کمیسیون امنیت ملی اقدام برخی کشورها در خودداری از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی را بررسی کرد دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: از هفته گذشته تاکنون در پی تصویب قانون یک جانبه آمریکا و تحریم این کشور علیه ایران فرودگاه‌های انگلیس، آلمان و امارات از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کنند.

مهدی علیاری در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد:‌ طبق مصوبه کنگره آمریکا به منظور تحریم‌ فرآورده‌های سوختی علیه ایران، فرودگاه‌های برخی کشورها از روز پنج‌شنبه سوخت هواپیمای ناوگان هوایی ایرانی را تامین نمی‌کنند. وی افزود: در این راستا ناوگان هوایی ایران باید سوخت خود را تا حد امکان از داخل کشور تامین کند یا در کشورهای مسیر توقف و سوختگیری داشته باشند که این امر هزینه‌های پرواز را به دو برابر افزایش می‌دهد.

علیاری تصریح کرد: حمل‌ونقل هوایی ذاتا فعالیتی بین‌المللی است و تمامی تحریم‌ها علیه ایران ـ حتی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ـ با موازین بین‌المللی هوانوردی و اصول حقوق بشر مغایرت دارند، چه رسد به تحریم‌های یک‌جانبه کشورها که به تسری فرا سرزمینی قوانین خود می‌پردازند و پشتوانه اجرای آن را اعمال زور اقتصادی (تحریم‌های اقتصادی) قرار می‌دهند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی ایران تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا فراتر از قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل است که با توجه به غیر قانونی بودن آن سازمان بین‌المللی هواپیمایی (ایکائو) در یک ارزیابی منصفانه قانونی و حقوقی باید این اقدام را مورد بررسی قرار دهد و به غیر قانونی بودن اعمال این تحریم یکجانبه اذعان کند که یکی از کشورهای عضو خود دچار این چالش شده است.

علیاری خاطر نشان کرد:‌ تاکنون شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر با توجه به پروازهای گسترده خود به اروپا با این مشکل مواجه شده‌اند.

در این میان مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌گفت: تحریم سوخت هواپیما اقدامی‌بر ضد حقوق بشر و خلاف معاهدات بین‌المللی است.

«کاظم جلالی» در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، افزود: ایران می‌تواند با استناد به معاهده‌های بین‌المللی به سازمان ملل و ایکائو (سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری) شکایت کند. وی افزود: عدم تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی در فرودگاه کشورهای خارجی از مفاد قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل نیست و این نوع تحریم‌های غیرانسانی را رییس جمهور آمریکا در ادامه سیاست‌های یکجانبه و خصمانه کاخ سفید در قبال ایران به تصویب رسانده است. جلالی از برگزاری نشست مشترک وزیر راه و ترابری و نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس در روز یکشنبه برای بررسی موضوع تحریم سوخت هواپیماها خبر داد و افزود: کمیته ویژه‌ای نیز به منظور بررسی تحریم سوخت هواپیما در مجلس تشکیل شده که این کمیته از عصر یکشنبه کار خود را آغاز کرد.