سایت الف وابسته به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت‌: مایکل اسنایدر از تحلیل‌گران روابط بین‌الملل با انتشار مقاله‌ای هشدار داد هر نوع اقدام نظامی‌احتمالی علیه‌ایران عواقب وخیمی‌برای اقتصاد جهان در بر خواهد داشت که فائق آمدن بر آن بسیار دشوار خواهد بود‌. به نوشته سایت الف ‌این تحلیل‌گر غربی در مقاله خود و با عنوان هفت پیامد فاجعه بار اقتصادی اقدام علیه ‌ایران، ‌این هفت فاجعه را به‌این شرح اعلام کرد‌:

۱) افزایش چشمگیر بهای نفت: یکی از پیامدهای اولیه حمله احتمالی به ‌ایران‌ این خواهد بود که انتقال محموله‌های نفتی از طریق تنگه هرمز به شدت محدود یا ممکن است متوقف شود. با توجه به‌اینکه حدود ۲۰ درصد از نفت جهان از طریق تنگه هرمز به نقاط مختلف جهان منتقل می‌شود، به دنبال اختلال جدی در روند انتقال نفت از طریق تنگه هرمز، بازار نفتی جهان بلافاصله عنان گسیخته خواهد شد.

حتی برخی از تحلیل گران نیز معتقدند که بهای نفت به ۲۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. بنابر این آیا حاضر هستید تا به یک گالن گازوئیل ۸ تا ۱۰ دلار پول بپردازید؟ فکر می‌کنید اقتصاد ‌ایالات متحده‌آمریکا در بحبوحه‌این بحران تا چه مسیری پیش برود؟ حقیقت ‌این است که در تبادلات در اقتصاد فعلی جهان بهای نفت تاثیر چشمگیری دارد و اگر بهای نفت ناگهان دو یا سه برابر شود، سیستم اقتصادی بسیار متزلزل ‌ایالات متحده آمریکا فرو می‌پاشد.

۲) افزایش شدید نگرانی در بازارهای مالی جهان: حتی بدون بروز جنگ در سال ۲۰۱۰، نگرانی همچنان بازارهای مالی جهان را فرا گرفته است.

پیش‌تر نیز شاهد نابسامانی‌های غیرمنتظره در بازارهای مالی سراسر جهان بودیم و هیچ چیز به اندازه موضوع احتمال بروز جنگ نمی‌تواند فضای بازارهای مالی در جهان را با ترس و نگرانی تمام عیار فرا بگیرد.

زمانی که فضای بازارهای مالی آکنده از ترس و نگرانی خواهد شد، چه اتفاقی روی می‌دهد؟ زمانی که شاهد فروپاشی بازارهای مالی باشیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

۳) تجارت جهانی ناگهان فلج خواهد شد: زمانی بود که اقتصادهای جهان به طور نزدیکی به یکدیگر وابسته نبودند و حتی بروز یک جنگ در یک منطقه مهم جهان لزوما بر همه اقتصادهای دنیا تاثیر نمی‌گذاشت، اما اکنون همه چیز تغییر کرده است.

امروز اقتصادهای جهان در اصل به یکدیگر وابسته هستند. ‌این وابستگی ممکن است نقاط قوت اندکی داشته باشد، اما نقاط ضعف بسیاری دارد. اگر به‌ایران حمله شود، روند تجارت در سراسر جهان فلج خواهد شد. در تبادلات کالا و خدمات عمومی ‌به شدت اختلال ‌ایجاد می‌شود.‌

این باعث خواهد شد تا اکثر کشورهای جهان با یک رکود اقتصادی تمام عیار روبه‌رو شوند.

۴) هزینه‌های نظامی ‌به شدت افزایش می‌یابد: حتی اگر ‌ایالات متحده آمریکا به طور مستقیم وارد مناقشه احتمالی اسرائیل-‌ایران نشود، مطمئنا‌ دولت واشنگتن هزینه‌ها و منابع نظامی‌زیادی را در اختیار اسرائیل خواهد گذاشت. اگر حمله به‌ایران انجام شود،‌ ایالات متحده آمریکا مجبور می‌شود تحت فشار لابی اسرائیل و در بحبوحه مواجهه با بحران اقتصادی، هزینه‌های نظامی ‌خود را افزایش بدهد و ‌این افزایش هزینه‌ها می‌تواند برای اقتصاد متزلزل ‌ایالات متحده آمریکا مشکل‌ساز شود.

حقیقت‌این است که ‌ایالات‌متحده آمریکا پیش‌تر غرق در بدهی بوده است و در ‌این مقطع زمانی دولت واشنگتن با بیش از ۱۳ تریلیون دلار بدهی روبه‌رو است و احتمالا حمله به ‌ایران باعث وارد آمدن ضربه سنگینی بر پیکره بیمار اقتصاد‌ایالات متحده آمریکا خواهد شد.

