جزئیات تشکیل کارگروه رفع اختلافات دولت و مجلس

عکس: خبرگزاری مهر

سخنگوی شورای نگهبان از تشکیل کارگروه ویژه رفع اختلافات دولت و مجلس در شورای نگهبان خبر داد و گفت که این کارگروه تاکنون بیش از ۱۰ جلسه تشکیل داده است. عباسعلی کدخدایی که روز گذشته در نشستی خبری حاضر شده بود، همچنین اظهار امیدواری کرد که «تا چند هفته آینده این کارگروه به جمع‌بندی نهایی برسد و مراتب را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کند.»

البته کمتر از یک هفته قبل، محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور در جلسه افطاری مشترک دولت و مجلس، پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترکی برای حل اختلافات دو قوه را داده بود؛ ولی به نظر می‌رسد که قدمت کارگروه ویژه‌ای که در شورای نگهبان تشکیل شده است، بیش از این باشد.

تشکیل کارگروه به دستور مقام معظم رهبری

آن گونه که ایسنا گزارش داده است، عباسعلی کدخدایی در ابتدای نشست خبری دیروز خود، به ارائه گزارشی در خصوص کارگروه ویژه برای رفع اختلافات میان قوای مجریه و مقننه پرداخت و گفت: اشکالات و ایراداتی از سوی دولت نسبت به مجلس صورت می‌گرفت و مکررا این مباحث به دلیل اینکه حدود و مرزهای تقنین و اجرا مشخص نیست، مطرح می‌شد؛ به عنوان مثال اینکه مجلس اختیارات دولت را در برخی موارد محدود کرده است. وی ادامه داد: مناقشاتی را نیز در این زمینه داشتیم مانند مباحث شوراهای عالی، سازمان مدیریت و بحث بازنشستگان در قانون خدمات کشوری که این موارد مورد ایراد دولت بود.

کدخدایی افزود: در این جهت رییس‌جمهور مراتب را طی نامه‌ای با مقام معظم رهبری مطرح کردند؛ به عنوان مثال اینکه مجلس با طرح‌های دو فوریتی یا تغییر گسترده در لوایح، اختیارات دولت را محدود می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اصول ۷۱، ۱۳۸، ۷۵ و ۱۲۶ قانون اساسی و اصولی از این قبیل مورد بحث و اختلاف‌نظر بود؛ البته مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه‌ای گزارشی را اعلام و مطرح کرد که مجلس طبق قانون و اختیاراتی که قانون اساسی به آنها داده است، انجام وظیفه می‌کند و ابهامی وجود نداشته است.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز موضوع را به شورای نگهبان ارجاع دادند با این نگاه که لازم است راهکاری قاطع و ماندگار ارائه شود. کدخدایی گفت: به همین دلیل کارگروهی ویژه بعد از مذاکرات با رییس‌جمهور و رییس مجلس تشکیل شد که در آن نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت و کارشناسانی خارج از دستگاه اجرایی و تقنینی و چند نفر از اعضای شورای نگهبان حضور دارند.

وی اعلام کرد: این کارگروه تاکنون بیش از ۱۰ جلسه برگزار کرده است که این جلسات حدودا سه ساعت به طول می‌انجامید و مباحث به صورت جزئی و تفصیلی بررسی می‌شود و امیدواریم بتوانیم تا چند هفته آینده به جمع‌بندی نهایی برسیم و مراتب را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کنیم و در جایی اگر لازم شد که شورای نگهبان برای تفسیر قانون اساسی وارد شود، وارد می‌شود و اگر لازم نبود که هیچ.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: منتظر هستیم جمع‌بندی انجام شود و پس از جمع‌بندی به راهکار مشخصی دست یابیم و این موضوع به خوبی حل شود.

پس از سخنان کدخدایی، خبرنگاری با بیان اینکه اخیرا شاهد هستیم که رویه شده با پافشاری مجلس بر کلیه مصوبات، آنها به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود یا بدون امضای رییس‌جمهور ابلاغ شود، از کدخدایی سوال کرد که آیا شورای نگهبان در تفسیر این موارد نظری دارد؟ که وی با بیان اینکه یکی از موارد اختلاف همین مورد بوده است، گفت: به هر حال مجلس برخلاف اصول قانون اساسی عمل نمی‌کند. ما نیز معتقدیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام یک استثنا است و در موارد نادر و جاهایی که مصلحت ایجاب می‌کند، مصوبات به مجمع تشخیص ارسال می‌شود.

وی افزود: البته این گونه نبوده که همه مصوبات به مجمع ارسال شود، ولی ممکن است برخی از موارد در نوبت اول با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص ارسال شود. اگر چه این امر خلاف قانون اساسی نیست، اما باید دقت شود و امیدواریم در کارگروه مذکور بتوانیم به راهکار روشنی برسیم که مشکل حل شود.

دعا برای اجرای قوانین

خبرنگاری با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی توجهی به مصوبه‌های ابلاغی از سوی رییس مجلس شورای اسلامی ندارند، خواستار ارزیابی شورای نگهبان در این زمینه شد که کدخدایی در پاسخ گفت: فقط باید برای اجرای قوانین دعا کنیم. کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم؛ زیرا وظیفه قانونی بیشتر از این نداریم.

توضیح درباره لایحه خانواده

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص لایحه حمایت خانواده که در صحن علنی مجلس مطرح است رایزنی‌ای با شورای نگهبان صورت گرفته است، گفت: هیچ رایزنی با شورای نگهبان صورت نگرفته و ما نظرات خود را پس از ارسال مصوبه به شورای نگهبان اعلام می‌کنیم.