تکریم به جای ترحیم

محمد سریر پای پیانو نشست و به یاد محمد نوری نواخت/ عکس: مهر

نگاه سوم - بزرگان پیشکسوت سینمای‌ایران را زمانی که در قید حیات هستند، باید تقدیر کرد و‌این مثل را باید باطل اعلام کرد که؛ ما مرده پرستیم. این رسم خوب را سینمای‌ایران همزمان با روز ملی سینما با تقدیر از محمد سریر، محمدرضا فیروز‌فر و حسین ترابی به جا آورد. فرهاد توحیدی دبیر چهاردهمین جشن سینمای ایران ضمن قرائت شعری مطرح کرد:فراهم کردن اسباب شادی در شرایط فعلی یک فریضه‌ ملی است؛ زیرا این ملت در نهادش شادی را بیش از اندوه پاس می‌دارد. وی افزود: جست‌وجوی شادی، جست‌وجوی خردمندانه است و شادی عمیق وقتی به دست می‌آید که جان‌های عاشق بی‌هیچ چشمداشتی فعالیت کنند. توحیدی با اشاره به

چهاردهمین جشن سینمای ایران اظهار داشت: اتفاقی که در سال گذشته با بنا گذاشتن جایزه سیف‌الله داد تحقق یافت، اتفاق خوبی بود و ما به دنبال آن هستیم تا حلقه مفقوده بین سینما به عنوان صنعت و اقتصاد را پیدا کنیم و اگر این حلقه پیدا شود، می‌توان سینما را به جای خود رساند.

فیروزفر قهرمان همین کشتی است

در ادامه این مراسم، اولین تقدیر به محمدرضا فیروزفر اختصاص داشت که پس از پخش کلیپی، علیرضا زرین دست در سخنانی درباره این مهندس تجهیزات سینمایی گفت: زمانی که دریای متلاطم وجود دارد یک قهرمان را می‌توان یافت و فیروز‌فر سینمای ایران با فقر ابزار حرکتی، قهرمان همین کشتی است که آن را به ساحل امن می‌برد.

وی افزود: هر تصویری یک جسم خارجی و یک روح درونی دارد. روح درونی توسط کسانی خلق می‌شود که هیچ کس آنها را نمی‌بیند و ارزش آن آدم‌ها به اندازه ارزش روح تصویر است. در ادامه با حضور فرزند مهندس بدیع از پیشکسوتان حوزه لابراتوار و کامران ملکی تندیس فیروزفر اهدا شد. فیروز‌فر با قدردانی از خانه سینما اظهار امیدواری کرد همچنان بتواند به جامعه سینمای ایران خدمت کند.

هیچ توفانی حسین ترابی را تحت تاثیر قرار نداد

دومین تقدیر مراسم به حسین ترابی، مستندساز سینمای ایران اختصاص داشت که محمود کلاری درباره این کارگردان پیشکسوت سینما گفت: امشب یکی از مهم‌ترین شب‌های زندگی‌ام است و بی‌اغراق یکی از ماندگارترین شب‌ها است، چون درباره‌ آدمی صحبت می‌کنم که آن را فراتر از رویاهای خودم دیدم و زمانی که به سینما آمدم در یک اثر سینمایی دوماه با این آدم زندگی کردم و تصویری که از این آدم برایم شکل گرفت، آدمی با تمام ویژگی‌های هنرمندانه است. وی فیلم‌های ساخته شده توسط ترابی را بسیار مدرن دانست و اظهار داشت: او دستی در ادبیات دارد و شاعر و هنرمند مستقلی است که هیچ توفانی نتوانسته او را تحت تاثیر قرار دهد و همیشه به عنوان یک هنرمند مستقل خودش را حفظ کرده و من همیشه فکر می‌کردم چگونه می‌توانم مثل او باشم. کلاری یادآور شد: من از ترابی بسیار آموختم و با هم هم‌سیر و هم زندگی بودیم و اساسا چگونگی برخورد با خیلی از مسائل را از او آموختم.

هنرمندان گورهای خود را پیش‌فروش کنند

پس از ذکر خاطره‌ای توسط فرهاد توحیدی، حسین ترابی به روی سن آمد و پس از دریافت تندیسش از احمد مسجد‌جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از هیات مدیره خانه سینما تشکر کرد و در سخنانی مطرح کرد: خوب است در این دنیای وانفسا به جای مجلس ترحیم، مجلس تکریم برگزار کردیم. ترابی ضمن قرائت متنی به طنز درباره رابطه خانه سینما و وزارت ارشاد با این مضمون گفت: این رابطه شکرآب است و بساطی هم این وسط نیست. پس چه جای پایکوبی و شادی است، پیشنهاد می‌کنم هنرمندان کشور گورهای خود را پیش‌فروش کنند تا شاید خانه سینما استقلال مالی پیدا کند و مشکل معیشتی هنرمندان حل شود.

تا قیامت ویژگی‌های سریر را باید شمرد

در ادامه مراسم، فرهاد فخر‌الدینی برای بزرگداشت محمد سریر به روی سن آمد و درباره این آهنگساز سینما گفت: در کشور‌های دنیا به مقام هنری پی برده‌اند و به هنر اهمیت می‌دهند و در زمانه‌ای که به هنر و هنرمند توجه نمی‌شود، اقدام خانه سینما قابل توجه است و خوشحالم که در این مراسم هستم. وی با بیان اینکه سریر در میان اهل هنر از محبوبیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: او حس همدردی و همکاری خوبی با اهل هنر دارد و بیشتر از آهنگسازی به امور دیگران می‌پردازد و قبول مسوولیت خانه موسیقی نشانه‌هایی از همکاری و همیاری سریر است. سیروس الوند هم در سخنانی تجلیل سریر را برای خودش یک افتخار دانست و گفت: انگار تجلیل از من است که در کنار فخرالدینی ایستاده‌ام و از سریر تقدیر می‌کنم. باید گفت ملتی که موسیقی ندارد، هویت ندارد. نظام‌الدین کیایی هم اظهار داشت: اگر ویژگی‌های مثبت سریر را بشمارم تا قیامت باید بشمارم و او آدم بسیار شریفی است. محمد سریر که تندیسش را به خاطر فداکاری‌های همسرش به او اهدا کرد، گفت: این محبت به من خیلی زیاد است و کار من را در آینده سخت می‌کند و امیدوارم بتوانم کاری کنم که این محبت را جبران کنم. وی سینما را هنر شریفی خواند و پشتوانه آن را عشق دانست و خاطرنشان کرد: امروز که سینما زنده است و افتخار می‌آفریند، بسیاری از هنرمندان از جان خودشان مایه می‌گذارند و بخشی از این سرافرازی مال این جانبازی‌ها است. من شرمنده‌ام که کار زیادی نکردم و امیدوارم کاری کنم که در آینده شرمنده نباشم. سریر به درخواست حسین پاکدل که اجرای مراسم را برعهده داشت، با همراهی محمد صادقی قطعه‌ای به یاد محمد نوری اجرا کرد و در ادامه به دعوت پاکدل، دختر سریر هم به روی سن آمد و قطعه «‌ای ایران» را با صدای صادقی اجرا کردند.در هنگام پخش کلیپ محمد سریر، تصاویری از محمدرضا شجریان و محمد نوری پخش شد که با استقبال حاضران همراه بود. اجرای موسیقی سنتی توسط گروه «فاصله‌ها» از دیگر بخش‌های این مراسم بود.