دنیای اقتصاد- زلزله‌ای به قدرت 9/5 ریشتر اوایل بامداد شنبه مناطق ایران مرکزی در استان سمنان را لرزاند که این زلزله در استان‌های تهران و مازندران نیز احساس شد. آن گونه که مقامات دولتی اعلام کرده‌اند، در این زلزله سه نفر کشته و نزدیک 40 نفر مجروح شده‌اند و چند روستا نیز آسیب دیده ‌است.احساس زلزله در تهران باعث شد تا تعدادی از شهروندان تهرانی شبانه به خیابان‌ها بیایند و تا ساعاتی به منازل خود بازنگردند. مصطفی محمدنجار، وزیر کشور بعد از وقوع زلزله به مناطق آسیب‌دیده در نزدیکی شهرستان دامغان رفت و از نزدیک نحوه کمک به زلزله‌زدگان را پیگیری کرد.

زلزله در ایران مرکزی
مرکز زلزله 76 کیلومتری دامغان در استان سمنان بود که در استان‌های تهران و مازندران نیز احساس شد
در این زلزله ۳ نفر کشته و ۳۹ نفر زخمی شدند
دنیای اقتصاد - جمعه شب گذشته زلزله‌ای به بزرگی 9/5 ریشتر در ساعت 23 و 53 دقیقه دامغان در استان سمنان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق هفت کیلومتری زمین و در فاصله 47/54 درجه شرقی و 49/35 درجه شمالی رخ داد. به گزارش ایسنا، مرکز این زلزله 76 کیلومتری دامغان، 98 کیلومتری شهر سمنان و 278 کیلومتری تهران اعلام شد. بنابر اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری، کانون زلزله ساعت 23 و 53 دقیقه شامگاه جمعه در 76 کیلومتری دامغان و 86 کیلومتری باراندازمیانه سمنان و 98 کیلومتری شهر سمنان بوده است، هرچند که بخش‌هایی از استان تهران و مازندران نیز این زمین‌لرزه را احساس کردند.
این زمین لرزه به شش روستای منطقه کدو، طرود، بیدستان، فتوح، کوه‌زر در دامغان آسیب رسانده است که بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، زمین لرزه دامغان تاکنون ۳ کشته و ۳۹ زخمی داشته است که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان، بر اثر این حادثه دو دختر بچه دو و چهار ساله و یک پیرزن جان باخته‌اند.
همچنین رییس سازمان مدیریت بحران کشور حسین باقری که برای بازدید از مناطق زلزله‌زده به استان سمنان سفر کرده است، در گفت‌‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: بر اثر این زمین‌لرزه به 15 روستای استان سمنان خسارت وارد شده که بر اساس آن سه تن کشته 39تن زخمی شدند که از این تعداد 19 تن در بیمارستان بستری و 20 تن دیگر به صورت سرپایی مداوا شدند.
وی خاطرنشان کرد: در بازدیدهای صورت گرفته مشخص شد که به خانه‌های روستایی حدود ۱۰ تا ۶۰ درصد خسارت وارد شده، اما خوشبختانه به تاسیسات هیچ‌گونه خسارتی وارد نشده؛ به طوری که مناطق زلزله‌زده با قطعی آب و برق روبه‌رو نیستند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: این زمین لرزه بیشترین خسارت را به روستای «کوه‌زر» وارد کرده، به طوری که منازل 20 خانوار مورد آسیب قرار گرفته است. به گفته وی، مردم حادثه دیده در چادرهای امدادی مستقر شدند و کمک‌رسانی به آنها صورت گرفته است.
باقری اضافه کرد: کارشناسان ژئوفیزیک، بنیاد مسکن و مدیریت بحران از مناطق زلزله‌زده بازدید به عمل آورده‌اند تا مرحله آواربرداری در این روستاها آغاز شود. رییس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: در این حادثه هر منزلی که مقاوم سازی شده بود، آسیبی ندید و تنها خانه‌های روستایی ناایمن ریزش کردند.
تخریب 30 تا 80 درصد خانه‌های روستاییان زلزله زده در دامغان
همچنین سید محمد حسن صافی، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور نیز به خبرگزاری مهر گفت: ۳۰ تا ۸۰ درصد خانه‌های روستاهای زلزله زده شهر دامغان تخریب شده است .وی ادامه داد: برای اسکان اضطراری یک هزار و ۸۰۰ نفر از روستاییان بیش از یکصد تخته چادر اسکان برپا شده است.
زمین‌لرزه جمعه شب سمنان، استان‌های مازندران و تهران را هم لرزاند
اما زلزله جمعه شب گذشته استان سمنان در مناطقی از استان‌های مازندران و تهران نیز احساس شد. رضاعلی کیوان‌پور، مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: زلزله ۹/۵ ریشتری سمنان در مناطق جیراب، پل سفید، بهشهر، نکاء، ساری، قائم‌شهر، بابل، آمل، محمود آباد، بابلسر و گلوگاه به صورت کامل احساس شد. وی در عین حال تصریح کرد: خوشبختانه به دلیل دوری مسافت از کانون زلزله هیچ گونه خسارتی به این مناطق وارد نشده است.
