرار دارد و گروه‌های مختلف لبنانی با وحدت و انسجام خود می‌توانند بر مشکلات غلبه کنند همانگونه که وجود این روحیه نیروی مقاومت را در جنگ ۳۳ روزه به پیروزی رساند.

وی همچنین با تاکید بر افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: باید از همه ظرفیت‌ها همکاری اقتصادی و تجاری خود را هر چه بیشتر گسترش دهیم. سعد حریری نخست‌وزیر لبنان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه لبنان خواهان آن است که هر روز روابط دو کشور شکوفاتر شود، گفت: مناسبات سیاسی ایران و لبنان از سطح قابل‌ قبولی برخوردار است و از این رو ضرورت دارد به موازات این روابط همکاری در زمینه اقتصادی نیز گسترش پیدا کند.

ایران و لبنان دشمن اشغالگری هستند

رییس‌جمهور کشورمان بعد از انجام مذاکرات مشترک با رییس‌جمهور لبنان، در یک نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران در ارتباط با این سفر و مذاکراتی که با میشل سلیمان داشته است، پاسخ گفت. به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ابتدا با تشکر از استقبال صمیمانه مردم لبنان از وی، گفت: مردم لبنان به بهانه استقبال از یک برادر، وحدت، قدرت و نشاط خود را به نمایش گذاشتند و من صمیمانه از آنها تشکر می‌کنم. ما امروز در بین برادران خودمان هستیم.

وی ادامه داد: امروز جایگاه لبنان در منطقه و سطح بین‌الملل جایگاه برجسته‌ای است و ایستادگی ستودنی ملت، دولت و ارتش لبنان در برابر دشمن صهیونیستی موجب عزت و افتخار تمام ملت‌های منطقه و تمام آزادگان و عدالت‌طلبان جهان است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: لبنان معادلات یک‌سویه دشمنان ملت‌های منطقه را به نفع ملت‌های منطقه تغییر داد. رییس‌جمهور گفت: دو کشور ایران و لبنان دشمن اشغالگری، تجاوز و زورگویی هستند که در جهان و منطقه حاکم است و این رویکرد و اعتقاد مشترک می‌تواند به نفع مناسبات و روابط تهران و بیروت باشد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ما اعتقاد مشترک داریم که اقدامات رژیم صهیونیستی جنایتی است که باید با آن مقابله کرد و تا زمانی که روحیه تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی در منطقه وجود داشته باشد، خاورمیانه و منطقه نمی‌تواند شاهد صلح و ثبات باشد. وی افزود: دشمنی‌هایی از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان صورت می‌گیرد و ما به مردم لبنان علیه این دشمنی‌ها کمک می‌کنیم و این به نفع مردم منطقه نیز هست. ما خواستار این هستیم که در خاورمیانه و منطقه آرامش و ثبات و صلح حاکم شود. رییس‌جمهور گفت: روابط ایران و لبنان می‌تواند روز به روز گسترش پیدا کند و منطقه به هیچ‌وجه نیازی به رویکرد مداخله‌جویانه بیگانگان ندارد. ما در ملاقات‌مان تاکید کردیم که باید تجربیات‌مان را علیه این رویکردهای مداخله‌جویانه به‌کار ببریم و همچنین گفت‌وگو و دیدارها بین مقامات ایرانی و لبنانی افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با توافق‌های صورت گرفته بین ایران و لبنان از جمله تجهیز ارتش لبنان از سوی ایران گفت: ما برای توسعه همکاری‌ها بین لبنان و ایران آماده‌ایم و هیچ مانعی برای افزایش توسعه مناسبات دو کشور وجود ندارد و امیدواریم که این همکاری‌ها در همه زمینه‌ها گسترش پیدا کند.

در ادامه این نشست خبری مشترک، میشل سلیمان، رییس‌جمهور لبنان درباره استقبال باشکوه و کم‌نظیر مردم لبنان از رییس‌جمهور کشورمان، گفت: آرزو می‌کنم مناسبات دو کشور افزایش یابد. من شخصا از مردم ایران و رییس‌جمهور آن تشکر می‌کنم. حضور امروز مردم لبنان در مراسم استقبال از احمدی‌نژاد بیانگر آن است که مردم و دولت لبنان چه احترامی برای ایشان قائلند.

میشل سلیمان بیان کرد: روابط ایران و لبنان روز به روز گسترش یافته و هیچ چیز نمی‌تواند مانع گسترش این روابط شود. مردم ایران و لبنان در طول سال‌ها تاثیرات ماندگار و مستحکمی در فرهنگ منطقه داشته‌اند. ما در سفر احمدی‌نژاد به لبنان امضای قراردادهای مختلفی در حوزه‌های فرهنگ، انرژی، اقتصاد، سدسازی، صدور گاز و ساخت نیروگاه‌ها را خواهیم داشت و این قراردادها بسیار متنوع خواهند بود.

وی ادامه داد: یکی از این قراردادها که امیدواریم لبنان موفق به انجام آن شود، آن است که تولیدات خود را از نفت به مواد مختلف به‌ویژه در صنعت پتروشیمی داشته باشد. ایران این توانایی را دارد که به ما کمک کند، ایران همیشه در کنار لبنان بوده و در آینده هم این همراهی ادامه خواهد داشت.

امضای ۱۷ سند و یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و لبنان

در جریان نخستین روز سفر احمدی‌نژاد به بیروت، ایران و لبنان برای افزایش سطح روابط و همکاری‌های دوجانبه ۱۷ سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

اسناد همکاری ایران و لبنان در حضور احمدی‌نژاد و میشل سلیمان توسط مقامات عالی رتبه دو کشور امضا شد.

همکاری دو کشور در زمینه کشاورزی، انرژی، نفت و گاز، بازرگانی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش عالی، بهداشت، محیط زیست، ارتباطات و فناوری اطلاعات، فناوری‌های نوین و رسانه‌ای از جمله محورهای یادداشت تفاهم‌هایی بود که در حضور دکتر احمدی‌نژاد و میشل سلیمان به امضا رسید.

عکس: President.ir