اعلام موضع ایران درخصوص مذاکره هسته‌ای با آمریکا
عکس‌ها: AFP

ولایتی و مهمانپرست اعلام کردند
موضع ایران درباره مذاکره با آمریکا
علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به همراه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه درباره مباحث مربوط به مذاکره ایران و آمریکا اعلام موضع کردند. ولایتی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در سفارت ایران در دمشق به اظهار نظر پرداخت؛ اما خبری که خبرگزاری فرانسه از کنفرانس مطبوعاتی ولایتی منتشر کرد بازتاب زیادی داشت؛ ولی به فاصله یک روز دفتر دکتر ولایتی اعلام کرد که خبرگزاری فرانسه سخنان دکتر ولایتی را تحریف کرده است.
در خبر خبرگزاری فرانسه که از سوی شبکه خبر صدا و سیما و نیز خبرگزاری ایلنا مخابره شده بود، آمده است: ایران آماده است درباره برنامه هسته‌ای خود با آمریکا گفت‌وگو کند. به گزارش «ایلنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولایتی در کنفرانسی خبری در سفارت ایران در دمشق گفت: به‌رغم اینکه اعتقادی به دولت آمریکا نداریم، آماده هستیم با این کشور درباره برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کنیم. اما دفتر مشاورت مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تکذیب خبر خبرگزاری فرانسه به نقل از دکتر ولایتی مبنی بر اینکه «ما آماده هستیم با این کشور (آمریکا) درباره برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کنیم» اعلام نمود که این خبر توسط خبرگزاری فرانسه تحریف شده است.
دفتر مشاورت در توضیح این خبر افزود: ولایتی که به دعوت مقامات سوریه به این کشور سفر کرده بود، در یک کنفرانس خبری با حضور بیش از ۴۰ خبرنگار، در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌.بی‌سی عربی پیرامون اظهارات امور خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی کشورش برای مذاکره با ایران گفته بود: «ما هیچ اعتمادی به دولت آمریکا نداریم؛ چون این کشور رفتارهای متناقضی را از خود نشان داده است؛ زیرا اولا اقداماتی را در شورای امنیت علیه ایران انجام داده است، ثانیا در داخل قوانینی را بر ضد ایران به تصویب رسانده و دوستان خود را نیز علیه ایران تحریک کرده است که البته با تجربه ۳۱ ساله ما، این نوع تحریم‌ها تاثیری بر عزم ایران نخواهد داشت. با این حال، ایران هیچ‌گاه مذاکره را رد نکرده و این اختصاص به آمریکا ندارد، بلکه هر ‌گونه مذاکره‌ای بر اساس تصمیمات ایران و برخی دیگر از کشورها مثل گروه ۱+۵ و گروه وین آن هم با تحفظاتی که جمهوری اسلامی ایران دارد، انجام خواهد شد»؛ بنابراین این خبر که «ما آماده هستیم با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کنیم.» تکذیب می‌شود.
واکنش به سخنان هیلاری کلینتون
همچنین به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الحیات ـ چاپ لندن ـ‌، ولایتی در جریان کنفرانس خبری در سفارت ایران در دمشق درباره اظهار نظرهای اخیر هیلاری کلینتون‌، وزیر خارجه آمریکا درباره آمادگی این کشور برای شروع مذاکرات با تهران گفت: ایران به دولت آمریکا اعتماد ندارد؛ چرا که آمریکایی‌ها همزمان رفتارهای متناقضی از خود نشان می‌دهند. آنها تمامی تلاش‌شان را برای تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل به کار بستند و قوانینی را در مخالفت با ایران به تصویب رساندند و از دوستان اروپایی‌شان هم خواستند که از آنها تقلید کنند؛ اما اعمال فشارهای آمریکایی‌ها بر اراده ما در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌‌ای بر اساس قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده NPT تاثیری نخواهد داشت.
وی تهدیدهای آمریکا را جنگ روانی علیه ایران توصیف کرد و افزود: تهران همچنان در راستای ایجاد همکاری‌های منطقه‌‌ای با کشورهای همسایه گام برخواهد داشت، حتی اگر که آمریکایی‌ها از آن رضایتی نداشته باشند.
او اطمینان داد که سرانجام آ‌مریکایی‌ها و متحدان‌شان دیر یا زود مجبور به ترک منطقه خواهند شد.
ولایتی همچنین به اسرائیل نسبت به توطئه‌افکنی برای ایجاد تفرقه میان گروه‌های مقاومت هشدار داد و گفت: کشورهای اسلامی و عربی و گروه‌های مقاومت باید در رویارویی با دشمنان متحد باشند.
وی همچنین بر حمایت جدی ایران از مقاومت در فلسطین و لبنان تاکید کرد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با رد اتهامات برخی گروه‌های عراقی مبنی بر سنگ‌اندازی ایران در برابر تشکیل دولت عراق به واسطه حمایت از جناح‌های سیاسی مشخص بیان کرد: ‌ایران هیچ خواسته مشخصی در رابطه با تشکیل دولت عراق ندارد؛ چرا که ما تنها خواهان تشکیل دولت عراق بر اساس خواسته و منافع ملت عراق و بدون دخالت بیگانگان هستیم.