ستاد بحران تهران بامداد شنبه تشکیل جلسه داد
همچنین به دنبال وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۹/۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در ۲۸۵ کیلومتری شرق تهران، ستاد مدیریت بحران تهران ساعت سه بامداد شنبه تشکیل جلسه داد.
به گزارش ایرنا، جلسه ستاد بحران تهران در محل ساختمان مدیریت بحران استانداری تهران و با حضور «مرتضی تمدن» استاندار، فرمانداران شهرهای استان، مدیران استانداری و نمایندگان و مسوولان سازمان‌های امدادی و اجرایی تشکیل و در این جلسه راه‌های مقابله با حوادث احتمالی بررسی شد. محمدرضا محمودی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز به «ایسنا» گفت: جمعه شب گذشته زمین‌لرزه‌ای در منطقه دماوند، فیروزکوه، ری، ورامین و شرق تهران احساس شد، این در حالی بود که ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر تهران نیز بر اثر زمین‌لرزه استان سمنان لرزید.
وی با اشاره به اینکه هیچ خسارتی به استان تهران وارد نشده است، افزود: در ساعت ۳ بامداد دیروز جلسه ستاد مدیریت بحران استان تشکیل شد تا راه‌های کمک به مناطق زلزله‌زده استان سمنان مورد بررسی قرار گیرد، اما اداره مدیریت بحران استان سمنان اعلام کرد: با توجه به اینکه خسارت‌های وارد شده به مناطق زلزله زده بسیار بالا نیست، نیازی به کمک‌رسانی از استان‌های دیگر وجود ندارد.
زلزله دامغان خطری برای تهران ندارد
محمودی همچنین به «ایرنا» گفت: براساس گفته‌های نماینده موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در جلسه صبح دیروز مدیریت بحران استان تهران، این زلزله خطری برای تهران ندارد، ولی دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان تهران برای مقابله با هر گونه حادثه و بلایای طبیعی آمادگی کامل دارند. معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به وقوع ۳۰ پس‌لرزه در منطقه زلزله زده استان سمنان گفت: زلزله و پس لرزه‌های این منطقه هیچ فشاری روی گسل‌های زلزله تهران وارد نمی کند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
بازدید وزیر کشور و رییس جمعیت هلال احمر از مناطق زلزله‌زده
در همین حال به گزارش ایسنا، مهندس مصطفی محمد نجار صبح دیروز شنبه با همراهی رییس سازمان مدیریت بحران، رییس جمعیت هلال احمر و جمعی دیگر از مسوولان امداد و نجات با بالگرد عازم منطقه زلزله زده سمنان شد و از مجروحان این حادثه عیادت کرد.
به گزارش ایسنا، وزیر کشور پس از عیادت از مجروحان حادثه عازم روستای کوه زر در جنوب دامغان شد و از نزدیک وضعیت مناطق زلزله‌زده را بازدید و مورد بررسی قرار داد و دستور برآورد و کارشناسی خسارت وارده به زلزله را صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر از دامغان، محمد مصطفی نجار پیام رییس‌جمهور به مردم زلزله زده دامغان را به اهالی و بازماندگان زلزله ابلاغ کرد و گفت: رییس‌جمهوری بعد از وقوع زمین لرزه در تماسی تلفنی خواستار رسیدگی سریع به زلزله زدگان شد. نجار با بیان اینکه تاکید رییس‌جمهور رسیدگی به مشکلات زلزله زدگان است، گفت: مشکلات و آسیب‌های وارده مورد رسیدگی و جبران قرار می‌گیرد. وزیر کشور ادامه داد: رییس‌جمهور از من خواست با حضور در منطقه از نزدیک به مسائل و مشکلات این منطقه زلزله زده را بررسی و پیگیری نمایم.
ابوالحسن فقیه هم در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه امدادرسانی به زلزله‌زدگان یک ساعت پس از اعلام وقوع زلزله آغاز شد، افزود: در بازدیدی که به همراه وزیر کشور از بیمارستان «رضایی» دامغان داشته‌ایم، از مصدومان این حادثه عیادت به عمل آمد که حال تمامی این آسیب‌دیدگان مطلوب گزارش شده است، به طوری که به گفته مسوولان بیمارستان نیمی از آنان تا بعدازظهر از بیمارستان ترخیص می‌شوند. رییس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه به دلیل بافت‌های سنتی منازل روستاییان تعداد زیادی از آنها تخریب شده است، افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته خانه‌ها بین 30 تا 100 درصد آسیب جدی دیده‌اند.
وی به ایسنا گفت که به همراه وزیر کشور در روستای «کوه‌زر» که محل وقوع حادثه است، مستقر هستیم و به دلیل تخریب منازل و وقوع پس‌لرزه‌های متفاوت امکان زندگی در این منازل وجود ندارد و به همین دلیل جمعیت هلال احمر اقدام به برپایی چادرهای اسکان اضطراری کرده و اقلام زیستی و بهداشتی نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شده است. وی در پایان افزود: در حال حاضر مشکل خاصی در منطقه وجود ندارد.