۵) افزایش ناگهانی تورم: افزایش بهای نفت و همچنین هزینه‌های نظامی ‌از سوی ‌ایالات متحده آمریکا در صورت حمله به‌ ایران، منجر به افزایش تورم خواهد شد.

به دنبال‌این اتفاق شاهد افزایش نرخ بهره نیز خواهیم بود. در حقیقت در صورت حمله به‌ایران و بروز جنگ می‌توان بار دیگر شاهد‌ایجاد «تورم همراه با رکود» در اقتصاد جهان باشیم؛ شرایطی که تحت آن قیمت‌ها به طور سرسام‌آوری افزایش می‌یابد، اما رشد اقتصادی یا ساکن می‌ماند یا کاهش می‌یابد.

۶) روسیه به شدت از‌ این شرایط نفع خواهد برد: روسیه و دیگر تامین‌کنندگان مهم نفتی در خارج از خاورمیانه در صورت حمله به‌ایران از ‌این شرایط نهایت استفاده را خواهند برد.

روسیه یکی از تامین‌کنندگان مهم نفتی در جهان به شمار می‌رود و اگر در تامین نفت خاورمیانه خللی ‌ایجاد شود، ‌این به معنای به وجود آمدن یک ثروت بادآورده برای روس‌ها خواهد شد.

۷) افزایش چشمگیر بهای طلا در بازارهای جهانی: زمانی که بی اعتمادی بسیار زیادی در بازارهای مالی در جهان وجود دارد، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری چه چیزی روی می‌آورند؟ بله آنها به خرید طلا روی می‌آورند.

اکنون بهای طلا در بازارهای جهانی بالا است و در صورت بروز بی‌ثباتی در بازارهای جهانی به دنبال حمله احتمالی به‌ایران و روی آوردن سرمایه‌گذاران به خرید طلا، بهای طلا به شدت افزایش می‌یابد.

جنگ هرگز اتفاق خوشایندی نبوده است. اگر حمله به‌ایران انجام شود،‌ این حادثه گریبانگیر همه جهان خواهد شد و ممکن است اقتصاد جهان در طول زندگی نسل فعلی دیگر بهبود نیابد.

پس بیایید امیدوار باشیم به ‌ایران حمله نشود، چون‌ این اتفاق ناگوار برای هیچ‌کس در دنیا امری خوشایند نخواهد بود.

حتی بدون حمله به‌ ایران اقتصاد جهان در دوران سختی به سر می‌برد و اگر حمله به ‌ایران صورت بگیرد‌ این به معنای یک فاجعه تمام عیار و کامل برای اقتصاد جهان خواهد بود.

گزارش مرکز پژوهش‌ها از مصوبه تحریمی کنگره آمریکا

مرکز پژوهش‌های مجلس مصوبه جدید کنگره آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را بررسی و اعلام کرد که بر اساس این مصوبه، شرکت‌های صادرکننده نفت پالایش شده به ایران نیز شامل تحریم می‌شوند‌.

دفتر مطالعات سیاسی این مرکز با بیان این مطلب که کنگره آمریکا اخیرا اقدام به تصویب قانونی تحت عنوان «قانون جامع تحریم‌ها، پاسخگویی و خروج سرمایه» کرده است که از تمهیدات مالی جدید آمریکا برای افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی ایران و تشدید تحریم‌ها بر ضد کشورمان محسوب می‌شود، افزود: طرح اولیه این قانون ابتدا توسط «کریستوفر داد»، رییس کمیته امور بانکداری سنا و «ریچارد شلبای» از دیگر اعضای کنگره ارائه شد و هدف از آن تشدید تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در ارتباط با ایران در کنار تهدید کشورمان به اعمال تحریم‌های شدیدتر در صورت تداوم فعالیت‌های غنی‌سازی از سوی ایران بوده است.

مرکز پژوهش‌ها افزود: این طرح که چارچوب اولیه آن در ۲۸ ژانویه سال ۲۰۱۰ توسط سنا تصویب شد، از طریق ملزم کردن رییس جمهور آمریکا به مجازات شرکت‌هایی که نفت تصفیه شده به ایران ارائه کرده یا به کشورمان در زمینه توسعه ظرفیت پالایش خود کمک می‌کنند، به تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌پردازد. شرکت‌هایی که نفت پالایش شده به ایران منتقل می‌کنند و بیمه‌گران آنها نیز هدف این قانون قرار می‌گیرند.

مرکز پژوهش‌ها در ادامه افزود: با توجه به نهایی شدن این طرح در دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا، جلسات مشترک این دو مجلس برای تصویب یک متن واحد از ۲۸ آوریل سال ۲۰۱۰ آغاز شده که این جلسات تا پایان ماه «مه‌» ادامه خواهد داشت.