دولت در ماه رمضان ساعت کار کارکنان را تنظیم کرد

معاون حقوقی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه طبق بند ۳ اصل ۴۳ قانون اساسی دولت تنظیم ساعت کار و برنامه اقتصادی کشور را بر عهده دارد، گفت: مصوبه دولت برای ماه مبارک رمضان برای تنظیم ساعت کاری ادارات دولتی صورت گرفت. فاطمه بداغی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» در پاسخ به انتقاد اخیر «احمد توکلی» نماینده مردم تهران در مجلس از رییس جمهور درباره تغییر ساعت کاری ادارات در ماه مبارک رمضان و تعطیلی بعد از عید فطر اظهار داشت: از آنجا که بند ششم مصوبه هیات وزیران برای تغییر ساعت کار در ماه رمضان، موضوع جبران ساعت کار را مطرح کرده، پس دولت در پی کاهش ساعت کار ادارات نبوده است.

وی دور کاری را راه حل دولت برای جبران کاهش ساعت کاری در ماه مبارک رمضان ذکر کرد و گفت: با وجود این بند در مصوبه باید پذیرفت که مقصود هیات وزیران از این مصوبه تنظیم ساعت کار بوده است و نه کاهش دائمی ‌آن. بداغی با تاکید بر اینکه هیات وزیران به استناد بند ۳ اصل ۴۳ قانون اساسی اقدام به تغییر ساعات کاری در ماه مبارک رمضان کرده است، اظهار داشت: این اصل تنظیم برنامه اقتصادی کشور را از اختیارات دولت می‌داند تا شکل، محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور تصریح کرد: از آنجا که اصول قانون اساسی بر قوانین عادی ارجحیت دارد، دولت باید تنظیم ساعت کار را به نحوی انجام دهد که افراد فرصت لازم را برای خودسازی معنوی در اختیار داشته باشند. وی با انتقاد از کسانی که جبران کسری کار از طریق دور کاری را قانونی نمی‌دانند، اظهار داشت: در مصوبه تغییر ساعت کار در ماه مبارک رمضان هیچ ارجاعی به آیین‌نامه دورکاری صورت نگرفت تا این کار منوط به تصویب ضوابط آیین‌نامه‌ای آن باشد و بر این اساس از هر طریقی حتی اضافه کاری کارمندان قابل جبران خواهد بود.