نامه اعتراضی ‌ایران نسبت به گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌درباره فعالیت هسته‌ای کشورمان دیروز به آژانس اتمی تحویل شد. به گزارش ایرنا، در‌این نامه که با امضای «علی اصغر سلطانیه» سفیر و نماینده ‌ایران در آژانس خطاب به مدیرکل آژانس است، آمده است: به نظر می‌رسد که ‌این گزارش تحت فشارهای خارجی عبارت‌پردازی غیرمعمول را در رابطه با وظایف پادمانی به‌کار گرفته است، زیرا آژانس صرفا ‌باید تایید نماید همان‌گونه که بازرسان آژانس گزارش داده‌اند، عدم انحراف مواد هسته‌ای اظهار شده را راستی آزمایی نموده، تمامی‌ مواد هسته‌ای اظهار شده حسابرسی شده و برای مقاصد صلح آمیز قرار دارند.

در این نامه تصریح شده است: این گزارش (گزارش مدیر کل آژانس) حاوی جزئیات بسیار زیاد درباره فعالیت‌های فنی معمولی جاری در چارچوب فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ‌ایران است که در تناقض با حفاظت از اطلاعات محرمانه حساس متعلق به کشورهای عضو می‌باشد. (این) گزارش در مورد‌ این گونه جزئیات فنی ثابت می‌نماید که آژانس به تمامی ‌مواد و تاسیسات هسته‌ای در جمهوری اسلامی ‌ایران دسترسی کامل داشته و از جمله نشان دهنده بازرسی مکرر با استفاده از اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس است. لذا ‌این ادعا که «‌ایران همکاری لازم را مبذول نداشته است» نادرست و گمراه‌کننده می‌باشد.

سلطانیه در این نامه تاکید کرده است: باید توجه داشت که درخواست‌ بیشتر فراتر از مفاد پادمان جامع NPT قرار گرفته و‌این درخواست‌ها به بهانه قطعنامه‌های غیرقانونی شورای امنیت انجام می‌شوند. در نامه اعتراضی ‌ایران تاکید شده است: جمهوری اسلامی ‌ایران بر اساس مفاد قانونی از قبیل مفاد اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان، روشن ساخته است که بنابر چه دلایلی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه‌ایران غیرقانونی و غیرقابل توجیه هستند. موضوع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ‌ایران به طور غیرقانونی به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده شده و شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌هایی مبتنی بر انگیزه‌های سیاسی، غیرقانونی و ناعادلانه رویکردی اشتباه را اتخاذ نموده است. این گزارش بدون هیچ‌گونه توجیهی و به طرزی بی‌سابقه از بخش‌هایی از قطعنامه غیرقانونی ۱۹۲۹ شورای امنیت کپی‌برداری کرده است.‌این شیوه درستی برای گزارش‌دهی از سوی یک آژانس تخصصی مستقل نیست و (به ‌این ترتیب آژانس) وارد بازی سیاسی کشورهای خاصی شده است. آژانس با اتخاذ چنین رویکرد اشتباهی قطعا از اساسنامه خود منحرف شده، اعتبار خود را خدشه دار کرده و استقلال خود را زیر سوال برده است.

این نامه اعتراضی افزوده است: آخرین مطلب اما نه چندان کم اهمیت در رابطه با به اصطلاح «مطالعات ادعایی» است. آژانس باید به خاطر داشته باشد که طبق مدالیتی حل وفصل موضوعات باقیمانده(NFCIRC/۷۱۱)‌ این یک موضوع باقیمانده نیست. مایه بسی تاسف است که به‌رغم توضیحات تفصیلی ما قبل از توزیع گزارش، گزارش جنابعالی واقعیاتی را که قبلا از سوی سلف شما بر اساس گزارش بازرسان گزارش شده بود کاملا از قلم انداخته و یک گزارش نامتوازن می‌باشد.