توضیح بقایی درباره اظهاراتش در خصوص روابط ارامنه و عثمانی

معاون رییس‌‌جمهور درباره انعکاس اشتباه اظهاراتش در برخی از رسانه‌ها در خصوص روابط ارامنه و عثمانی توضیح داد. به گزارش خبرگزاری فارس، سوم شهریور همزمان با روز حمله متفقین به ایران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به برپایی نشست تخصصی تحت عنوان «ایران؛ پل پیروزی» برگزار کرد که در جریان این نشست حمید بقایی، معاون رییس‌ جمهور و رییس‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخنرانی با موضوع پیگیری خسارت‌های جنگ جهانی دوم در ایران داشت. در این سخنرانی به مناقشات ارامنه و ترکیه اشاره شد که با واکنش‌هایی روبه‌رو شد.

رییس‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره گفت: در سخنرانی همایش «ایران؛ پل پیروزی» به صورت گذرا به موضوع مناقشات بین عثمانی و ارامنه بدون هیچ تحلیل و اظهار نظر خاصی اشاره شد و به طور نمونه برای پیگیری‌های ایران درباره خسارات جنگ جهانی دوم به مباحث بین ترکیه و ارمنستان به‌‌رغم گذشت بیش از یک قرن اشاره شد که متاسفانه این مطلب به خوبی و درستی منعکس نشد.

وی ادامه داد: پس از اطلاع سازمان فرهنگی و گردشگری طی اطلاعیه‌ای این مساله اعلام شد، اما در این میان برخی سایت‌های سیاسی که سعی دارند آب را گل‌آلود کرده به میدان آمده و سعی دارند با تکرار خبر غلط منعکس شده این را به عنوان یک خطا و گاف مطرح کنند که باید گفت که خودشان در این حوزه قرار دارند به دلیل اینکه پس از انعکاس مطلب و صدور اطلاعیه سازمان میراث فرهنگی، پافشاری در این امر نشان‌دهنده این است که این سایت‌ها منطق رسانه‌ای ندارند و از هر فرصتی ولو به غلط یا دروغ برای تخریب افراد می‌خواهند استفاده کنند.

حسن محسنی، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: پس از انعکاس اشتباه خبر، با سفارت ترکیه تماس گرفتیم و صدور اطلاعیه در این رابطه را نیز خبر دادیم و سفیر ترکیه در تهران نیز عنوان کرد که متوجه اشکال رسانه‌ای در انتشار این اظهارات شده است.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارتباط بسیار خوبی با کشور ترکیه دارد.

گفتنی است پیش از این به نقل از بقایی اعلام شده بود که کشتار ارامنه در ترکیه پس از جنگ جهانی اول نسل کشی محسوب می‌شود که واکنش منفی رسانه‌های ترکیه را به دنبال داشت.