ثبت 58 پس لرزه در دامغان
مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری سمنان نیز درباره پس لرزه‌های این زمین لرزه گفت: پس‌لرزه‌های بعد از زلزله ۹/۵ ریشتری دامغان به ۵۸ پس لرزه رسید. احمد طاهری در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» در دامغان با اشاره به اینکه بعد از زلزله ۹/۵ ریشتری دامغان تاکنون ۵۸ پس لرزه در این منطقه رخ داده است، گفت: بزرگترین این پس لرزه‌ها به بزرگی ۹/۴ ریشتر بوده است. به گفته وی، این پس لرزه‌ها خسارت چندانی نداشته و باعث ریزش بخشی از آوارها و خانه‌های خسارت دیده از زلزله شده است.
اسکان اضطراری زلزله‌زدگان
قائم‌مقام ستاد مدیریت بحران کشور هم در نهایت از عادی بودن وضعیت مناطق زلزله زده در استان سمنان خبر داد و افزود: بیش از دو هزار نفر از روستاییان زلزله زده در چادرهای امدادی اضطراری اسکان داده شدند. رحمت‌الله شیشه‌گر در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» از عادی بودن وضعیت مناطق زلزله زده سمنان خبر داد و افزود: پس از وقوع زلزله در منطقه «طرود» سمنان خساراتی به خانه‌های روستایی منطقه وارد شد و اکنون زلزله زدگان در چادرهای امدادی اسکان یافته‌اند.

هر ۱۰ سال؛ یک زلزله هفت ریشتری در ایران

بهرام عکاشه در گفت‌وگو با «ایسنا» درخصوص زلزله اخیر استان سمنان گفت: این زلزله در حدفاصل صفحه ایران مرکزی و شرق البرز مرکزی رخ داده است که در تاریخ هم زلزله‌های زیادی در مرز صفحه ایران مرکزی و البرز مرکزی به وقوع پیوسته است. البته با وجود اینکه قسمت تهران گسل‌های صفحه البرز مرکزی دارای راسته شرقی و غربی است، اما روند گسل‌های شرق البرز مرکزی، شمال شرق - جنوب غرب است که می‌توان گسل‌ فیروز کوه را نام برد. وی خاطرنشان کرد: احتمالا در این زلزله یکی از گسل‌های بین تهران و دامغان فعال شده است که این گسل‌ها دارای راستای شمال شرق و جنوب غرب هستند.
استاد بازنشسته دانشگاه تهران یکی از دلایل احساس این زمین لرزه در تهران را وقوع آن در ساعت‌های پایانی شب عنوان کرد و گفت: این زلزله در ساعت ۲۳:۵۳ رخ داده که بیشتر مردم در خواب بودند، البته چنانچه این زلزله در روز اتفاق می‌افتاد مردم تهران آن را احساس نمی‌کردند. استاد پیشکسوت زلزله شناسی ایران تصریح کرد: وقوع این زلزله کاملا عادی است و با توجه به لرزه خیزی منطقه چنانچه به وقوع نپیوندد، جای تعجب دارد، البته کشور باید آمادگی مواجهه با زلزله‌های بیشتر به‌خصوص زلزله‌هایی با بزرگای بالا که در چند سال گذشته رخ نداده است را داشته باشد و حتی منتظر زلزله‌هایی با بزرگی هفت و ۵/۷ ریشتر در آینده نزدیک باشیم؛ چرا که به طور متوسط باید هر دو سال یک بار، زلزله شش ریشتری در کشور و هر ۱۰ سال یک زلزله هفت ریشتری را انتظار داشت.
سال 31 هم‌چنین زلزله‌ای رخ داده بود
همچنین مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی در پی زلزله جمعه شب گذشته استان سمنان به ایسنا گفت: زلزله مذکور به احتمال زیاد مربوط به فعال شدن مجدد گسل «طرود» است که در تاریخ ۱۲ فوریه ۱۹۵۳ (۲۳ بهمن ۱۳۳۱)- با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴/۶ زمین‌لرزه مخربی تجربه کرد که در زلزله سال ۱۳۳۱ طرود ۹۷۰ تن کشته شدند.
وی افزود: زلزله جمعه شب گذشته بزرگای کمتر از 6 داشت، بنابراین تعیین دقیق ارتباط آن با گسل‌های از پیش شناخته شده مشکل است، ولی شواهد مربوط به پهنه کانونی نشان می‌دهد که زلزله مزبور با سازوکار امتداد لغز - تا جا‌به‌جایی به صورت گسل قائم عمل کرده است. ژرفای کانونی آن هم در برآورد‌های اولیه 10 تا 14 کیلومتر برآورد شده است.
وزیر کشور در حال بازدید از مناطق زلزله زده / عکس‌ها: ایسنا