هشدار شدید به آمریکایی‌ها
اوباما مصوبه تحریم علیه ایران را با حضور مقامات اقتصادی، سیاست خارجی و کنگره امضا کرد- عکس: AFP
دنیای اقتصاد- در شرایطی که باراک اوباما در حضور جمعی از مقامات آمریکا مصوبه کنگره درباره اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه‌ایران را امضا کرده است‌.

همزمان علی لاریجانی رییس مجلس هم طی یک کنفرانس مطبوعاتی هشدار داد که رفتار آمریکایی‌ها برای ‌این کشور گران تمام می‌شود‌. لاریجانی همچنین از اقدام مجلس برای بررسی طرحی خبر داد که بر اساس‌این طرح، ‌ایران علیه بانیان صدور قطعنامه مقابله به مثل خواهد کرد‌. در سوی دیگر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه هم با نگارش نامه‌های جداگانه‌ای به اعضای اتحادیه اروپا هشدار داد تشدید تحریم‌های اروپا علیه ‌ایران پیامد‌های ناگواری بر روابط‌ ایران با اتحادیه اروپا به دنبال خواهد داشت. در آخرین تحول هم لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل با انتقاد از رفتار اخیر غرب در قبال ‌ایران گفت‌: تصمیم شورای امنیت گیج‌کننده است؛ زیرا صدور قطعنامه و اعمال تحریم‌های جدید علیه ‌ایران با ابراز تمایل به آغاز گفت‌و‌گوها در تضاد و غیر منطقی است‌.

امضای اوباما برمصوبه کنگره آمریکا
پیش از این مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با تصویب لایحه‌ای تحریم‌های یکجانبه ای علیه ایران در نظر گرفتند
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا‌، لایحه‌ تحریم‌های یکجانبه جدید این کشور علیه ایران را امضا کرد.‌این لایحه که 3 تیرماه درکنگره آمریکا تصویب شد، محدودیت‌هایی را علیه شرکت‌های صادرکننده محصولات نفت پالایش شده به‌ایران همچون بنزین و سوخت هواپیما اعمال می‌کند.
به گزارش ایسنا، اوباما روز پنج‌شنبه پس از امضای‌این لایحه گفت که این تحریم‌ها شدیدترین تحریم‌هایی است که کنگره آمریکا تاکنون علیه تهران اعمال کرده است و خرید نفت پالایش شده و نیز کالاها و خدماتی را که برای مدرنیزه کردن بخش نفت و گاز طبیعی‌اش نیاز دارد، برای ایران دشوار خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اوباما گفت که اگرچه در دیپلماسی همچنان باز است، اما در صورتی که ایران همچنان به درخواست‌های بین‌المللی برای توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود بی‌اعتنایی کند، تحت فشارهای بین‌المللی هر چه بیشتر قرار خواهد گرفت. رییس‌جمهور آمریکا گفت: ما به وسیله این تحریم‌ها و تحریم‌های دیگر به قلب توانایی دولت ایران برای تامین بودجه و توسعه برنامه‌های هسته‌‌ای‌اش ضربه می‌زنیم. ما به دولت ایران نشان می‌دهیم که اعمالش عواقبی دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما با ادعای اینکه ایران پیشنهاد گفت‌وگو را که وی پس از ورود به کاخ سفید به ایران ارائه کرد نادیده گرفت، مدعی شد: ایران تاکنون مسیر بی‌اعتنایی را انتخاب کرده است. به همین دلیل ما ائتلافی گسترده‌تر و عمیق‌تر از کشورها را به وجود آورده‌ایم تا دولت ایران را تحت فشار قرار دهیم.
رییس‌جمهور آمریکا در عین حال گفت: دولت ایران هنوز حق انتخاب دارد. در دیپلماسی همچنان باز است. ایران می‌تواند ثابت کند که اهدافش صلح‌آمیز است. می‌تواند به وظایفش تحت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان. پی. تی) عمل کند و به امنیت و رفاهی که شایسته یک ملت بزرگ است، دست یابد.


