دنیای اقتصاد- مقامات آمریکا و اروپا ضمن اعلام آمادگی برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، درخواست کردند که اگر ایران خواستار مذاکره است، زمان آن را تعیین کند. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی دو اظهارنظر جداگانه، خواسته خود را از ایران مطرح کردند. پیش از این منوچهر متکی، وزیر امور خارجه در نیویورک از آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای سخن گفته بود. آمادگی ۱+۵ برای مذاکره با ایران

اگر‌ایران آماده گفت‌وگو با ۱+۵ است، تاریخ تعیین کند

دنیای اقتصاد- آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به اعلام آمادگی‌ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای از مقامات تهران درخواست کردند تا برای شروع‌این مذاکرات، زمان معین کنند.

فیلیپ کراولی‌، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان منوچهر متکی‌، وزیر خارجه ایران که از آمادگی‌این کشور برای شرکت در گفت‌وگو‌های هسته‌ای خبر داده بود، گفت که تهران برای مذاکرات تاریخ مشخص کند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، کراولی با اشاره به سخنان اخیر متکی، درباره آمادگی ایران برای گفت‌وگوی هسته‌ای گفت: اگر‌ایران آماده برگزاری گفت‌وگوها است، تنها کافی است تلفن را بردارند و تاریخ مشخص کنند.

متکی روزشنبه گفته بود که ماه اکتبر یا اوایل ماه نوامبر ( مهر و آبان سال جاری) تاریخ مناسبی است که گفت‌وگو‌های نمایندگان‌ایران و ۱+۵ شکل بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه رییس‌جمهور گفته است در ماه اکتبر (مهرماه) مذاکرات جدیدی میان ایران و غرب انجام خواهد شد، سطح و زمان و مکان آن مشخص شده است، گفته بود: اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر تاریخ مناسبی است که گفت‌وگوی نمایندگان ایران و ۱+۵ شکل بگیرد.

وی افزوده بود: تاریخ دقیق از سوی دو طرف در حال بررسی و رایزنی است و در مورد سطح و محل گفت‌وگوها پس از نهایی شدن تاریخ به اطلاع همگان خواهد رسید.

اتحادیه اروپا نیز در واکنش به سخنان وزیر خارجه ایران مبنی بر آمادگی این کشور برای شرکت در گفت‌وگوهای هسته‌ای اعلام کرد که هنوز هیچ تاریخ رسمی‌ برای از سرگیری گفت‌وگوهای‌ ایران و گروه ۱+۵ تعیین نشده است. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ‌این باره گفت: هیچ تاریخ رسمی‌ تعیین نشده و هیچ نامه‌ رسمی‌ نیز در مورد گفت‌وگوها توسط اشتون یا کارمندانش دریافت نشده است.

این سخنگوی کاترین اشتون با ‌این حال تاکید کرد که رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا آماده گفت‌وگو بوده و امیدوار است که ‌این مذاکرات به زودی انجام شود.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز جمعه گفته بود که برلین و آژانس‌‌ بین‌المللی انرژی اتمی، نشانه‌هایی از علاقه تهران برای از سرگیری مذاکرات دریافت کرده‌اند.

مذاکره در رمضان

از اول ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی (۹ مهر سال ۸۸) که هیات ‌ایرانی به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، انگلیس، آمریکا و آلمان در ژنو گفت‌وگو کرد، تاکنون مذاکره‌ای با گروه ۱+۵ انجام نشده است. پس از مذاکرات جلیلی، تنها مذاکره کارشناسان فنی ‌ایران با گروه وین طی سه روز در ۲۷ مهر در وین آغاز شد و به پیشنهاد البرادعی برای تبادل سوخت هسته‌ای منجر شد. ‌ایران ‌این پیشنهاد را نپذیرفت، اما پیشنهاد‌های جدیدی را مطرح کرد که مورد قبول طرف‌های دیگر نبود، در‌این شرایط کشورهای ترکیه و برزیل پیش‌قدم شدند و با حضور سران ‌این کشورها در تهران، وزیران خارجه سه کشور بیانیه تهران را به امضا رساندند. ‌این بیانیه با واکنش سرد غرب روبه‌رو شد و در پی آن شورای امنیت سارمان ملل چهارمین قطعنامه تحریم‌آمیز را علیه تهران تصویب کرد. ‌این قطعنامه با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا پی گرفته شد. در چنین شرایطی بود که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور‌، مذاکره با ۱+۵ را به پایان مردادماه و نیمه ماه مبارک رمضان موکول و بر تغییر ترکیب گروه مذاکره‌کننده تاکید کرد.

احمدی‌نژاد دوشنبه ۷ تیر در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی درباره ادامه گفت‌وگوها با گروه ۱+۵ و موضوعات مورد مذاکره گفت: همه در جریان هستید که گفت‌وگوهای ‌ایران با گروه ۱+۵ پیرامون مهم‌ترین مسائل جهان مدت‌ها ادامه داشت تا به موضوع تبادل هسته‌ای رسید.