وی همچنین حمایت ایران از هر گروه خاص در عراق را رد کرد و با اشاره به همکاری‌های منطقه‌‌ای که کشورهای منطقه به دنبال آن هستند،‌ گفت: ایران و سوریه از هرگونه همکاری با کشورهای منطقه برای تحقق اهداف مشترک استقبال می‌کنند. گاهی ملاحظه می‌شود که ایران، سوریه و ترکیه نشست‌های مشترکی را برگزار می‌کنند و گاهی هم عراق به آنها می‌پیوندد؛ ما از هر همکاری میان کشورهای منطقه برای حفظ استقلال آن استقبال می‌کنیم.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل درباره اتهام وارد شده به حزب الله مبنی بر دست داشتن در ترور رفیق حریری نیز تصریح کرد: از نظر ما این اتهامات بیشتر از آنکه جنبه قانونی داشته باشد جنبه سیاسی دارد و هدف از آن هم ایجاد تفرقه میان ملت لبنان است. ما و حزب الله این اتهامات را سیاسی می‌دانیم و تحلیل‌مان این است که اسرائیلی‌ها به دنبال ایجاد تفرقه میان ملت لبنان هستند.
وی ادامه داد: از همین جا اعلام می‌کنم که اگر این مساله (اتهامات) اتفاق بیفتد، دولت و مقاومت در برابر آن خواهند ایستاد. وارد شدن اتهام و مقاومت نکردن همگان در برابر آن هم بیانگر آن است که اسرائیلی‌ها می‌توانند به دخالت در امور لبنان بپردازند.
ولایتی در پایان هرگونه بحث با مسوولان سوری درباره تجهیز ارتش لبنان را رد کرد و گفت: ما درباره حمایت نظامی از ارتش لبنان در سوریه صحبتی نکردیم. ما از دولت و ملت لبنان حمایت می‌کنیم.
سخنان متفاوت سخنگوی وزارت خارجه
در این میان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود هم گفت: ایران بنا ندارد با آمریکا به طور دو جانبه مذاکره کند، کسی هم این حق را تاکنون اعلام نکرده است.
مهمانپرست دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به بحران‌های بین‌المللی در سطح جهان، مشکلات موجود، بررسی ریشه‌های این بحران، راه‌های حل آن، منطقی که پشت اعمال این سیاست‌ها توسط آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی وجود داشته است، افزود: به نظر ما همین رویکرد باعث ایجاد این بحران‌ها شده و منطق ما برای راه‌حل‌هایی که برای این بحران‌ها می‌تواند مطرح باشد چیزی است که در هر فرصتی می‌توان آن را به اطلاع همه مردم رساند.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگر کسی معتقد است می‌تواند از سیاست‌ها و عملکرد خود دفاع کند و برای این کار منطق قوی دارد، ما آمادگی داریم در حضور همه ملت‌های جهان منطق خود را مطرح کنیم که آیا منطق آنها برای دفاع از سیاست‌هایشان غلبه خواهد کرد یا منطق ملت‌های مستقل و آزاده جهان.
وی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که از آمادگی کشورش برای تعامل با ایران خبر داده است، با بیان اینکه ملت ما اهل گفت‌وگو و منطق است،‌ گفت: ما همواره نشان دادیم که برای تثبیت حقوق ملت بزرگ‌مان با منطق قوی خود آمادگی دفاع از کشورمان، منافع کشور و حقوق ملت بزرگ‌مان را داریم.
وی با بیان اینکه در زمینه برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه در طول ۳۰ سال گذشته همواره در این جهت تلاش کردیم، یادآور شد:‌ این موضوعی نیست که کسی شاهد آن نبوده باشد.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مباحثی که از سوی مقامات آمریکایی مطرح می‌شود،‌ گفت: این مباحث عملا با نوع رفتار آنها در تناقض است و به نظر می‌آید سیاست‌های اشتباه گذشته نومحافظه‌کاران همچنان توسط مقامات فعلی در حال دنبال شدن است. سیاست‌های غلط جمهوری‌خواهان که به شکست‌ها و هزینه‌های سنگین برای ملت آمریکا منجر شد و سیاست‌های غلطی که باعث شد کسی که شعار تغییر و رویکرد جدید را می‌دهد، رای بیشتری بیاورد.
وی ادامه داد: باید ببینیم این سیاست‌های متضاد که از سوی مقامات آمریکایی دنبال می‌شود و شعارهایی که می‌دهند و در عمل سیاست‌های غلطی که دنبال می‌کنند، چه میزان می‌تواند موثر باشد. مهمانپرست با اشاره به همزمانی ادامه سیاست‌های غلط گذشته و طرح این شعارها و ابراز تمایل برای گفت‌وگو ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که با نیات صادقانه این حرف‌ها زده شود. ما رویه ثابتی داریم و در عمل همواره در جهت صلح، ثبات منطقه و حل بحران‌های بین‌المللی قدم برداشته و از حقوق ملت‌مان دفاع می‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه به هیچ وجه حاضر به عقب‌نشینی از حقوق خود نیستیم، گفت: ما برای تثبیت حقوق ملت آمادگی داریم که منطق خود را در حضور مردم و رسانه‌های دنیا مطرح کنیم.
