مرد عنکبوتی در راه است

با پیوستن ۷ بازیگر جدید به فهرست نقش‌آفرینان «مرد عنکبوتی ۴ و ۵» این پروژه سینمایی به‌ زودی مقابل دوربین می‌رود. «جمی بل»، «آنتون یلچین»، «کیلی ریس» «آرون یوهانسون» « آندرو گارفیلد» ‌و «لوگان لرمن» به همراه «آلدن اهرن ریچ» از جمله نقش‌آفرینان جدید این پروژه هستند. «اسپایدرمن ۴» (مرد عنکبوتی) برای نمایش در ۶ مه (نیمه اردیبهشت سال ۲۰۱۱) آماده نمایش می‌شود. بنا بر اعلام ‌هالیوود ریپورتر، بازیگرانی چون «توبی مگوایر»، «میشل پاپاجون» و «جی.کی سیمونز» نیز از پیش برای ایفای نقش‌های اصلی «مرد عنکبوتی۴» انتخاب شده‌اند. بنا براین گزارش، «مرد عنکبوتی۴» نیز با کارگردانی «سام ریمی» (خالق قسمت سوم) و با تهیه‌کنندگی «کلمبیا پیکچرز» به تولید می‌رسد. فیلمنامه جدیدترین نسخه از «مرد عنکبوتی» ابتدا توسط «جیمی واندربلت» نویسنده آثاری چون «زودیاک»، به نگارش درآمد و نسخه تکمیل شده آن توسط «دیوید لیندسی آبایر» آماده فیلمبرداری می‌شود. «واندر بلت» که پیش از این فیلمنامه جدیدترین ساخته «دیوید فینچر» را نوشته است، داستان مرد عنکبوتی ۴ و۵ را در حالی می‌نویسد که هنوز حضور هیچ‌کدام از شخصیت‌های اصلی قبلی «مرد عنکبوتی۳» در این فیلم قطعی نشده است. در قسمت قبلی وجود سه شخصیت منفی و ماجراهای فرعی فراوان و افراط در استفاده از جلوه‌های ویژه صدمه‌های زیادی به فیلم زده بود. واندر بلت نوشتن فیلمنامه مرد عنکبوتی را پس از دیوید کوئپ، آلوین سارجت و سام ریمی نویسنده فیلمنامه‌های قسمت اول و دوم بر عهده گرفته و کمپانی سونی این بار هم با فیلمنامه‌نویسان زیادی مذاکره کرده بود، اما به نظر می‌آید واندر بلت به خاطر تبحر در خلق روابط، میان شخصیت‌ها انتخاب شد. اما هنوز هیچ چیز درباره این دو قسمت مشخص نیست و حتی داستان فیلم هم تاکنون لو نرفته است. فقط پیش از تصمیم جدید کمپانی سونی اعلام شده بود که فیلم در سال ۲۰۱۱ به نمایش درخواهد آمد که با این اتفاق جدید ممکن است تاریخ نمایش هم عوض شود. فروش حدود ۳۳۶ میلیون دلاری «مرد عنکبوتی ۳» مسوولان استودیوکلمبیا و سونی را برای تولید سری چهارم این مجموعه ترغیب کرده است. از مدت‌ها پیش و حتی قبل از اکران قسمت سوم این فیلم پرطرفدار، ساخت قسمت چهارم آن قطعی شده بود و بعد هم، از قسمت پنجم صحبت‌هایی شد؛ اما قرار بود این فیلم‌ها جداگانه ساخته شود.

به نظر می‌رسد، زمان طولانی نگارش فیلمنامه مرد عنکبوتی ۴، باعث شده که هر ۲ قسمت این فیلم با هم ساخته شوند.

در واقع نویسنده این فیلمنامه هم‌اکنون مشغول نوشتن فیلمنامه هر دو قسمت است و به همین دلیل کمپانی سونی ترجیح داده که این فیلم را در ماراتنی نفسگیر بسازد. ساخت قسمت‌های ۴ و ۵ و حتی ۶ مرد عنکبوتی از مدتی پیش مشخص شده بود. سونی پیکچرز و مارول استودیوز در پی پولسازی مفرط سه‌گانه «مرد عنکبوتی» تاکید کردند که ساخت قسمت‌های بعدی آن در دستور کار است. اتفاقی که کارگردان و بازیگران فیلم به آن واکنشی مبنی بر استقبال از این پروژه‌ها و تمایل برای حضور در آنها نشان ندادند.