آن چنان که پیش از‌این، خبرگزاری‌های داخلی گزارش کرده بودند، مصوبه کنگره آمریکا، دسترسی شرکت‌هایی که برای ایران محصولات نفت پالایش شده تامین می‌کند را به بازارهای آمریکا قطع می‌کند. علاوه بر آ‌ن شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، از جمله شرکت‌های غیرآمریکایی که برای ایران خدمات مالی، بیمه یا کشتیرانی فراهم می‌کنند. همچنین می‌تواند بانک‌های غیرآمریکایی را که با برخی عناصر خاص ایرانی که در فهرست سیا قرار دارند از سیستم مالی آمریکا حذف کند. لایحه تحریم‌های کنگره آمریکا علاوه بر آن به ایالات و دولت‌های محلی آمریکا اجازه می‌دهد که سرمایه‌گذاری خود را از شرکت‌های خارجی که در بخش انرژی ایران فعالیت دارند، ‌خارج کنند و تحریم‌های تجاری موجود آ‌مریکا علیه کالاهای ایرانی را با کاهش تعداد محصولاتی که از تحریم مستثنی قرار داده شده‌اند، تشدید خواهد کرد. بر اساس این مصوبه هر شرکتی که از طریق فروش فرآورده‌های نفتی پالایش شده به ایران عوایدی معادل یک میلیون دلار یا بیشتر کسب کند یا در طول یک سال به تدریج به تامین این فرآورده‌ها به ارزش بیش از 5 میلیون دلار به ایران مبادرت ورزد، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد. چنین شرکت‌هایی اجازه فعالیت در بخش‌های مالی، بانکی یا بازارهای سهام آمریکا را نخواهند داشت.
گفتنی است، پیش از تصویب‌این تحریم‌ها در کنگره آمریکا، سران اتحادیه اروپا در ۲۷ خرداد و خزانه‌داری آمریکا در ۲۶ خرداد سال جاری، تحریم‌های یکجانبه دیگری را علیه تهران تصویب کردند. اما‌ این اقدامات یکجانبه علیه تهران با انتقاد شدید روس‌ها مواجه شد و مقامات کرملین به صراحت اعلام کردند که از‌این اقدامات یکجانبه حمایت نمی‌کنند. در همان روزها، دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه در گفت وگو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفت: اگر ما با آمریکا توافق کردیم که تحریم‌ها (علیه‌ایران) مشارکتی هستند، پس تحریم‌های یکجانبه، چه تحریم‌های آمریکا باشند، چه اتحادیه اروپا و چه هر کشور دیگری، اوضاع را وخیم خواهند کرد، زیرا با هیچ‌کس مورد موافقت قرار نگرفته‌اند. وی با بیان‌این که تحریم‌ها به آمریکا لطمه‌ای نمی‌زنند، چرا که واشنگتن برخلاف مسکو و پکن رابطه‌ای با‌ایران ندارد، افزود: اما‌اینها (تحریم‌ها) در عین حال به توافقات ما نیز لطمه می‌زنند، زیرا در نهایت سایر کشورها نیز می‌توانند مشمول ‌این تحریم‌ها شوند، اما ما زمانی که قطعنامه‌ای مشترک را برنامه ریزی می‌کردیم و زمانی که آن را در شورای امنیت سازمان ملل [چهارمین قطعنامه علیه‌ایران را در ۱۹ خرداد سال‌جاری] تصویب کردیم، در‌این باره توافقی نکرده بودیم. مدودف گفت: با ‌ایران باید گفت‌وگو برقرار کرد، در موارد لازم فشار آورد و به موضعی سازنده فراخواند، تحت هیچ شرایطی نباید برای مردم مشکل ‌ایجاد شود و باید با همکاری عمل کرد، با مشارکت عمل کرد. اگر ما بدین گونه رفتاری مسوولانه داشته باشیم، من یقین دارم که در نهایت به نتیجه خواهیم رسید.
اظهارات اوباما به هنگام امضای مصوبه کنگره آمریکا در حالی صورت گرفته است که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند : این تحریم‌ها تاثیری بر اراده ایران برای استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای ندارد و ایران به هیچ‌وجه از حق خود در این باره نخواهد گذشت.
محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور هفته گذشته در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال ۸۹ در پاسخ به پرسشی درباره‌ مصوبه‌ کنگره آمریکا مبنی بر تحریم ایران به ویژه در زمینه بنزین و سوخت، تاثیر تحریم‌ها و تدابیر ایران در قبال آنها گفت: مطمئن باشید تحریم در بخش انرژی تاثیر مثبت بر اقتصاد ایران دارد، اما در گفت‌وگوها تاثیر منفی. تا قبل از این فکر می‌کردیم آنها با تاریخ دنیا، ملت ایران و خاورمیانه آشنا نیستند اما الان به این نتیجه رسیدیم که آنها جغرافیا هم نمی‌دانند. ایران کشوری وسیع و دارای ۷۵ میلیون نفر جمعیت است و به لحاظ ذخایر نفت و گاز مقام دوم را در دنیا دارد و در یک هفته‌ می‌تواند تولید بنزین خود را ۲۰ میلیون لیتر افزایش دهد و مردمش می‌توانند همین امروز تصمیم بگیرند تا مصرف بنزین خود را به نصف کاهش دهند. اما مثل این‌که آنها سرشان را مثل کبک در برف کرده‌اند ما دوست داریم روابط‌مان با دنیا با احترام، همکاری و صداقت باشد ما به آنها می‌گوییم که اشتباه می‌کنند اما اگر اشتباه کردند، این طور که به ما ضرر برسانند آنها به خودشان آسیب می‌رسانند. شما می‌توانید با کنار گذاشتن اشتباهات محبوب ملت‌ها باشید چرا می‌خواهید مغفول باشید؛ بنویسید آنقدر بنویسید و منتشر کنید ما هم می‌نشینیم و می‌خندیم شاید فکر می‌کنند که ایران جزیره‌ای میان اقیانوس است و با ذره‌بین باید آ‌ن را پیدا کرد یا چشم ما به دست آنها است. هر جا تحریم کنید به سرعت تبدیل به فرصت عالی در اقتصاد ایران می‌شود اگر قبول ندارید خوب این کار را انجام دهید و نتیجه‌اش را ببینید.
احمدی‌نژاد تاکید کرد: این رفتار شما بدبینی و بی‌اعتمادی ما را بیشتر می‌کند، البته یک مقدار از این رفتارها از لاعلاجی است به هر حال آنها به رژیم صهیونیستی تعهد دادند اقدامی را علیه ایران انجام دهد اما چه کار می‌خواهند بکنند. آنها جز پذیرش ایران راهی ندارند. شما هم خیلی سخت نگیرید.


علی لاریجانی در کنفرانسی خبری در دمشق:
تهدید آمریکا برایش گران تمام می‌شود
عکس: مهر


رفتار چین و روسیه در قبال قطعنامه پسندیده نبود
مجلس طرح مقابله به مثل را بررسی می‌‌کند
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صدور قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران برای تهران تازگی ندارد، تصریح کرد: ادامه روش تهدیدآمیز آمریکا در قبال ایران برای واشنگتن گران تمام می‌شود.
به گزارش ایسنا و ایرنا، علی لاریجانی که روز پنج شنبه و در پایان سفر دوروزه خود به سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر شده بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش ایران در مقابل تهدیدات آمریکا چگونه است، گفت: مساله حرف‌های گنده زدن آمریکایی‌ها نسبت به ایران سابقه‌ای 30 ساله دارد و چیز جدیدی نیست.
رییس مجلس گفت: در این ۳۰ سال آمریکایی‌ها با سنگ اندازی در مقابل ملت ایران به دنبال آن بودند که کشور ما در بخش‌های مختلف صنعتی، هسته‌ای و سیاسی پیشرفت نکند. خصوصا پس از جنگ‌های مخرب و جنایتکارانه‌ای که طی ۲۰ سال گذشته اتفاق افتاد و آنها به این فهم رسیدند که دنیای امروز دنیای زورگویی نیست.
