انتقاد مسکو از یکجانبه‌گرایی واشنگتن

وزارت خارجه روسیه: اعمال فشار یکجانبه بر ایران نقض اصول همکاری میان۱+۵ است دنیای اقتصاد- همزمان با ارائه پیش‌نویس لایحه تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران به کنگره این کشور،وزارت خارجه‌ روسیه در بیانیه‌ای اعمال فشار بر ایران را نقض اصول همکاری میان ۶ کشور دخیل در مذاکرات هسته‌ای تهران عنوان کرد. دستیار رییس‌جمهور روسیه نیز اعلام کرده است که آمریکا باید عدم تاثیرگذاری تحریم‌های یک جانبه واشنگتن علیه تهران بر شرکت‌های روسی را تضمین کند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه‌ای که بر روی وب سایت وزارت خارجه‌ روسیه قرار گرفته، آمده است: مسکو «مجموعه اقدامات بیشتر برای اعمال فشار بر ایران» را که به تصویب واشنگتن و بروکسل رسیده است «نقض اصول همکاری میان شش کشور (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) دخیل در گفت‌وگوها درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران و در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل است» می‌داند.

این بیانیه افزود: مسکو از مطلع شدن از اینکه « تحریم‌های بیشتری علیه ایران که به تصویب واشنگتن رسیده است، فراتر از رژیم تحریم‌های موجود سازمان ملل علیه تهران است، دلسرد شده است.» وزارت خارجه‌ روسیه همچنین از تحریم‌های مورد حمایت وزارت خارجه‌ اتحادیه اروپا که برای تصویب به شورای اروپا تسلیم شده است، ابراز دلسردی کرد. در بیانیه وزارت خارجه‌ روسیه آمده است: این امر تلاش‌های ما با هدف جست‌وجوی راه‌هایی برای حل مساله ایران را تضعیف می‌کند. در واقع هر بار شرایط تکرار می‌شود، به محض آنکه ما به سمت رسیدن به یک مصالحه در خصوص تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب شورای امنیت حرکت می‌کنیم، آمریکا و اتحادیه اروپا آن را ناکافی می‌داند و بی‌اعتنایی سیاسی نشان می‌دهد.

در تحولی دیگر، آنچنان که خبرگزاری روسی نووستی به نقل از سرگئی پریخودکو، دستیار رییس‌جمهور روسیه گزارش داده است، روسیه خواستار آن شده است که آمریکا تضمین کند تحریم‌های یک جانبه واشنگتن علیه ایران بر شرکت‌های روسی تاثیر نخواهد داشت. به گزارش خبرگزاری نووستی ، پریخودکو در آستانه‌ سفر دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه به واشنگتن‌، به خبرنگاران در مسکو گفت که قطعنامه‌ پیشین سازمان ملل برای تحریم ایران بر روسیه تاثیر گذاشت. وی افزود: برخی از قوانین در آلمان مبنی بر اجرای قطعنامه ظاهرا انتقال محموله‌های روسی از طریق آلمان به ایران را ممنوع می‌کند و این در حالی است که روسیه در حال تکمیل ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در ایران است. پریخودکو ادامه داد: تاکنون چنین مواردی از طرف آمریکا وجود نداشته است، اما ما می‌خواهیم از چنین چیزی جلوگیری کنیم و تضمین‌هایی درباره این مساله داشته باشیم. به گزارش ایسنا، قطعنامه‌ چهارم سازمان ملل علیه ایران درصدد اعمال تحریم‌هایی علیه آن دسته از بانک‌های ایرانی است که در خارج از کشور فعالیت دارند و به نظر می‌رسد به برنامه هسته‌ای یا موشکی ایران کمک می‌کنند. تحریم‌ها همچنین شرکت‌های بیمه و نفتی ایران را هدف می‌گیرد و تحریم صدور سلاح به ایران را گسترش می‌دهد. واشنگتن ۳۰ شرکت و فرد را در فهرست سیاه قرار داده است تا ایران را به رها کردن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش وادار کند. مدودف از تصمیمات آمریکا و اروپا در این خصوص انتقاد کرد و گفت که تحریم‌های یک جانبه علیه ایران ممکن است فقط اوضاع را وخیم‌تر سازد و به گفت‌وگو با تهران صدمه بزند.

وزارت خارجه روسیه نیز از این تصمیمات ابراز دلسردی کرد و افزود که این تصمیمات « مبنای گفت‌و‌گو و همکاری ما» درباره ایران را «تضعیف می‌کند.» این در حالی است که روز دوشنبه چند عضو کنگره آمریکا با هدف فشار بر ایران لایحه تحریم یکجانبه واشنگتن علیه تهران را به کنگره ارائه کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از

آنتی وار، چند نفر از اعضای کنگره آمریکا روزدوشنبه اعلام کردند که لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران به زودی طی این هفته تصویب و علیه این کشور تحمیل می‌شود. بر این اساس، تحریم‌های جدید نه تنها شرکت‌های ایرانی، بلکه شرکت‌های خارجی را که رابطه تجاری با ایران دارند، تحت فشار قرار می‌دهد.اغلب شرکت‌هایی که آمریکا مایل است آنها قراردادهای خود را با ایران قطع کنند شرکت‌های فعال در بخش انرژی هستند. این شرکت‌ها همین فعالیت را در آمریکا نیز انجام می‌دهند و از همین رو دو سوم مبلغ ذکر شده به شرکت‌های فعال در بخش انرژی پرداخت شده است.

در همین حال کریس داد، رییس کمیته بانکداری سنا و‌ هاوارد برمن، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند که پیش نویس نهایی لایحه تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده را در میان دیگر اعضای کنگره منتشر کرده‌اند. اعمال تحریم‌های بیشتر به منظور تحت فشار گذاشتن ایران به خاطر برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور صورت می‌گیرد.