«سام ریمی»، کارگردان مرد عنکبوتی که با این فیلم به شهرت رسید در این باره گفت: «مسلم است که ما مرد عنکبوتی ۴، ۵ و ۶ هم خواهیم داشت؛ اما بعید است که من نویسنده فیلمنامه آنها باشم، زیرا فعلا ذهنم مغشوش است و پاکسازی آن هم طول می‌کشد.»

سام ریمی دلایل خاص خودش را برای این تصمیم دارد. او گویا چندان به موفقیت قسمت‌های بعدی فیلم امیدوار نیست: ‌روایت داستان این قهرمان مسوولیت بزرگی است؛ چراکه کودکان به او به چشم یک قهرمان بزرگ می‌نگرند. بی‌تردید شما تمایل به ساخت فیلمی ندارید که آنها را ناامید کند.

سام ریمی، حتی با وجود موفقیت‌های بزرگ سه فیلمش، گفت که این فیلم را چندان جدی تلقی نمی‌کند. شرکت فیلمسازی «سونی» هنوز در خصوص زمان و داستان فیلم «مرد عنکبوتی ۴» اطلاعاتی منتشر نکرده است. از چندی پیش توسط تهیه‌کنندگان این پروژه اعلام شده است که «مرد عنکبوتی ۴ و ۵» همزمان مقابل‌ دوربین می‌روند.

توبی مگوایر و دیگر بازیگران اصلی فیلم چندی پیش اعلام کردند که در قسمت چهارم بازی نخواهند کرد، مگر آنکه سام ریمی کارگردانش باشد. مگوایر در این خصوص گفت: «اگر داستان خوبی در اختیار باشد و سام ریمی همچنان کارگردان قسمت‌های بعدی باشد، در مورد آن تصمیم‌گیری خواهم کرد و در غیر این صورت من حضور نخواهم داشت.» البته او قبل از این اعلام کرده بود که دوست ندارد در قسمت‌های بعدی این فیلم حضور داشته باشد، هرچند که خودش می‌گوید: «من دقیقا چنین چیزی را اعلام نکردم. من همیشه تصور می‌کردم که این سری فیلم یک سه‌گانه خواهد بود و در نهایت همه ما با آن خداحافظی می‌کنیم ولی حالا که بحث از یک سه‌گانه جدید است، باید منتظر شرایط تازه در آینده بود.»

مگوایر حتی برای اینکه مدتی از فضای مرد عنکبوتی و داستان‌های قهرمانانه آن دور باشد، در فیلم robotech بازی کرد. هرچند که این فیلم هم فضایی فانتزی داشت و در اصل برداشتی از یک کارتون دنباله‌دار ژاپنی درباره ربات‌های غول پیکر بود. کریستین دانست هم نظر چندان مثبتی برای بازی در قسمت‌های بعدی این فیلم نداشته و تا کنون هم اظهار نظر قطعی در این باره نکرده است.

البته همه می‌دانند که بخش بزرگی از موفقیت «مرد عنکبوتی» به بازیگران و کارگردان آن مربوط می‌شود و شاید به همین دلیل هم کمپانی سونی در مرحله پیش تولید برای اعلام نام کارگردان و بازیگران فیلم عجله نکرد و گویا قصد دارد نظر مثبت عوامل قبلی فیلم را برای حضور در قسمت‌های جدید به دست آورد تا مرد عنکبوتی ۴ و ۵ و شاید ۶ موفقیت‌های قبلی‌اش را تکرار کند.در نسخه پنجم مرد عنکبوتی یک موجود هولناک، شرور و قدرتمند پای به خیابان‌های شهر نیویورک گذاشته و قصد نابودی و آزار مردم این شهر را دارد.