دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح تمدید دوره فعلی شوراهای اسلامی شهر و روستا و تعویق انتخابات شوراها برای برگزاری همزمان این انتخابات با انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری رای مثبت دادند.

در صورت تصویب نهایی این طرح و تایید شورای نگهبان، انتخابات دوره بعدی شوراهای اسلامی همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم برگزار می‌شود.

برای تسهیل در تجمیع انتخابات
رای مجلس به تمدید دوره فعلی شوراها
دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح تمدید دوره فعلی شوراهای اسلامی شهر و روستا و تعویق انتخابات شوراها برای برگزاری همزمان این انتخابات با انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری رای مثبت دادند.
در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی کلیات طرح برگزاری انتخابات دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا با دوره یازدهم ریاست‌جمهوری که به پیشنهاد شورای‌عالی استان‌ها ارائه شده بود، در دستور کار مجلس قرار گرفت که در نهایت بعد از سخنان نمایندگان موافق و مخالف، نمایندگان مجلس با 117 رای، کلیات این طرح را به تصویب رساندند. همچنین 100 نماینده نیز به این طرح رای منفی و 8 نماینده رای ممتنع دادند. این در حالی است که معاون وزیر کشور که به عنوان نماینده دولت در جلسه دیروز مجلس حاضر بود، مراتب مخالفت شدید دولت با این طرح را به اطلاع نمایندگان رساند.
در صورت تصویب نهایی این طرح و تایید شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخابات دوره بعدی شوراهای اسلامی همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم برگزار می‌شود و دوره فعلی شوراها تا آن زمان تمدید خواهد شد.
به این ترتیب دوره سوم شوراهای شهر به جای چهار سال حدودا شش ساله می‌شود.
مخالفان: مردم برای ۴ سال رای داده‌اند
مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود به عنوان مخالف طرح تمدید دوره سوم شوراها، با استناد به اصول 101 و 102 قانون اساسی بیان داشت: شورای‌عالی استان‌ها نمی‌تواند خارج از حیطه وظایفش طرحی را تنظیم کند. در هیچ جای قانون نیامده شورای‌عالی استان‌ها می‌تواند درباره برگزاری انتخابات لایحه بدهد. وی افزود: خود دولت که برگزار‌کننده انتخابات است، در جلسات مختلف اعلام کرده که آمادگی برگزاری انتخابات را دارد و مخالف این طرح است. نماینده لنگرود یادآور شد: مردم اعضای شوراها را برای مدت 4 سال انتخاب کرده‌اند؛ ما چه کاره هستیم که افرادی که برای 4 سال انتخاب شده‌اند، به مدت دو سال دیگر در شوراها حضورشان را تمدید کنیم؟
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان نیز در مخالفت با تمدید دوره فعلی شوراها خاطر نشان کرد: شورای نگهبان قطعا این مصوبه را رد خواهد کرد، چون ما وکالت در توکیل نداریم. مردم اعضای شورای فعلی را برای مدت ۴ سال انتخاب کرده‌اند، ما چه حقی داریم که بگوییم دو سال دیگر به این دوره اضافه شود.
موافقان: برگزاری انتخابات هزینه دارد
از سوی دیگر مصطفی ذوالقدر نماینده بندرعباس در موافقت با تعویق انتخابات شوراها گفت: انتخابات هزینه‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری دارد که اگر در برگزاری آن تاخیر بیفتد، این هزینه‌ها کمتر می‌شود. مهدی صادق، نماینده آستانه اشرفیه نیز به عنوان موافق، با تاکید بر اینکه اصل تجمیع مورد پذیرش دولت، مجلس و مقامات کشور است، گفت: بر اساس طرح مجلس و مجمع تشخیص، انتخابات شوراهای آینده باید برای مدت ۲۲ ماه برگزار شود که این مدت برای تشکیل شوراها و انتخاب شهردار کافی نیست و علاوه‌بر این ممکن است کوتاه بودن دوره فعالیت، مشارکت مردم در انتخابات را کم کند که این به صلاح مملکت نیست.