اعتراض ایرانیان به هتک حرمت قرآن

نمایی از اعتراض مردم همدان به هتک حرمت قرآن

دنیای اقتصاد- هتک حرمت قرآن کریم در آمریکا در سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر،واکنش انتقادی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی و نهاد‌های مختلف حکومتی و نیز مردم ایران را در پی داشته است. در همین رابطه، آیت‌الله اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی‌، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور بیانیه‌ای اهانت به کلام‌الله مجید را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، در متن بیانیه آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی آمده است: عمل تفرقه‌برانگیز اهانت به کلام‌الله مجید در سرزمینی که مدعی آزادی بیان هستند، چنان زشت و شنیع است که در نگاه هر انسان آزاده با هر دین و مسلکی محکوم است. این اقدام غیرانسانی و غیراخلاقی، آن هم مقابله با کتابی که «یستمعون القول و یتبعون احسنه» بشارت آن به بندگان خدا است، نشان از عجز مبشران دروغین فضای باز سیاسی و اجتماعی برای بیان دیدگاه‌ها است. آن کشیش مسیحی شاید با علم به نگاه مترقی قرآن مجید به پیامبر خدا حضرت عیسی‌بن‌مریم(ع) به جنگ با آن حضرت برخاست و به لطف الهی مواجه با مخالفت و سرزنش کشورها و مذاهب و شخصیت‌ها شد و عقب‌نشینی کرد.

این بیانیه افزوده است: توهین‌کنندگان به آخرین پیام هدایتگر الهی با خوش‌خدمتی به صهیونیست‌ها کینه عمیق آن مسوول انگلیسی را نشان می‌دهد که یک قرن پیش در جمع تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران غرب هشدار داده بود تا زمانی که این کتاب در میان مسلمانان مبنا و اصل است، باید فکر سیطره بر ممالک اسلامی را با خویش به گور ببریم وگرنه با مطالعه هر آیه از آیات این کتاب آسمانی جز دعوت به نیکی، صمیمیت و برادری، پیامی از آن به گوش نمی‌رسد؛ مخصوصا با ادب انسانی، مسلمانان را از سب به بت‌ها نیز نهی می‌کند.

آیت ا...‌هاشمی رفسنجانی در بیانیه خود تصریح کرده است: اینجانب با تسلیت این مصیبت به امام زمان(عج) و مسلمانان جهان و همچنین محکومیت این اقدام زشت از همه امت اسلامی دعوت می‌کنم که با هوشیاری توطئه‌ها را خنثی کنند و به وعده موکد حق الهی که اعلان داشته حافظ این قرآن است، مطمئن باشد.

در انتظار پاسخ کوبنده مسلمانان جهان باشید

علی لاریجانی، رییس مجلس نیز در پیامی نسبت به اهانت به قرآن کریم، به دولت آمریکا هشدار داد و گفت: دست از حمایت این‌گونه اقدامات وحشیانه بردارد وگرنه باید منتظر پاسخ کوبنده مسلمانان جهان باشد.

به گزارش ایلنا، در پیام رییس مجلس آمده است: هتک حرمت

قرآن کریم اقدامی وحشیانه و نشانگر بربریت در عصر مدرن است و مدعیان آزادی و دموکراسی، با سکوت در مقابل بی‌احترامی به کتاب مقدس مسلمانان، سبب تحریک عواطف انسان‌های آزادی‌خواه و تشدید موج جدید تنفر و انزجار جهانی، علیه آمریکا شدند. بدون شک وقوع این حادثه تلخ و زشت موجب خدشه به احساسات معنوی و مذهبی صدها میلیون مسلمان و تمامی پیروان ادیان الهی خواهد شد که جبران آن بسیار سخت بوده و زمامداران و دولتمردان آمریکا اگر تدبیر نکنند فرجام سختی در پیش خواهند داشت. لاریجانی همچنین در پیام خود نوشته است: این اقدام بی‌شرمانه، همچنین نشان از ضعف و درماندگی سران جبهه استکبار دارد؛ آنها که به عنوان مثال هرگونه اظهار نظر در مورد هولوکاست را به بهانه توهین به عواطف یک قوم چند میلیونی جرم دانسته و محققین را مجازات می‌نمایند، اما از آتش زدن و توهین به مقدس‌ترین کتاب عالم بشریت که بیش از یک و نیم میلیارد نفر پیرو آن هستند، حمایت می‌کنند، غافل از آنکه «یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون».

رییس مجلس تصریح کرده است: سران استکباری غرب خوب می‌دانند که جهان اسلام و امت بیدار مسلمان، دست‌های پشت پرده‌ این جنایت را به وضوح می‌شناسد و آنان هرگز نمی‌توانند به بهانه آزادی بیان از مسوولیت خود در مقابل این اهانت بزرگ شانه خالی کنند و قطعا ملت‌های مسلمان در مقابل توهین به بزرگ‌ترین مقدسات خود ساکت نخواهند نشست.