وی افزود: به‌رغم آنکه ما تمایل به تبادل سوخت ۲۰ درصدی داشتیم و تبادل را پذیرفتیم، اما در جریان گفت‌و‌گو و مذاکرات کسانی ‌که باید طبق قانون بدون هیچ شرطی به ‌این مذاکرات ورود می‌کردند، شرط‌هایی گذاشتند که گسترده‌تر از تبادل سوخت هسته‌ای بود در حالی که ‌این سوخت، سوخت رآکتورها برای تولید دارو بود.

احمدی‌‌نژاد با بیان ‌اینکه گروه ۱+۵ برای ادامه مذاکرات استقلال و حقوق حقه‌ایران را مورد هدف قرار دادند، خاطرنشان کرد: طبیعی بود که ‌این بحث‌ها با چنین پیش‌شرط‌هایی به نتیجه نرسد، بعدها آقای اوباما از رییس‌جمهور ترکیه خواست که به طور رسمی وارد عمل شود و زمینه ادامه گفت‌وگوها را فراهم کند. در حالی‌که همان زمان مقامات آمریکایی در حال القای ‌این موضوع بودند که بگویند طرف ‌ایرانی حاضر به گفت‌وگو نیست، اما در جریان مذاکره با مسائلی مواجه شدند که انتظار آن را نداشتند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر‌اینکه در فضای تعامل بیانیه تهران به امضا رسید، گفت: در واقع بیانیه تهران به خواست آقای اوباما تهیه شد و آنها که انتظار چنین حرکت منطقی‌ای را نداشتند، به جای استقبال از بیانیه تهران به سمت صدور قطعنامه رفتند و پس از صدور قطعنامه مجددا گفتند ما خواهان گفت‌وگو هستیم.

وی افزود: بسیار خب؛ پاسخ ما هم ‌این است که ما گفت‌و گو می‌کنیم؛ اما بیانیه تهران هم مسیر خود را دنبال می‌کند.

احمدی‌‌نژاد با بیان ‌اینکه امروز شرایط تغییر کرده عنوان کرد: آنها چماقی بلند کردند که مسیر را تغییر دهد.

وی ادامه داد: پاسخ ما به آنها ‌این است که شما مسیر گفت‌وگو را به هم زدید، به تصور ‌اینکه بیانیه تهران منطقی نیست، به سمت نقاط تبعیض‌آمیز شورای امنیت رفتند تا به قول خودشان دست بالا بگیرند، ما اسم ‌این کار را بی‌اخلاقی می‌گذاریم به همین دلیل ما هم مذاکره را عقب می‌اندازیم.

احمدی‌نژاد گفت: مذاکره به دلایلی که گفته شد پایان مردادماه و نیمه ماه مبارک رمضان است و ‌این جریمه‌ای است که آنها ادب شوند تا رسم گفت‌وگو با دولت‌ها را زیر پا نگذارند.

وی با طرح چند سوال به‌عنوان پیش‌شرط‌های ادامه مذاکرات با ۱+۵ اظهار داشت: در وهله اول باید‌این گروه نظرشان را راجع به بمب اتمی رژیم ‌صهیونیستی اعلام کنند، ما مذاکرات را بر مبنای اعلام نظر آنها تنظیم می‌کنیم، با کسانی که با بمب‌های رژیم‌صهیونیستی موافقند یک جور مذاکره می‌کنیم و با کسانی که مخالف هستند جور دیگر. وی دومین پیش‌شرط مذاکره با گروه ۱+۵ را ادامه گفت‌وگوها بر مبنای مقررات ان‌پی‌تی ذکر کرد و گفت: آنها باید بگویند آیا می‌خواهند با مقررات ان‌پی‌تی مذاکره کنند یا خیر، زیرا کسانی‌که می‌خواهند با ما گفت‌وگو کنند باید به صراحت اعلام کنند که آیا بر مبنای مقررات ان‌پی‌تی مذاکره می‌کنند یا خیر.

احمدی‌نژاد سومین مورد را تعریف منظور از گفت‌وگو ذکر کرد و گفت: آنها باید اعلام کنند منظورشان از گفت‌و گو چیست، آیا دنبال دوستی هستند یا دشمنی. با کسانی ‌که به دنبال دوستی باشند یک‌جور مذاکره می‌کنیم و با آنها که دنبال دشمنی باشند جور دیگر.

احمدی‌‌نژاد با تاکید بر‌ اینکه ‌ایران از نیمه ماه مبارک رمضان آماده مذاکره است، گفت: ما ترکیب مذاکره‌کنندگان را نیز تغییر می‌دهیم، زیرا ۵ کشوری که صاحب امتیاز ناعادلانه وتو هستند و هیچ‌کس نیز نمی‌تواند از آنها شکایت کند، دارای رابطه ظالمانه و یک‌طرفه با سایر کشورها هستند.

وی ادامه داد: طرف گفت‌وگو با ما اولا باید به طور شفاف نظرات خود را اعلام کند و همان‌گونه که برنامه و بسته پیشنهادی ‌ایران آشکارا اعلام شده، محور‌این مذاکرات مسائل بشری و دغدغه‌های انسانی نیز خواهد بود.