نامه ایران به 12 عضو شورای امنیت

عکس: خبرگزاری فارس

ایران همچنین نامه‌هایی را به اعضای گروه وین و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال می‌کند دنیای اقتصاد- رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه خبر داد که ۱۶ نامه دیپلماتیک‌ایران به آن دسته از اعضای شورای امنیت سازمان ملل که به قطعنامه ۱۹۲۹ رای مثبت دادند، به اعضای گروه وین (آمریکا، فرانسه و روسیه) و همچنین به کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تهیه شده و به زودی ارسال خواهد شد.

مهمانپرست دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که نامه‌های منوچهر متکی، وزیر خارجه به ۱۲ عضو شورای امنیت که به قطعنامه ۱۹۲۹ علیه ایران رای مثبت دادند، آماده شده و به زودی ارسال خواهد شد. مهمانپرست در پاسخ به‌ اینکه جواب ‌ایران به نامه‌های گروه وین چه وقت نهایی خواهد شد، گفت: پاسخ ایران به نامه‌های ۳ کشور (آمریکا، فرانسه و روسیه) تقریبا در حال نهایی شدن است و این پاسخ‌ها به زودی ارسال خواهد شد.

به گفته وی، بحث مبادله سوخت به عنوان رویکردی که می‌تواند بسیار سازنده باشد و فضا را برای همکاری‌های گسترده‌تر در زمینه هسته‌ای آماده کند و یک رویه جدیدی را در جهت همکاری کشورهای مستقل و موثر در مناطق مختلف براساس احترام به حقوق ملت‌ها و رفتار عادلانه پایه‌گذاری کند، در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد. وی افزود: بر اساس بیانیه تهران، ظرف یک هفته باید آمادگی خود را برای اجرای توافق با وین به منظور مبادله سوخت اعلام می‌کردیم و بعد از آن منتظر می‌ماندیم تا آمادگی گروه وین اعلام شود تا پس از اعلام آمادگی آنها نشست‌های کارشناسی برگزار و توافقنامه‌ای که مراحل دقیق اجرایی مبادله سوخت را مشخص می‌کند به امضای طرفین برسد. مهمانپرست با بیان اینکه پاسخ اعضای گروه وین دریافت شده است، گفت: در این پاسخ‌ها بیشتر به نکات حاشیه‌ای پرداخته شده و سوالاتی مطرح شده که البته قبلا برزیل و ترکیه به آنها پاسخ داده بودند. پاسخ ‌ایران نیز به ‌این کشورها آماده است که به زودی ارسال می‌شود.

به گفته وی بحث‌هایی که مربوط به تبادل سوخت می‌شود و می‌تواند فضا را برای همکاری‌های بعدی آماده کند، نباید تحت‌شعاع‌ درخواست‌هایی قرار گیرد که مخالف حقوق اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره درخواست کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو با سعید جلیلی‌، با بیان اینکه به نظر می‌آید خانم اشتون برای انجام مذاکره فرصت مناسبی را از دست داد، اظهار کرد: فرصت دو سه ماهه خوبی وجود داشت، برای اینکه مذاکرات دنبال شود و بیانیه تهران نیز این فرصت را تقویت کرده بود.

مهمانپرست با بیان اینکه خانم اشتون نامه‌ای را ارسال و بحث شروع مذاکرات را در آن نامه قید کرده است، گفت: پاسخ نامه خانم اشتون تقریبا آماده است و به زودی به دست ایشان خواهد رسید. وی درباره اعلام آمادگی فرانسه برای گفت‌وگو با ایران در مورد برنامه هسته‌ای در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: این گونه آمادگی‌ها با عملکرد دولت فرانسه در همراهی کردن با آمریکا برای صدور قطعنامه‌های غیرقانونی علیه ایران و همراهی فرانسوی‌ها با تلاش جهت صدور بیانیه‌ جدید در اتحادیه اروپا به منظور برقرار کردن موارد جدید تحریمی، مغایرت دارد. وی با بیان اینکه رویکرد کشورها در عمل با اظهاراتشان باید همخوانی داشته باشد، گفت: ما در چارچوب تامین حقوق اساسی کشور به طور کلی آماده گفت‌وگو در قالب‌های دو و چند جانبه و همچنین بین‌المللی هستیم. مهمانپرست تصریح کرد: هر اقدام و رویکردی که حقوق اساسی ملت ما را تامین کند، حتما نسبت به آن اقدام خواهیم کرد.

درخواست تغییر بازرسان جزو حقوق ایران

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ممانعت ایران از ورود دو بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشور، با بیان اینکه جمهوری اسلامی جزو کشورهایی است که بیشترین همکاری را با آژانس داشته و بیشترین بازرسی‌ها نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان انجام شده است، تصریح کرد: بازرسان آژانس باید به وظایف دقیق خود از طرف آژانس عمل کنند و ملزم به رعایت همه اصول باشند.

وی ادامه داد: ‌اینکه بازرسان نتایج گزارش‌های خود را به طور غیر واقعی و به افراد غیر مربوط منتقل کنند، آن را تخلف از وظایف آنها می‌دانیم. مهمانپرست افزود: این حق کشورها است چنانچه نسبت به عملکرد بازرسان اعتراضی داشته باشند اجازه ورود به آنها را ندهند و درخواست جایگزین برای آن بازرسان را مطرح کنند. این جزو حقوق ماست، ما نسبت به عملکرد آنها اعتراض داریم و درخواست معرفی بازرسان جدید را مطرح کرده‌ایم. مهمانپرست یادآور شد: این به معنی آن نیست که ما با بازرسان مخالفیم. ما همچنان در چارچوب آژانس متعهد به همکاری با بخش‌های مختلف این سازمان هستیم و درخواست تغییر بازرسان جزو حقوق ما است.

منتظر پاسخ انگلیس هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره مداخلات انگلیس در امور داخلی‌ایران گفت: اقدامات، اظهارات و رویکردهای کشورها در مناسبات بعدی مدنظر خواهد بود. به گفته مهمانپرست، هر کشوری که به دنبال منافع بلندمدت دو کشور است باید در برنامه‌ها، اظهارات و اقداماتش دقت کافی داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به دستگیری اعضای گروهک منافقین که به ارتباط با سرویس‌های امنیتی انگلیس برای انجام عملیات تروریستی در تهران اعتراف کرده‌اند، گفت: در این زمینه سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه احضار و به آن تذکر جدی داده شد و اعتراض شدیدی نسبت به این رویکرد صورت گرفت.

ما به دنبال دریافت پاسخ هستیم. وی ادامه داد: به‌‌رغم اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که این گروهک پرونده روشنی دارد و جنایات آن کاملا شناخته شده است و به هیچ وجه قابل حمایت نیست، ما نمی‌دانیم به چه دلیلی انگلیس نام این گروهک را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف می‌کند. وی با اشاره به همکاری سرویس‌های امنیتی انگلستان با گروه‌های تروریستی در افغانستان اظهار کرد:‌ کشورهایی که مدعی احترام به حقوق سایر کشورها هستند و نسبت به مبارزه با تروریسم ادعاهای زیادی دارند و مدعی انجام مسائل مربوط به حقوق بشر هستند، باید به ملت‌ها پاسخگو باشند که این نوع رفتار و زیرپا گذاشتن حقوق یک ملت و احترام نگذاشتن به خواسته‌های ملت‌ها به ویژه در مورد گروه‌های تروریستی، با چه اهدافی دنبال می‌شود. حتما این موارد در تنظیم روابط مدنظر خواهد بود.