رییس مجلس گفت: ما روی پای خود ایستادیم و به پیشرفت‌هایی دست پیدا کردیم؛ هر چند آنها در مقابل پیشرفت‌های ایران نگاه مخربانه‌ای داشتند. ما در این راه مشقت زیادی را تحمل کردیم که بتوانیم تکنولوژی‌های پیشرفته را به دست بیاوریم. آنها نمی‌توانند با زبان زور با ملت‌ها صحبت کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر خروج برزیل از مداخله در پرونده هسته‌ای ایران گفت: مساله هسته‌ای ایران از راه سیاسی قابل‌حل است. اگر آمریکا بخواهد با روش گذشته خود یعنی تهدید عمل کند، این موضوعی است که برای آنها پرهزینه خواهد بود و گران تمام می‌شود.
لاریجانی افزود: آنها به دنبال گروکشی در مساله هسته‌ای هستند، مساله آنها در حقیقت مساله هسته‌ای کشورمان نیست. آنها در جلسات خصوصی خود مطرح می‌کنند که موضع ایران در مساله فلسطین مدنظر آنها است. وی تصریح کرد: آنها فکر می‌کنند با این فشارها می‌توانند حمایت ایران از فلسطین را کاهش دهند، ما همیشه در کنار مردم فلسطین هستیم و آنها مورد حمایت ما هستند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل ورود دو کشور ترکیه و برزیل جهت میانجیگری در پرونده هسته‌ای ایران گفت: حتما اطلاع دارید که ورود برزیل و ترکیه به بحث اتمی ایران در پی درخواست ما از این دو کشور نبود؛ بلکه اوباما رییس‌جمهور آمریکا از این دو کشور خواست که در این زمینه میانجیگری کنند. رییس مجلس با تاکید بر این‌که در سفری که به ترکیه داشتم، اردوغان نامه اوباما را به اینجانب نشان داد، گفت: البته به دوستمان آقای اردوغان گفتم که اعتمادی به حرف‌های اوباما نیست؛ اما دو کشور برزیل و ترکیه معتقد بودند که آمریکا درخواست خود را به صورت جدی مطرح کرده و این درخواست را دنبال می‌کند.
لاریجانی افزود: شاهد بودند که آمریکا پس از دو هفته همان مسیر گذشته خود را طی کرد و اعتنایی به نامه خود نکرده است، البته تا جایی که اطلاع دارم این دو کشور در این زمینه تلاش می‌کنند. لاریجانی افزود: من به دو کشور ترکیه و برزیل حق می‌دهم که از آمریکا ناراحت باشند. آمریکا و شخص رییس‌جمهورش به کشورهای ترکیه و برزیل حیله زده است.
وی افزود: شما تردید نکنید که این قطعنامه‌ها برای ما تازگی ندارد و روش‌های آمریکا رو شده و دنیای امروز نسبت به این مساله آگاهی دارد، ما به راه خود در مساله هسته‌ای با جدیت ادامه خواهیم داد.
رییس مجلس در ادامه گفت: البته ما در مجلس ایران طرحی را دنبال می‌کنیم که به زودی مطرح می‌شود و در آن رفتار ایران را در موضوع مقابله با این پدیده غیرعادلانه روشن می‌کند. از جمله این بند طرح مذکور که کشورهایی که کشتی‌های ایرانی را بازرسی می‌نمایند با آنها مقابله به مثل خواهد شد.
سیاست اوباما، دیپلماسی پاندولی است
رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره امضای قانون تحریم ایران از سوی باراک اوباما نیز گفت: من فکر می‌کنم این تصمیماتی که با سروصدا اعلام می‌کنند، نوعی ژست توخالی است. آیا قبل از این تصمیم شرکت‌های آمریکایی در زمینه نفت و گاز با ایران همکاری داشته‌اند؟ لاریجانی افزود: نمی‌گویم که این تحریم‌ها هیچ تاثیری ندارد، اما این تصمیمات کم خاصیت و پرسروصدا است، به همین دلیل یک نوع ژست سیاسی توخالی است.