وی افزوده است: از روسا و نمایندگان پارلمان‌های جهان اسلام انتظار دارم، نسبت به این جنایت بی‌سابقه، واکنش قاطع و سریع نشان دهند، تا بدخواهان بدانند، مسلمانان قدرت دفاع از خود و دین خدا را دارند.

لاریجانی تاکید کرده است: اینجانب این اقدام زشت و گستاخانه را به پیشگاه مقدس حضرت ولی الله الاعظم - عجل الله تعالی

فرجه‌الشریف -‌ مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، ملت شریف ایران و همه مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت عرض می‌نمایم و به دولت آمریکا هشدار می‌دهم، دست از حمایت از این‌گونه اقدامات وحشیانه برداشته وگرنه منتظر پاسخ کوبنده مسلمانان جهان باشد.

دست صهیونیست‌ها در آتش زدن قرآن نمایان است

منوچهر متکی‌، وزیر خارجه نیز در جریان برگزاری کنفرانس خبر مشترک با همتای مالاویایی خود، هتک حرمت قرآن را محکوم کرد.

به گزارش ایلنا، در این کنفرانس خبری متکی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع صریح وزارت خارجه در برابر عمل شنیع سوزاندن قرآن در آمریکا گفت: موضع صریح جهان اسلام از جمله ایران روشن است که محکومیت این اقدام زشت است.

وی تاکید کرد: ما به طور آشکار دست صهیونیست‌ها را در این مسائل می‌بینیم و این همان تندروی‌هایی است که با اقدامات تفرقه‌افکنانه به دنبال آن هستند که اهداف خود را دنبال کنند. آنچه که مهم است این است که کشورهای غربی به این نتیجه برسند که نمی‌توان حرمت‌ها را پاسداری کرد تا زمانی که مرز روشنی میان آزادی بیان و اهانت مشخص نکنیم.

نهادهای بین‌المللی برای مقابله با توطئه‌گران اقدام کنند

شورای نگهبان نیز طی اطلاعیه‌ای، توطئه صهیونیستی عمال شیطان بزرگ و حرکت دیوانه‌وار آنها را علیه قرآن کریم محکوم کرد.

به گزارش ایسنا‌، در بخشی از این اطلاعیه آمده است: شورای نگهبان ضمن محکوم کردن این اقدام شیطانی، مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان و همچنین مردم آمریکا به ویژه موحدان و یکتاپرستان این کشور را به قیام علیه این توطئه و توطئه‌گران صهیونیست مسیحی فرا می‌خواند و از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و مدعی احترام به عقاید و اندیشه و نیز علمای یهود و مسیحیت دعوت می‌کند، اقدامات عاجل و درخوری برای مقابله با توطئه‌گران انجام دهند.

سرلشگر سید حسن فیروزآبادی‌، رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این باره گفت: دولت آمریکا باید پاسخ حرکت فتنه‌انگیز قرآن‌سوزی را بدهد، زیرا قرآن سوزی به نام این دولت ثبت می‌شود و این مساله از تاریخ حذف نخواهد شد.

آیت‌الله محمد امامی ‌کاشانی‌، امام جمعه موقت تهران نیز دیروز در جمع خبرنگاران لرستانی با تاکید بر ضرورت مقابله با این طرح شیطانی تصریح کرد: این طرح موجب شد که همه دنیا متوجه اسلام و اهمیت این دین آسمانی شود.

وی با بیان اینکه «دنیای اسلام باید در مقابل این اهانت‌ها بایستد» یادآور شد: البته این مقابله نباید به صورت مقابله مسلمین و مسیحیون باشد؛ چراکه دشمنان به دنبال ایجاد این تقابل میان اسلام و مسیحیت هستند.

در رخدادی دیگر، جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های قم دیروز در اعتراض به اهانت به قرآن کریم در برابر بیت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله العظمی علوی گرگانی با قدردانی از حرکت دانشجویان در خصوص اعلام انزجار از اقدام وحشی‌گرایانه جمعی از افراطیون آمریکایی در به آتش کشیدن قرآن کریم اظهار کرد: قرآن کریم حامل تورات و انجیل است و اسامی انبیای الهی را نیز در خود جای داده است و این کار آنها بی‌احترامی به همه انبیا و کتب الهی است. بر اساس این گزارش، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بسیاری از انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی نیز با صدور اطلاعیه‌های جداگانه ای اقدام توهین‌آمیز به اسلام و کتاب آسمانی قرآن کریم را به شدت محکوم کردند.

نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز در بیانیه‌‌های جداگانه‌ای هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند. همچنین در سراسر کشور نیز اعتراضات مردمی نسبت به اهانت به قرآن برگزار گردید.