آمادگی ایران برای مذاکره با گروه وین
وی در خصوص گفت‌وگوهای ایران و گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) برای تبادل سوخت هسته ای گفت: ما منتظر پاسخ گروه وین و تعیین تاریخ و محل برگزاری جلسه با اعضای این گروه هستیم و فکر می‌کنیم می‌توان بحث تبادل سوخت را در فاصله زمانی خیلی کوتاهی دنبال کرد. ما برای مذاکره در رابطه با تبادل سوخت و تامین سوخت رآکتور تهران بر اساس بیانیه تهران آماده برگزاری نشست هستیم.
پیام کلینتون به متکی چه بود؟
خبرنگاری با اشاره به اظهارات هیلاری‌ کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه در کنفرانس کابل، پیام‌هایی را به منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران منتقل کرده است، از مهمانپرست خواست تا درباره نحوه این پیام رسانی و ماهیت این پیام‌ها سخن بگوید که وی پاسخ داد: اینکه خانم کلینتون گفته پیامی داده، باید از خودش بپرسید که چگونه پیام داده است.
مهمانپرست ادامه داد: اصل درخواست همکاری آمریکا با ایران در مورد افغانستان را قبلا به شکل‌های مختلف مطرح کرده بودند و مساله جدیدی نیست. ما در حل بحران‌های منطقه‌ در عراق، ‌افغانستان و برخی کشورهای دیگر اقدام کردیم و آمریکایی‌ها این را بهتر می‌دانند که نقش ما در تثبیت امنیت چه میزان بالا بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود:‌ اگر واقعا آمریکایی‌ها به دنبال همکاری با ایران برای تثبیت اوضاع و برقراری امنیت و آرامش در افغانستان هستند، بهتر است در مقابل راه‌های موثر ایران مانع‌تراشی نکنند یا از آن حمایت کنند.
واکنش شدید در برابر تعدی به کشورهای منطقه
مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال وقوع جنگ در منطقه گفت: مطالبی که در رابطه با احتمال وقوع جنگ در منطقه مطرح می‌شود، ابعاد مختلفی دارد که یک بعد آن این است که رژیم صهیونیستی اساسا به دنبال ایجاد فتنه و درگیری در منطقه است و سعی می‌کند برای جبران شکست‌های تهدیدآمیزی که داشته، در منطقه ایجاد فتنه کند. اینکه چه میزان امکان تحقق آن وجود دارد، بستگی به میزان مقاومت و عکس‌العملی خواهد داشت که کشورهای منطقه در مقابل این تهدیدات داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: بر اساس برآوردی که داریم به‌رغم میل برخی جریانات در داخل آمریکا یا کشورهای غربی به ویژه رژیم صهیونیستی نسبت به ایجاد تحرکاتی که امنیت منطقه را به هم بزند، با توجه به محاسبه‌ای که در رابطه با هزینه‌های این اقدام نسنجیده دارند، احتمال وقوع درگیری را پایین می‌آورند. وی با بیان این که ممکن است انگیزه به طور جدی باشد، افزود: اما احتمال عملی شدن آن به خاطر هزینه‌های بالا خیلی پایین خواهد بود.

درخواست مذاکره با آمریکا نداده‌ایم

ایسنا گزارش داد: منوچهر متکی‌، وزیر خارجه‌ در نشست مطبوعاتی مشترک با هور نام هونگ، وزیر خارجه کامبوج در پاسخ به این پرسش که آیا زمینه‌ای برای گفت‌وگوی دوجانبه با آمریکا وجود دارد؟ گفت: درخواستی از سوی ایران برای مذاکره مطرح نشده است. مواضع کشور ما در مورد رویکردهای منطقه‌ای و سیاست خارجی آمریکا بارها و بارها مطرح شده است. منطقه ما درگیر مسائلی است که به دلیل سیاست‌های نادرستی که به‌ویژه در یک دهه اخیر اتخاذ شده و پیامدش شکست‌های مختلفی است که آمریکایی‌ها با آن مواجه شده‌اند. وزیر خارجه تاکید کرد: ما تصحیح آن سیاست‌ها و رویکرد صحیح در برخورد با مسائل منطقه‌مان را راهی برای برون‌رفت از بحرانی که خود برای خود آفریدند، می‌دانیم. متکی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان و مکان انجام گفت‌وگو با گروه وین در مورد تامین سوخت رآکتور تهران، خاطرنشان کرد: امیدواریم رویکردی سازنده و شفاف را به دور از تبلیغات برای اجرای اعلامیه تهران و توافق سه‌جانبه در تهران داشته باشیم و از سوی گروه وین و جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل آژانس ماموریت پیدا کرده است این گفت‌وگوها را هماهنگ کند. وی گفت: محل این گفت‌وگوها علی‌القاعده وین خواهد بود و ما امیدواریم پیشرفت این روند را در آینده به اطلاع مردم و افکار عمومی برسانیم.