رییس مجلس کشورمان در ادامه افزود: متاسفانه اوباما نوعی دیپلماسی پاندولی را ارائه می‌کند و اعتقادی از جهت دیپلماسی ندارد. زمانی در کشورهای مصر و ترکیه اعلام کرد «از حقوق مسلمانان دفاع نماید»، اما امروز شاهدیم که این حرف‌ها با عملش تفاوت دارد. آمریکا رفتار مفتضحانه سیاسی را دنبال می‌کند.
لاریجانی در ادامه با اشاره به نوسان موضع روسیه در قبال کشورمان گفت: روسیه از گذشته به دلیل همسایگی، نسبتی با ایران برقرار می‌کرد و ما روابط نسبتا گسترده‌ای با روسیه در مسائل اقتصادی و حتی نظامی داریم. اما شما این را مشاهده کردید که ما در دوره‌های مختلف حتی در زمان شوروی سابق که در پشت صدام قرار گرفته بود، تکیه اصلی ما بر توان ملی خودمان بود. رییس مجلس تاکید کرد: در شرایط فعلی تصور می‌کنم مسیر همکاری ایران و روسیه در برخی از مسائل اختلاف نظر وجود دارد، اما مسیر معمولی است و گفت‌وگوهایی در آن صورت می‌گیرد.
رییس مجلس تاکید کرد: برداشت من این است که منافع مشترک بین دو کشور به قدری وجود دارد که باید با نگاه سازنده نسبت به همکاری‌های یکدیگر نگاه شود.
رفتار چین و روسیه پسندیده نبود
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی رابطه ایران با دو کشور چین و روسیه به جهت رای مثبت آنها در شورای امنیت به پرونده هسته‌ای ایران گفت: فکر می‌کنم رفتار چین و روسیه در قبال قطعنامه شورای امنیت پسندیده نیست، به نفع خود آنها هم نیست، اما همکاری ما با این دو کشور بر مبنای دیگری استوار است؛ بنابراین نباید انتظار داشت که حوادث تاکتیکی تاثیرات بزرگی بر روابط مان بگذارد.
همچنین رییس مجلس در رابطه با تحویل موشک‌های اس 300 از سوی روسیه به کشورمان گفت: فکر می‌کنم این موشک‌ها براساس قرارداد گذشته بین ما و روسیه بسته شد و این هم هیچ ارتباطی به این قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت نخواهد داشت و مساله دفاعی است. رییس مجلس گفت: باید با روس‌ها در این زمینه بیشتر صحبت کنیم. لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در دیدار با سران گروه‌های فلسطینی مستقر در دمشق راهکارهای شکست حصر غزه و مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی مورد بحث قرار می‌گیرد؟ گفت: قاعدتا زمانی که با این دوستان می‌نشینیم در این موارد صحبت می‌کنیم، راجع به چشمه‌های آبگرم لاریجان صحبت نمی‌کنیم. رییس مجلس تاکید کرد: در این زمینه‌ها بحث‌های خوب و راهگشایی با گروه‌های فلسطینی داشتیم.
لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از اجلاس فوری بین‌المجالس اسلامی چه انتظاری دارید؟ گفت: کنفرانس دمشق در زمینه کمک به مردم فلسطین به راهکارهای خوبی رسید. هم در موارد کمک رسانی به مردم غزه تمهیداتی اندیشیده شد و هم اینکه مکانیزم‌هایی طراحی شد و از پارلمان‌های مجالس اسلامی خواسته شد که این مکانیزم‌ها را پیگیری نمایند.
رییس مجلس تاکید کرد: در زمینه پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی تصمیماتی گرفته شد که دبیرخانه با کمک بعضی از پارلمان‌ها که ریاست آن را سوریه بر عهده دارد، مسوولیت پیگیری کمک‌ها را بر عهده گرفت.
رییس مجلس همچنین با اشاره به متقاعد کردن قاهره در رابطه با ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت: تا جایی که اطلاع دارم دولت مصر اعلام کرد که از طریق گذرگاه رفح کمک‌هایی را اعزام می‌کنیم، البته گاهی این کمک‌ها صورت می‌گیرد و گاهی هم صورت نگرفته است.